|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | øøø kan man det ?? bil til MC Fra : Skyrider #1 |
Dato : 04-04-02 14:10 |
|
kan jeg låne power fra en bil til at se om jeg kan få gang i MC'en da
mit smarte ny batteri er ved være fald LOL
Mvh.
MCP_Poul-M Olsen
Ps.der tit skal ?'er om MC men så kan løse mange IT problemos istedfor
LOL
| |
S@nd (04-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : S@nd |
Dato : 04-04-02 14:14 |
|
"Skyrider #1" <skyrider19@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:n5koau8lmtp1fr1vf4d8jspbjenl4fnlfo@4ax.com...
> kan jeg låne power fra en bil til at se om jeg kan få gang i MC'en da
> mit smarte ny batteri er ved være fald LOL
....
Ja! - Hvis det er 12V
Mvh. S@nd
|| Bol d'Or ||
| |
RasmusZX9R (05-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : RasmusZX9R |
Dato : 05-04-02 09:51 |
|
> Ja! - Hvis det er 12V
Jeg vil nok anbefale at være lidt mere kritisk!!
Hvad er det for en mc og hvad udstyr er der på den?
Det er lykkedes for mig at brænde en Spyball alarm af, ved at give
starthjælp,
og jeg har ladet mig fortælle at der er andre elektroniske systemer på
nyere mcer der heller ikke er glade for den ekstra effekt et bilbatteri
afgiver.
Mvh
Rasmus
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
| |
![](/images/tree/0.gif) boe (05-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : boe |
Dato : 05-04-02 09:56 |
|
"RasmusZX9R" <RasmusZX9R.news@kandu.dk> wrote in message
news:Ywdr8.8084$567.464828@news000.worldonline.dk...
> > Ja! - Hvis det er 12V
>
> Jeg vil nok anbefale at være lidt mere kritisk!!
> Hvad er det for en mc og hvad udstyr er der på den?
> Det er lykkedes for mig at brænde en Spyball alarm af, ved at give
> starthjælp,
> og jeg har ladet mig fortælle at der er andre elektroniske systemer på
> nyere mcer der heller ikke er glade for den ekstra effekt et bilbatteri
> afgiver.
Der er altså noget grundlæggende galt her. Effekten, der afsættes i en
elektronisk komponent, er jo bestemt af komponentens indre modstand og ikke
af, at batteriet kan afgive mere eller mindre effekt. Jeg ville kunne
forstå, hvis f.eks. et MC batteri ikke kunne tåle, at der tilsluttes et
bilbatteri, fordi ladestrømmen så kan være alt for høj til MC batteriet, som
jo ikke har nogen decideret strømbegrænser/indre modstand. Men hvordan en
Spyball alarm skulle kunne brænde af er mig en gåde - med mindre der har
været tale om en decideret overspænding i forbindelse med tilslutning af bil
batteriet - altså en peakspænding i tilslutningsøjeblikket.
Bo, VF1000F
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Martin Sørensen (05-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 05-04-02 16:39 |
|
> > > Ja! - Hvis det er 12V
> > Jeg vil nok anbefale at være lidt mere kritisk!!
> Der er altså noget grundlæggende galt her. Effekten, der afsættes i en
> elektronisk komponent, er jo bestemt af komponentens indre modstand og
ikke
> af, at batteriet kan afgive mere eller mindre effekt.
Problemet kan vel bestå i, at en 12V akku er ladet til mere end 12V (omkring
13V?) når det er fuldt ladet.
Når starteren på mc'en kører, så vil den trække spændingen ned, pga.
batteriets indre modstand. På et bilbatteri er modstanden mindre, og den vil
derfor kunne holde spændingspotentialet højere, og derved måske beskadige
starteren.
> Men hvordan en
> Spyball alarm skulle kunne brænde af er mig en gåde - med mindre der har
> været tale om en decideret overspænding i forbindelse med tilslutning af
bil
> batteriet - altså en peakspænding i tilslutningsøjeblikket.
Ja, det jeg skrev ovenover gælder kun for starteren pga. den høje strøm.
Dette er nok, som du skriver, en peakspænding pga. manglende
stelforbindelse.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
![](/images/tree/0.gif) S@nd (05-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : S@nd |
Dato : 05-04-02 10:44 |
|
"RasmusZX9R" <RasmusZX9R.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:Ywdr8.8084$567.464828@news000.worldonline.dk...
....
> og jeg har ladet mig fortælle at der er andre elektroniske systemer på
> nyere mcer der heller ikke er glade for den ekstra effekt et bilbatteri
> afgiver.
....
I situationen, hvor du tilkobler et andet batteri, som "starthjælp",
parallelkobler du de 2 batterier.
Da begge batterier er 12V, vil de søge at opnå energibalance, hvilket sker
ved at batteriet med størst energi (i dette tilfælde bilbatteriet) leverer
energi i form af strøm til motorcykelbatteriet. Da man under normal
starthjælp ikke har tilsluttet bilbatteriet ret længe vil
motorcykelbatteriet aldrig opnå sin fulde kapacitet og derved ikke tage
skade.
Hvis man derimod koblede de 2 batterier sammen permanent og ladede med fuld
skrue, kunne jeg godt forestille mig at motorcykelbatteriets levetid ville
blive forkortet.
Men problemet omkring elektroniske systemer, som tager skade af
"starthjælp", kommer ikke fra batteriet, men den måde folk tilslutter
kablerne, for problemet er ikke kun kendt på motorcykler også i biler.
Man skal altid sørge for at stelforbindelsen er god, og at det er den første
forbindelse man laver, da man så har et fast potentiale, og derved ikke
opnår mere end ~12V på motorcykelbatteriet.
Mvh. S@nd
|| Bol d'Or ||
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Armand (05-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-04-02 23:16 |
|
S@nd <andpe_96@hotmail.com> skrev i en
news:3cad71cf$0$78772$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "RasmusZX9R" <RasmusZX9R.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:Ywdr8.8084$567.464828@news000.worldonline.dk...
> ...
> > og jeg har ladet mig fortælle at der er andre elektroniske systemer
på
> > nyere mcer der heller ikke er glade for den ekstra effekt et
bilbatteri
> > afgiver.
Uanset hvor meget større et 12V bilbatteri er fysisk, så er der ikke på
nogen måde højere spænding på det end hvad motorcyklens batteri oplever
under egen-ladning under kørsel - Heller ikke selv ved understøtning á
højere omdrejninger på hjælpende bils motor!!
!
> Men problemet omkring elektroniske systemer, som tager skade af
> "starthjælp", kommer ikke fra batteriet, men den måde folk tilslutter
> kablerne, for problemet er ikke kun kendt på motorcykler også i biler.
> Man skal altid sørge for at stelforbindelsen er god, og at det er den
første
> forbindelse man laver, da man så har et fast potentiale, og derved
ikke
> opnår mere end ~12V på motorcykelbatteriet.
Hvilket er stik imod monteringsfrekvensen, der altid tilrådes:
P.g.a. faren ved gnister omkrin batteriet kan dette eksplodere p.g.a
forekommende brint omkring propperne (og indvendigt over syrestanden!) -
Gnister opstår ved forbindelse af den sidste af de fire klemmer på et
startkabel, og hvis denne ikke må være på en batteri-pol, må det
nødvendigvis være en "minus-klemme" - Som monteres på stel/motor!
Modsatte fremgangsmåde (først afmontering af minusklemme på
stellet7motoren) bruges af samme årsager ved afmontering!!
--
Armand.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) S@nd (06-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : S@nd |
Dato : 06-04-02 08:14 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:a8l85n$2kjr$5@news.cybercity.dk...
...
> Hvilket er stik imod monteringsfrekvensen, der altid tilrådes:
> P.g.a. faren ved gnister omkrin batteriet kan dette eksplodere p.g.a
> forekommende brint omkring propperne (og indvendigt over syrestanden!) -
> Gnister opstår ved forbindelse af den sidste af de fire klemmer på et
> startkabel, og hvis denne ikke må være på en batteri-pol, må det
> nødvendigvis være en "minus-klemme" - Som monteres på stel/motor!
> Modsatte fremgangsmåde (først afmontering af minusklemme på
> stellet7motoren) bruges af samme årsager ved afmontering!!
....
Jeg har også hørt denne beskrivelse før, og jeg vil da tl dels give ret i,
at det mindsker risikoen for eksplosionsfare, men det er stadig ikke den
bedste fremgangsmåde for til slutning af følsom, relativt ubeskyttet
elektronik.
Mvh. S@nd
|| Bol d' Or ||
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Armand (08-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 08-04-02 22:21 |
|
Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
news:a8l85n$2kjr$5@news.cybercity.dk...
>
> S@nd <andpe_96@hotmail.com> skrev i en
> news:3cad71cf$0$78772$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > "RasmusZX9R" <RasmusZX9R.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> > news:Ywdr8.8084$567.464828@news000.worldonline.dk...
> > ...
> > > og jeg har ladet mig fortælle at der er andre elektroniske
systemer
> > > på nyere mcer der heller ikke er glade for den ekstra effekt et
> > > bilbatteri afgiver.
> Uanset hvor meget større et 12V bilbatteri er fysisk, så er der ikke
på
> nogen måde højere spænding på det end hvad motorcyklens batteri
> oplever under egen-ladning under kørsel - Heller ikke selv ved
> understøtning á højere omdrejninger på hjælpende bils motor!!
Brian, som jeg var med til malerklemmen, fortalte at hans T595'er fik en
fejlmelding på elektronik-overvågningen, sidst han fik starthjælp!
Han kan dog ikke udelukke at den hjælpende bil fik nog rpm. under
starthjælpen, hvorved at årsagen kan ligge i "støj" fra bilens elsystem
:-/
Et ganske almindeligt starthjælps-batteri der står på gulvet ved siden
af, skulle ikke kunne gøre skade - og ligeså for en
starthjælps-akkumulator på en ikke kørende motor :-/
--
Armand.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Lars T. Thomsen (06-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen |
Dato : 06-04-02 10:26 |
|
> Men problemet omkring elektroniske systemer, som tager skade af
> "starthjælp", kommer ikke fra batteriet, men den måde folk tilslutter
> kablerne, for problemet er ikke kun kendt på motorcykler også i biler.
> Man skal altid sørge for at stelforbindelsen er god, og at det er den
første
> forbindelse man laver, da man så har et fast potentiale, og derved ikke
> opnår mere end ~12V på motorcykelbatteriet.
Jeps, alternativt så kunne forklaringen også være, at man har forsøgt, at
starte motoren, hvorpå at ledningerne blev fjernet (dvs. at der ikke er
noget batteri tilkoblet). Det kunne måske betyde, at elnettet ikke længere
vil modtage en JÆVN-spænding, men derimod en klippet eller pulseret
jævnspænding (direkte leveret fra ladeensretteren via. generatoren)....
disse spændingstrancienter kunne måske godt skade elektronikken?
Hilsen
Lars
| |
Youcom.dk (04-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Youcom.dk |
Dato : 04-04-02 15:03 |
|
Hvis du finder en lastbil eller en gammel toyota Landcruicer med 24 volt, så
LAD VÆRE MED at brug den som starthjælp.. selv om starteren nok skal
overleve dobbelt hastighed, så er det lang fra sikekrt at resten af din
maskines udstyr gør.
"Skyrider #1" <skyrider19@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:n5koau8lmtp1fr1vf4d8jspbjenl4fnlfo@4ax.com...
> kan jeg låne power fra en bil til at se om jeg kan få gang i MC'en da
> mit smarte ny batteri er ved være fald LOL
> Mvh.
> MCP_Poul-M Olsen
> Ps.der tit skal ?'er om MC men så kan løse mange IT problemos istedfor
> LOL
| |
Asger Steffensen (04-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Asger Steffensen |
Dato : 04-04-02 17:23 |
|
"Youcom.dk" <post@youcom.dk> skrev i en meddelelse
news:3cac5fb7$0$11910$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvis du finder en lastbil eller en gammel toyota Landcruicer med 24 volt,
så
> LAD VÆRE MED at brug den som starthjælp.. selv om starteren nok skal
> overleve dobbelt hastighed, så er det lang fra sikekrt at resten af din
> maskines udstyr gør.
>
Tjae, hvis du kun bruger det ene af Land-Cruiserens batterier går det nok.
Men ellers, ja.
Asger
ZX-10
| |
Jonas Holt (04-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jonas Holt |
Dato : 04-04-02 17:21 |
|
> kan jeg låne power fra en bil til at se om jeg kan få gang i MC'en da
> mit smarte ny batteri er ved være fald LOL
Ja, men pas på ikke at køre for længe med starteren. I den originale
instruktionsbog står der ofte hvor meget starteren må køre - fx max 15 sek.
for hver 4 min. for ikke gøre den for varm.
--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2
| |
Jes Vestervang (04-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 04-04-02 21:11 |
|
Jonas Holt skrev:
>> kan jeg låne power fra en bil til at se om jeg kan få gang i MC'en da
>> mit smarte ny batteri er ved være fald LOL
>
>
> Ja, men pas på ikke at køre for længe med starteren. I den originale
> instruktionsbog står der ofte hvor meget starteren må køre - fx max 15
> sek. for hver 4 min. for ikke gøre den for varm.
>
Ikke helt! Sagen er den at en mc-starter er dimensioneret til at spændingen
falder pga. det lille mc-batteri. Derfor er en mc-starter nok nærmere
beregnet til omkring 10v istedet for 12v, så det er altså ikke helt så lang
tid som manualos siger
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600
| |
Skyrider #1 (04-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Skyrider #1 |
Dato : 04-04-02 19:23 |
|
On Thu, 04 Apr 2002 15:10:16 +0200, Skyrider #1
<skyrider19@hotmail.com> wrote:
>kan jeg låne power fra en bil til at se om jeg kan få gang i MC'en da
>mit smarte ny batteri er ved være fald LOL
>Mvh.
>MCP_Poul-M Olsen
>Ps.der tit skal ?'er om MC men så kan løse mange IT problemos istedfor
>LOL
Siger Igen Mange Takker for hjælpen til alle.!! og skulle der være
noget med IT ? mål står jeg tilgenglæd til rådighed der
Ps.Leder stadig efter min fejl :-0
| |
Skyrider #1 (04-04-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Skyrider #1 |
Dato : 04-04-02 19:23 |
|
On Thu, 04 Apr 2002 15:10:16 +0200, Skyrider #1
<skyrider19@hotmail.com> wrote:
>kan jeg låne power fra en bil til at se om jeg kan få gang i MC'en da
>mit smarte ny batteri er ved være fald LOL
>Mvh.
>MCP_Poul-M Olsen
>Ps.der tit skal ?'er om MC men så kan løse mange IT problemos istedfor
>LOL
Siger Igen Mange Takker for hjælpen til alle.!! og skulle der være
noget med IT ? mål står jeg tilgenglæd til rådighed der
Ps.Leder stadig efter min fejl :-0
Mvh.
MCP_Poul-M Olsen
| |
|
|