|
| problemer i 2.gear Fra : S.G |
Dato : 04-04-02 22:07 |
|
Jeg har lovet at spørge fra en kammerat om hans gsxr400.
Jeg var ude og prøve en tur på den idag, og umiddelbart vil jeg mene at 2.
gearet skal skiftes. Når man trækker den rimeligt ud i 2. gear hakker gearet
over, den slipper lige grebet i et splitsekund og tager så fat igen. Dette
gjorde mellem 0 og 5 gange for hver gang man kørte den helt ud i 2. gear.
Det er jo logisk nok at det er det gear der ryger først, da den jo liger som
det første opad, hans gearpedal sad spastisk højt oppe, så der har sikkert
været en del kiks....
Anyway hvor svært er det at skifte sådan et tandhjul i gearkassen. Vi kan
sagtens selv afmontere motoren, men at skille den ad er nyt for os begge.
Men er der nogle ben i det????? hvordan gøres det og hvad skal vi være
særlig opmærksomme på?
måske man skulle få en forhandler til det, men det koster vel 3-4K or so...
måske en herinde fra der kunne tænke sig at hjælpe ?
| |
Claus Rittig (04-04-2002)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 04-04-02 22:56 |
|
"S.G" <diller@mbox301.get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:Rg3r8.203$0g4.15838@news.get2net.dk...
> Jeg var ude og prøve en tur på den idag, og umiddelbart vil jeg mene at 2.
> gearet skal skiftes. Når man trækker den rimeligt ud i 2. gear hakker
gearet
> over, den slipper lige grebet i et splitsekund og tager så fat igen. Dette
> gjorde mellem 0 og 5 gange for hver gang man kørte den helt ud i 2. gear.
Du har helt ret, gearet takker over, sikkert fordi gearhjulet har mistet
tænder (er sket et par gange for mig). Motoren skal lukkes op og _alle_
nedslidte gearhjul skal skiftes - typisk 2. gear og 5. gear, de slides mest.
> Anyway hvor svært er det at skifte sådan et tandhjul i gearkassen.
Sværere end at skifte olie. Lettere end at skifte plejlstangslejer.
Rittig
| |
Asger Steffensen (04-04-2002)
| Kommentar Fra : Asger Steffensen |
Dato : 04-04-02 23:30 |
|
"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3cacd0ee$0$11927$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "S.G" <diller@mbox301.get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:Rg3r8.203$0g4.15838@news.get2net.dk...
>
> > Anyway hvor svært er det at skifte sådan et tandhjul i gearkassen.
>
> Sværere end at skifte olie. Lettere end at skifte plejlstangslejer.
>
Subtilt svar, Rittig.
Lad mig uddybe lidt.
For en rookie kræver det helt sikkert en Haynes, et sted at stå med den åbne
motor, forskelligt specialværktøj og *tålmodighed*.
God fornøjelse!
Asger
| |
S.G (05-04-2002)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 05-04-02 11:06 |
|
> Lad mig uddybe lidt.
> For en rookie kræver det helt sikkert en Haynes, et sted at stå med den
åbne
> motor, forskelligt specialværktøj og *tålmodighed*.
det er ikke lavet haynes på gsxr400
ellers så har vi da en rulle gaffatape
| |
Jacob Stegelmann (05-04-2002)
| Kommentar Fra : Jacob Stegelmann |
Dato : 05-04-02 18:34 |
|
"S.G" <diller@mbox301.get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:_Ger8.33$rc.2825@news.get2net.dk...
>
>
> > Lad mig uddybe lidt.
> > For en rookie kræver det helt sikkert en Haynes, et sted at stå med den
> åbne
> > motor, forskelligt specialværktøj og *tålmodighed*.
>
> det er ikke lavet haynes på gsxr400
>
> ellers så har vi da en rulle gaffatape
Er der ikke noget med at der ligger en forhandler i østjylland, der har en
del (sjældne) reparationsmaunaler, som de sælger kopier. mener bla andet at
de skulle have manualen til min Babygixxer (GSXR250), som ellers ikke kan
købes. så det kan være at de også har en rep. manual til din cykel....så er
det bare lige at finde ud af hvilken forhandler jeg tænker på!
--
jacob
| |
Ib Jakobsen (05-04-2002)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 05-04-02 18:49 |
|
Jacob Stegelmann wrote:
>
> købes. så det kan være at de også har en rep. manual til din cykel....så er
> det bare lige at finde ud af hvilken forhandler jeg tænker på!
Lyder mest som Køsters motorboghandel i Randers, Østergade.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Allan Bojesen (05-04-2002)
| Kommentar Fra : Allan Bojesen |
Dato : 05-04-02 21:15 |
|
"Jacob Stegelmann" <stegelmann@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:a8kn1d$i3k$1@sunsite.dk...
> Er der ikke noget med at der ligger en forhandler i østjylland, der har en
> del (sjældne) reparationsmaunaler, som de sælger kopier. mener bla andet
at
> de skulle have manualen til min Babygixxer (GSXR250), som ellers ikke kan
> købes. så det kan være at de også har en rep. manual til din cykel....så
er
> det bare lige at finde ud af hvilken forhandler jeg tænker på!
Jow - Køsters Motorboghandel i Randers. Og jow de har en reperationsmanual
til babyen, - men den er på japansk, og billederne er meget mørke, som efter
kopiering uden gråtoner
Allan Bojesen
| |
Armand (06-04-2002)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-04-02 01:16 |
|
Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3cacd0ee$0$11927$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "S.G" <diller@mbox301.get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:Rg3r8.203$0g4.15838@news.get2net.dk...
>
> > Anyway hvor svært er det at skifte sådan et tandhjul i gearkassen.
> Sværere end at skifte olie. Lettere end at skifte plejlstangslejer.
Mindst(!) ligeså svært som et plejl-leje!
Begrundelse: Gearakslerne ligger mindst ligeså dybt i motoren, som
krumpeteren (blokken skal skilles ad!), og der er en hulens masse at
holde styr på på sådan en aksel (og der er to af dem!)!
--
Armand.
| |
Claus Rittig (08-04-2002)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 08-04-02 08:57 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:a8lk3g$7ff$4@news.cybercity.dk...
> > > Anyway hvor svært er det at skifte sådan et tandhjul i gearkassen.
> > Sværere end at skifte olie. Lettere end at skifte plejlstangslejer.
> Mindst(!) ligeså svært som et plejl-leje!
Nåh, man skal da ikke skille krumtap ad, og afbalancere den igen ved
samling?
Rittig
| |
Armand (08-04-2002)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 08-04-02 22:20 |
|
Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3cb14e90$1$12003$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:a8lk3g$7ff$4@news.cybercity.dk...
>
> > > > Anyway hvor svært er det at skifte sådan et tandhjul i
> > > > gearkassen.
> > > Sværere end at skifte olie. Lettere end at skifte
> > > plejlstangslejer.
> > Mindst(!) ligeså svært som et plejl-leje!
> Nåh, man skal da ikke skille krumtap ad, og afbalancere den igen ved
> samling?
Ups
- - - - Mindst ligeså svært som at skifte et plejstangs-glideleje!!!!
--
Armand.
| |
Carsten H Steffensen (05-04-2002)
| Kommentar Fra : Carsten H Steffensen |
Dato : 05-04-02 00:18 |
|
Når man trækker den rimeligt ud i 2. gear hakker gearet
> over, den slipper lige grebet i et splitsekund og tager så fat igen. Dette
> gjorde mellem 0 og 5 gange for hver gang man kørte den helt ud i 2. gear.
> Det er jo logisk nok at det er det gear der ryger først, da den jo liger
som
> det første opad, hans gearpedal sad spastisk højt oppe, så der har sikkert
> været en del kiks....
> Anyway hvor svært er det at skifte sådan et tandhjul i gearkassen.
----------------------------------------------------------
Har i kontroleret kædehjulene? bare en tanke
Carsten
| |
S.G (05-04-2002)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 05-04-02 11:07 |
|
> ----------------------------------------------------------
> Har i kontroleret kædehjulene? bare en tanke
> Carsten
næh...hvor gøres det? du mener vel ikke selve kædekittet?
| |
RasmusZX9R (05-04-2002)
| Kommentar Fra : RasmusZX9R |
Dato : 05-04-02 07:28 |
|
snip
hver gang man kørte den helt ud i 2. gear.
snip
Bare en tanke!!!
Det er ikke bare fordi du rammer omdrejnings begrænseren?
Hvis du har mistet tænder i gearkassen plejer der at være en masse meget
grimme lyde hele tiden.
Mvh
Rasmus ZX9R-C (der har prøvet at miste tænder i en gearkase på en gammel
Ninja og det lød ikke pænt)
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
| |
S.G (05-04-2002)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 05-04-02 11:05 |
|
> Bare en tanke!!!
> Det er ikke bare fordi du rammer omdrejnings begrænseren?
> Hvis du har mistet tænder i gearkassen plejer der at være en masse meget
> grimme lyde hele tiden.
nej det er ikke begrænseren... Den gør det ved forskellige omdrejninger,
endda helt nede fra bunden.
jeg tvivler på det er tænderne på selve tanhjulet, min onkel rf900 gjorde
det samme, han viste mig tandhjulet i sin tid, og jeg mindes at det var på
siden af tandhjulet. tænderne fejlede intet, men man kunne se at den militer
ellers "lodrette" fordybning på siden af tandhjulet var slebet mere eller
mindre plan, eller ihvertfald ikke var kantet mere.
jeg vil da lige ringe og høre ham af, så jeg helt præcis ved hvad der var
galt med hans, for efter beskrivelsen, mener han det er akkurat det samme
problem på 400´eren. han skiftede kun 1 tandhjul, nok 2. gearet.
Nu er det her godt nok en gsxr400, men mon ikke det er samme princip.
| |
Armand (06-04-2002)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-04-02 02:44 |
|
S.G <diller@mbox301.get2net.dk> skrev i en
news:ZFer8.32$rc.2952@news.get2net.dk...
>
>
> > Bare en tanke!!!
> > Det er ikke bare fordi du rammer omdrejnings begrænseren?
> > Hvis du har mistet tænder i gearkassen plejer der at være en masse
> > meget grimme lyde hele tiden.
> nej det er ikke begrænseren... Den gør det ved forskellige
> omdrejninger, endda helt nede fra bunden.
Det kan(!) også være koblingen der slipper :-/
Men det burde foregår omkring max drejningsmoment, og mest i laveste
gear, og kiksene lyder ikke til af forekomme i 1.gear :-/
Ved fortsat at belaste gearpedalen efter gearskiftet (á "holde gearet
inde" ),
kan man mærke om gearkassen "slår tilbage" imod foden. Sker det, er det
et umiskendelig tegn på at gearhjulet smutter ud af indgreb.
Det er ofte på 2.gearet der opstår sådanne skader!
Dette fordi at springet (á gearingsforskel) imelllem 1. og 2. er størst
af alle gernes indbyrdes spring, samtidig med at pedal-bevægelsen er
længere p.g.a. frigearet!
Og du har ret i at det er "kløerne" på siden af gearhjulene hhv. deres
modpart, der slides, og ikke tænderne!!
--
Armand.
| |
|
|