Tom Karlsson - Remove NOSPAM <tk@babylon5.dkNOSPAM> skrev i en
news:Pine.LNX.4.21.0203141447490.13776-100000@mail2.ammulti.dk...
> Næste spørgsmål. Rent svingteknik mæssigt laver jeg sandsynligvis kun
> nedlægningsvinkler på 40-60% af hvad en F4 i virkeligheden er istand
> til. Jeg vil gerne have de sidste 40-60% med, men er det overhovedet
muligt
> med; Pirelli Dragon GTS dæk (for og bag) på almindelig tør asfalt?
Med ren, jævn og tør asfalt, samt varme dæk (= ikke lige de næste par
dage!) kan alt stå fast lige til kanten af slidbanerne nåes og
fodhvilerne går i !!
Jeg har tidligere haft et 80'er-billede af en CX500 på Michelin 48'ere
og over 45° i nedlægningsvinkel på binær - Hvis den kunne klare dét kan
moderne standardmonterede dæk i hvertfald også :-|
> vil der være noget "pre-warning" inden man kommer ud på det kritiske
> punkt, hvor der ikke er tilstrækkelig friktion?;
Jo dyrere og blødere dæk, samt jo bredere/lavere profil (=mere gummi på
vejbanen), desto mere varsel vil du få - Men på den anden
side er det ikke sikkert at du selv lever op til dette og risikerer at
overreagere på fornemmelsen af baghjuls-slip :-/
> hvor stor en faktor spiller inerti? (er det lettere at lave
> nedlægninger med høj > hastighed kontra lav?)
Lettere?
Om nedlægningen er større/mindre alt efter fart??
Nedlægningen vil være den samme (nedlægningen er jo en konsekvens af
fart hhv. kurveradius!), hvis man da kan sige sådan
Men da det er dig der er den begrænsende faktor lige nu er det en dum
ide at øge hastigheden =
> andre god tips?
.
Du kan kun komme længere ned igennem rutine, så metoden er blot at se at
få kørt så meget som muligt på snoede vejstrækninger som muligt, og
gerne de samme om og om igen hhv. dagligt!
Ellers kan du trække modellen (eller en indkøbt/lånt racer) på bane
(hvor man virkelig får rutine af at køre de samme kurver gang efter
gang) nogle gange - Men pas på med det: Du bliver bare bidt af det og så
er gadecyklen pludselig ikke så interessant længere
Endelig kan jeg kun anbefale dig at tage på kørekursus - Dér får man
kørt og kørt og kørt hele dagen, samt pudset reflekserne af så chancen
for at man gør noget dumt under nedlægningsjagten minimeres!!
--
Armand.
(Der blev kritiseret efter at have anbefalet en RR-kammerat Bridgestone
BT 50 til hans Kawa KR1-S Racer - De var "helt vildt bløde og umulige
at køre hurtigt med fordi de gav sig (á "pre-warning") i sådan en
grad" )