Søren <soren.foged@get2net.dk> skrev i en
news:1faad4a6.0204040715.1ada05c1@posting.google.com...
> Hej NG,
>
> Min MC (CB 400 F) har ingen kåbe. Det er derfor trættende at køre
> langt på eks. motorvej. Derfor har jeg tænkt på at montere en kåbe.
> Spørgsmålet er nu hvilken skal jeg vælge
> Hvor høj bør den være (1/4, 1/2 eller 1/1 kåbe)
> Er der nogle kåbeformer der er bedre end andre ?
1/4, 1/2, 3/4(!) eller 1/1, refererer ikke til højden; men til omfanget
- 1/1, eller hel -kåbe, er en kåbe der går hele vejen rundt om (=under)
motoren!
- 3/4-kåbe når kun ned på siden, hvorved motoren ligger frit underneden!
- 1/2-kåbe dækker ikke motoren; men strækker sig alligevel bagud på
siden af tanken!
Alle disse tre er alle stelmonterede. D.v.s. at styret bevæger sig rundt
inde under kåbeglasset, og forlygten ligeledes er monteret til stellet
(imod vanligt: forgaflen)
1/4-kåben derimod sidder monteret på forgaflen omkring lygten og
erstatter som sådan de gammeldags(?) vindskærme af plexiglas!
P.g.a. at ¼-kåben er "styr-monteret" kan fartvindens påvirkninger vise
sig at have dårlig indflydelse på styringen (kan bringe modellen i
højfarts-slinger). Derfor er de stelmonterede versioner at foretrække!
Blandt dem er der yderligere en mængde design-forskelle, som i bund og
grund kan opdeles i: Touring-kåber (brede og med stejlt/højt glas) og
Racing-kåber (lave, smalle og med lavt glas).
CB400F'en har ikke kræfter til at få monteret noget med væsentlig højde,
ligesom at det aldrende stel (-lejer) har bedst af ikke at nøjes med
¼-kåbe.
En hvilkensomhelst 1/2, 3/4 eller hel -kåbe med lavt snit vil derimod
forbedre såvel pilotens læ, som ekvipagens brydning af luften i
almindelighed!
Modellen er dog hverken særlig høj endsige lang, hvorfor mange kåber
hurtigt vil blive for store til den.
I tilgift er der også den førnævnte økonomiske betragtning.
Stumpemarkeder, forhandler/mekanikeres lofte, og almen orientering rundt
"i krogene" er nok vejen frem for en kåbe til CB'en.
På denne måde vil det så desværre også kræve noget af dig selv omkring
fremstilling/tilpasning af beslag
Prøv at starte med en forespørgsel på gruppen:
dk.marked.privat.motorcykel, og se om der skule være bid dér!
--
Armand.