/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvor mange omdrejninger?
Fra : Thomas Lytzen


Dato : 21-03-02 19:21

I synes sikkert det er et lidt underligt spørgsmål, men jeg stiller det
alligevel.
Jeg kører en GS500E, som jeg næsten lige har købt, og har tænkt lidt over,
hvor højt op i omdrejninger jeg kan/bør/må/ presse den under acceleration.
Der er selvfølgelig et rødt felt, men det ligger jo _mange_ omdrejninger fra
det jeg plejer at køre i. Jeg har faktisk ikke været over 8K, selvom jeg har
læst at den først yder 45HK ved 9K.
Nogen der kører eller har kørt sådan en mc, eller bare har en mening ?

- Thomas Lytzen



 
 
Jens Jacob Bager Jen~ (21-03-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 21-03-02 19:39

> Jeg kører en GS500E, som jeg næsten lige har købt, og har tænkt lidt over,
> hvor højt op i omdrejninger jeg kan/bør/må/ presse den under acceleration.
> Der er selvfølgelig et rødt felt, men det ligger jo _mange_ omdrejninger
fra
> det jeg plejer at køre i. Jeg har faktisk ikke været over 8K, selvom jeg
har
> læst at den først yder 45HK ved 9K.

Hej Thomas

Her grundreglerne for at få en GS 500 til at holde 100.000km

1: Overhold service intervallerne. Især olie og filterskift. Husk dæktryk og
kæde smøring!
2: Kør forsigtigt når den er kold, altså de første 5-10km, alt efter
udendørstemperatur. I en GS 500's tilfælde vil jeg sige max 5000rpm og halv
gas.
3: Undgå bundtræk. I en GS 500's tilfælde er det over halv gas ved under
3500rpm. Bundtræk er skadeligt for alle motorer, de skal have lov til at
spinde.
4: Er motoren varm skal du holde en under det røde område og ikke køre
kontinuert (over 10 minutter) med over 70% af de tilgængelige omdrejninger
(motorvej o.l.).
5: En GS'er bruger olie fra fabrikken af. Check oliestanden for hver 1000km.
Oliepinden skal _IKKE_ skrues i, men lægges på gevindet. Brug gerne
Halvsyntetisk olie. Det er rigeligt fint. Mange begyndere kører en GS'er tør
for olie med motorhavari til følge.

Er motoren grundigt gennemvarm og i servicemæssig forsvarlig stand tager den
overhovedet ikke skade af en gang tæv, altså at få fuld hane og blive kørt
ud i gearene.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



Thomas Lytzen (21-03-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Lytzen


Dato : 21-03-02 20:26

Mange tak for din post. Jeg har bare lige et lille spørgsmål...hvad er halv
gas ? Halv skru på håndtaget ?
- Thomas Lytzen


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> wrote in message
news:a7d9di$35o$1@eising.k-net.dk...
> > Jeg kører en GS500E, som jeg næsten lige har købt, og har tænkt lidt
over,
> > hvor højt op i omdrejninger jeg kan/bør/må/ presse den under
acceleration.
> > Der er selvfølgelig et rødt felt, men det ligger jo _mange_ omdrejninger
> fra
> > det jeg plejer at køre i. Jeg har faktisk ikke været over 8K, selvom jeg
> har
> > læst at den først yder 45HK ved 9K.
>
> Hej Thomas
>
> Her grundreglerne for at få en GS 500 til at holde 100.000km
>
> 1: Overhold service intervallerne. Især olie og filterskift. Husk dæktryk
og
> kæde smøring!
> 2: Kør forsigtigt når den er kold, altså de første 5-10km, alt efter
> udendørstemperatur. I en GS 500's tilfælde vil jeg sige max 5000rpm og
halv
> gas.
> 3: Undgå bundtræk. I en GS 500's tilfælde er det over halv gas ved under
> 3500rpm. Bundtræk er skadeligt for alle motorer, de skal have lov til at
> spinde.
> 4: Er motoren varm skal du holde en under det røde område og ikke køre
> kontinuert (over 10 minutter) med over 70% af de tilgængelige omdrejninger
> (motorvej o.l.).
> 5: En GS'er bruger olie fra fabrikken af. Check oliestanden for hver
1000km.
> Oliepinden skal _IKKE_ skrues i, men lægges på gevindet. Brug gerne
> Halvsyntetisk olie. Det er rigeligt fint. Mange begyndere kører en GS'er
tør
> for olie med motorhavari til følge.
>
> Er motoren grundigt gennemvarm og i servicemæssig forsvarlig stand tager
den
> overhovedet ikke skade af en gang tæv, altså at få fuld hane og blive kørt
> ud i gearene.
>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)
>
>



Martin Sørensen (21-03-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 21-03-02 20:50

> Mange tak for din post. Jeg har bare lige et lille spørgsmål...hvad er
halv
> gas ? Halv skru på håndtaget ?

Det må vel bare være at køre forsigtigt, dvs. uden kraftige accelerationer.

--
signing off.. Martin Sørensen



Henrik Mønster (21-03-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Mønster


Dato : 21-03-02 21:20

Helt enig - den tager ikke skade af at få pisk når den er varm. Men over
9-10 krpm er der alligevel ikke mere at hente.

M.h.t. olie, så er min erfaring at olieforbruget bliver kraftigt forøget når
den køres med mere end 140 km/t - 7000 rpm i 6. gear - i længere tid. Så
hold øje med dette.

Jeg har skrevet et par linier på www.moenster.mobilixnet.dk, og nej siden er
ikke opdateret i dette århundrede

M.v.h. Henrik

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> wrote in message
news:a7d9di$35o$1@eising.k-net.dk...
> > Jeg kører en GS500E, som jeg næsten lige har købt, og har tænkt lidt
over,
> > hvor højt op i omdrejninger jeg kan/bør/må/ presse den under
acceleration.
> > Der er selvfølgelig et rødt felt, men det ligger jo _mange_ omdrejninger
> fra
> > det jeg plejer at køre i. Jeg har faktisk ikke været over 8K, selvom jeg
> har
> > læst at den først yder 45HK ved 9K.
>
> Hej Thomas
>
> Her grundreglerne for at få en GS 500 til at holde 100.000km
>
> 1: Overhold service intervallerne. Især olie og filterskift. Husk dæktryk
og
> kæde smøring!
> 2: Kør forsigtigt når den er kold, altså de første 5-10km, alt efter
> udendørstemperatur. I en GS 500's tilfælde vil jeg sige max 5000rpm og
halv
> gas.
> 3: Undgå bundtræk. I en GS 500's tilfælde er det over halv gas ved under
> 3500rpm. Bundtræk er skadeligt for alle motorer, de skal have lov til at
> spinde.
> 4: Er motoren varm skal du holde en under det røde område og ikke køre
> kontinuert (over 10 minutter) med over 70% af de tilgængelige omdrejninger
> (motorvej o.l.).
> 5: En GS'er bruger olie fra fabrikken af. Check oliestanden for hver
1000km.
> Oliepinden skal _IKKE_ skrues i, men lægges på gevindet. Brug gerne
> Halvsyntetisk olie. Det er rigeligt fint. Mange begyndere kører en GS'er
tør
> for olie med motorhavari til følge.
>
> Er motoren grundigt gennemvarm og i servicemæssig forsvarlig stand tager
den
> overhovedet ikke skade af en gang tæv, altså at få fuld hane og blive kørt
> ud i gearene.
>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177604
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409276
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste