"ole nielsen" <obnil@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3ca6d400$0$55204$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Efter at have læst om de ulykker der bliver omtalt her i NG har jeg et
> spørgsmål er der nogen der i de statestikker der bruges til at fortælle
> ofenligheden om ulykker på 2 hjul har gjort op hvormange gange det er
> modparten der er skyld i uheldet
> Hvorstor del af uheldene der procent vis er i forhold til antalet af mc
Hej Ole,
En del af de svar du søger, kan findes i Vejdirektoratets rapport om
45-knallertkørsel, som også medtager statistik for mc-kørsel som et
sammenligningsgrundlag. Rapporten er tidligere omtalt såvel her i gruppen
som i news:dk.fritid.knallert , men den fik en del kritik med på vejen. Det
står dig frit for, at mene hvad du vil om rapportens konklusioner og
statistiske baggrund, men du kan under alle omstændigheder finde den på
http://www.dtf.dk/upload/documents/rap0102.pdf .
Rapporten opstiller f.eks. i tabel 16 på s. 30 (i rapporten, ikke i
pdf-dokumentet) statistik for de forskellige typer uheld. Den konkluderer
dog ikke om det er motorcyklisten eller den anden trafikant, som har
skylden. Hvis du kombinerer tabellen med tegningerne/uheldsskitserne bagerst
i rapporten (s. 56-57) skulle du kunne få et meget godt billede af hvor
mange af uheldene, der er eneuheld og hvor mange, som skyldes andre
trafikanter.
I rapporten kan du også se statistik over ulykkernes fordeling på de
forskellige vejtyper, i hht. vej-føre, lysforhold, sigtbarhed, hvornår der
er spiritus involveret, hvornår ulykkerne tidsmæssigt sker og hvor på mc'ens
krop den bliver ramt ved ulykken.
--
mvh. Claus Rolsted
Vespa ET2 - kommer sommer, kommer mc-kort
ICQ #91028400. Fjern "NOSPAM" ved svar på email.