> Er der nogen der har erfaringer med Jawa 640 med sidsvogn, det gælder alle
> erfaringer gods som dårlige, vi overvejer nemelig at anskaffe sådan en så
> hele familien kan komme ud at trille, vi er pt. 3 personer.
Næh ikke lige med Jawa640, men jeg har prøvet en Kawasaki 560 med sidevogn
og det er en oplevelse alle med trang til fart og til at køre råddent på mc
burde tvangs indlægges til at prøve (så er de nemlig færdige med at tro de
er nogle fandens karle).
Lad os tage historien fra starten. Jeg fik opereret mit knæ lige før påske,
og kunne derfor ikke deltage i Ålborg Offroad klubs 3 timers løb, men jeg
var jo mødt op for at aggere praktiske gris og følge ræset. Min KTM var lånt
ud til Jan fra klubben, men desværre var den raslet lidt fra hinanden
hvilket resulterede i det nærmeste man kommer på et totalt motorhavari
(smadret stempel, udstødningsventiler og godt med løsdele ned i gearkassen)
så han udgik af ræset.
Men så er det jo at Jan og Lars Henrik har en KX 1/2 liter (bæstet indenfor
cross) der er boret til 560 (ca 75 hk fra 4.000 til 8.500 omdr) som en eller
anden tumpe har muret en sidevogn på siden af. Og en sidevogscrosser er uden
undtagelse det mest umulige apparat at styre af alt hvad der findes. Og for
at gøre det hele perfekt kører man rundt i 15 cm dybe riller, som fjerner
den sidste rest af manøvre muligheder.
Og nu da vi ikke var med i løbet (og mit knæ var nogenlunde ok) skulle vi jo
lege lidt med sidevogns bæstet i pausen. Og hold da kæft hvor er det farligt
(men på den frygtsomt sjove måde). Først tog jeg turen i sidevognen, og det
er 100% sandsækken der afgør sucessen ved et sving, og efter 5 minutter var
jeg så syret i det raske ben at jeg kiksede et skift i en chikane = lortet
var ved at vælte. Så blev vi enige om at det var bedst at bytte. Det skal
måske nævnes at Jan vejer 90 kg og ikke er i specielt god form. Og da jeg
efter en omgang havde fået nogenlunde styr på at manøvrere apparatet satte
vi lidt fart på løjerne, hvilket medførte at Jan røg ud af sidevognen
(hvilket jeg naturligvis ikke bemærkede) og i næste sving var der ingen
ballast, så apparatet tiltede op på siden.
Ganske meget griner. Det rigtigt farlige er at give gas på bæstet. Den
trækker totalt åndsvagt hårdt (man skal prøve det før man tror noget kan
trække så vildt) og når man så krampagtigt forsøger at holde fast i
sidevognsbøjlen for at holde sig ombord på skuden, så ryster motoren så
meget med det hele at man får hvide fingre på rekordtid. Som chauffør går
svingene rimeligt fint sålænge sandsækken arbejder men når man skal køre
ligeud er fanden løs. Bæstet trækker øjeblikkeligt på baghjul i alle gear
hvis man blot giver bundgas, hvilket pga sidevognens drivanker effekt får
hele lortet til at dreje kraftigt mod højre. Tricket er at give blødt gas
(det sætter sandsækken også pris på
![Blink](images/smileys/wink.gif)
og kontrastyre alt hvad man kan med
forhjulet. Og efter den tur bliver andrealin aldrig rigtigt det samme igen
(ikke før vi skulle køre nærmest lodret ned af siden af en grusgrav anyway)
Mads Lund
Ninja9RT