|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | rustfri bolte Fra : Niels |
Dato : 14-03-02 12:03 |
|
hej
er der nogen der har gode eller dårlige erfaringer med rustfri bolte, jeg
bruger 10 mm. rustfri bolte og møtrikker til at holde min motor fast på
stellet, men har fået det frarådet fordi de ikke skulle kunne holde til
vibrationer i samme grad som alm. stålbolte.
Niels
| |
Martin (14-03-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Martin |
Dato : 14-03-02 12:17 |
|
"Niels" <petersson@pedal.dk> wrote in message
news:3c90836d$0$73662$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> hej
> er der nogen der har gode eller dårlige erfaringer med rustfri bolte, jeg
> bruger 10 mm. rustfri bolte og møtrikker til at holde min motor fast på
> stellet, men har fået det frarådet fordi de ikke skulle kunne holde til
> vibrationer i samme grad som alm. stålbolte.
> Niels
Jeg har hørt præcis det samme fra flere forskellige kilder.
Jeg har ikke selv prøvet, men er over bevist om at der er korrekt.
Martin (som lige er begyndt at "cykle" på arb.
| |
Thomas Jensen (14-03-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Thomas Jensen |
Dato : 14-03-02 15:26 |
|
Har haft rustfri motorbolte i 3 år på min XJ 600s div ´96.
Spændt med det samme moment som de originale skal.
Ingen problemer med dem!
mvh
Thomas
XJ600s div ´96
| |
Hans (14-03-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Hans |
Dato : 14-03-02 15:48 |
|
Jeg bruger så vidt muligt rustfrie bolte. Særligt på cykler til
vinterkørsel. Jeg har aldrig oplevet problemer af den slags du
omtaler, men måske har jeg bare været heldig?
Hans
| |
Armand (14-03-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-03-02 23:30 |
|
Hans (slet M9DVI) <hansr@M9DVImail.dk> skrev i en
news:3c90b81a$0$99239$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg bruger så vidt muligt rustfrie bolte. Særligt på cykler til
> vinterkørsel. Jeg har aldrig oplevet problemer af den slags du
> omtaler, men måske har jeg bare været heldig?
Rustfrie bolte er skabt til såvel levnedsmiddel, som kemi -industrien,
hvor de ofte vil være brugt på maskiner og andre konstruktioner der
vibrerer. Så jeg stiller mig skeptisk til påstanden!
Iøvrigt er det få bolte der er så hårdt belastet (skal jo ikke spændes
med mere en forekommmende moment!) på motorcyklen at jeg kan se at der
skule være risiko for vibrations-skader.
--
Armand.
| |
![](/images/tree/0.gif) Hans Olesen (15-03-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Hans Olesen |
Dato : 15-03-02 09:44 |
|
jeg har også skiftet ud til rustfri, jeg sliber det prægede nr på
bolthovedet af og poler derefter, det bliver som en forkromet bolt som ikke
bliver snavset og sort
mhv Hans Olesen
| |
Claus Rittig (14-03-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 14-03-02 15:57 |
|
"Niels" <petersson@pedal.dk> skrev i en meddelelse
news:3c90836d$0$73662$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> er der nogen der har gode eller dårlige erfaringer med rustfri bolte, jeg
> bruger 10 mm. rustfri bolte og møtrikker til at holde min motor fast på
> stellet, men har fået det frarådet fordi de ikke skulle kunne holde til
> vibrationer i samme grad som alm. stålbolte.
Ja, jeg skiftede alle bolte til motorophæng på en off-roader med rustfri
Unbraco engang i '84. Jeg har ikke gjort det siden, for flere af dem
knækkede i løbet af en uge, og en af dem var meget svær at få ud igen.
Jeg har hørt at rustfrit stål ikke skulle være sagen i alu, men disse her
sad i stål. Det er muligt der er forskellige slags kvaliteter, men dem jeg
brugte kan ihvertfald ikke anbefales til motorophæng.
Rittig
| |
Rasmus Buchwald (14-03-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Rasmus Buchwald |
Dato : 14-03-02 17:09 |
|
Det er korrekt at rustfrie bolte generalt ikke holder nær så godt til
vibrationer som "almendelige" boldte.
Det skyldes at rustfrit stål er mere sprødt end almindeligt stål, dvs.
rustfri bolte er lidt mindre elastiske og derfor kænkkre lidt lettere.
Pga. sprødhedden opstår der ved vibrationer lettere revne-dannelser og
dermed udmattelses-brud.
Der findes dog mange forskellige kvaliteter af bolte, og måske er dine
boldte ikke hårdt belastet, så derfor behvøes der ikke være probmener med at
benytte rustfrie bolte.
Mvh.
Rasmus Buchwald
"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:3c90bdaa$0$73637$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Niels" <petersson@pedal.dk> skrev i en meddelelse
> news:3c90836d$0$73662$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > er der nogen der har gode eller dårlige erfaringer med rustfri bolte,
jeg
> > bruger 10 mm. rustfri bolte og møtrikker til at holde min motor fast på
> > stellet, men har fået det frarådet fordi de ikke skulle kunne holde til
> > vibrationer i samme grad som alm. stålbolte.
>
> Ja, jeg skiftede alle bolte til motorophæng på en off-roader med rustfri
> Unbraco engang i '84. Jeg har ikke gjort det siden, for flere af dem
> knækkede i løbet af en uge, og en af dem var meget svær at få ud igen.
> Jeg har hørt at rustfrit stål ikke skulle være sagen i alu, men disse her
> sad i stål. Det er muligt der er forskellige slags kvaliteter, men dem jeg
> brugte kan ihvertfald ikke anbefales til motorophæng.
>
> Rittig
>
>
| |
Jes Vestervang (14-03-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 14-03-02 20:06 |
|
Claus Rittig skrev:
> Jeg har hørt at rustfrit stål ikke skulle være sagen i alu,
>
Jeps, det er noget med at aluminiumet går i forbindelse med det rustfri
stål. Er der nogen der kan uddybe det lidt?
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600
| |
![](/images/tree/0.gif) Armand (14-03-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-03-02 23:43 |
|
Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
news:3c90f22b$0$206$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> > Jeg har hørt at rustfrit stål ikke skulle være sagen i alu,
> Jeps, det er noget med at aluminiumet går i forbindelse med det
rustfri
> stål. Er der nogen der kan uddybe det lidt?
Tyskerne kalder ikke rustfrit stål for "edelstahl" (ædelstål) med
urette:
Rustfrit stål går ikke i forbindelse med noget, det er bl.a. derfor at
man bruger det til kirurgisk stål á søm og skinner, og derfor heller
ikke aluminium.
Der kan måske være tale om et omvendt galvanisk fænomæn:
Galvanisering med zink virker derved at zink ligger lavere i "den
galvaniske spændingsrække" end jern og derfor tærer før det jern som det
er i kontakt med.
På samme måde vil aluminium'et omkring en rustfri bolt tære når ikke at
bolten kan; men det kræver at der er en anledning til tæring (á: salt?)!
En solid indfedtning med molykote, som ethvert alu-gevind bør have,
skulle dog klare dette problem!
--
Armand.
| |
Asger Steffensen (14-03-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Asger Steffensen |
Dato : 14-03-02 17:03 |
|
"Niels" <petersson@pedal.dk> skrev i en meddelelse
news:3c90836d$0$73662$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> hej
> er der nogen der har gode eller dårlige erfaringer med rustfri bolte, jeg
> bruger 10 mm. rustfri bolte og møtrikker til at holde min motor fast på
> stellet, men har fået det frarådet fordi de ikke skulle kunne holde til
> vibrationer i samme grad som alm. stålbolte.
> Niels
>
Rustfri er mindre modstandsdygtigt overfor vibrationer, og en dårligere
varmeleder. Det første betyder at det kan knække (har dog aldrig selv
oplevet det), det sidste betyder at de udvider sig anerledes end alm. stål,
og dermed kan skade rynkerne i en aluminiums motorblok når de fx. benyttes
til sidedæksler. Det har jeg dog heller aldrig haft vrøvl med, og jeg kørte
dog med rustrfri alle steder på min XS 500 (der både vibrerede og blev godt
lun indimellem :) i godt 5 år.
Asger
ZX-10
| |
Søren Lindholt (14-03-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Søren Lindholt |
Dato : 14-03-02 18:47 |
|
"Niels" <petersson@pedal.dk> skrev i en meddelelse > stellet, men har fået
det frarådet fordi de ikke skulle kunne holde til
> vibrationer i samme grad som alm. stålbolte.
> Niels
Jeg købte nogen rustfri 8mm bolte i Bauhaus, til forgaffelbroen. Da jeg
spændte dem til foreskrevet moment knækkede de én efter én... Jeg køber
aldrig mere bolte (der skal holde noget) i Bauhaus
Jeg har masser af kvalitets rustfri på min gamle Triumph, de skal
efterspændes jævnligt, så det er måske rigtigt at de ikke "holder" så godt.
Så Locktitetuben har fast plads i sortimentskassen med rustfri bolte...
mvh
Søren
| |
Bjarne Petersen (15-03-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Bjarne Petersen |
Dato : 15-03-02 12:26 |
|
"Niels" <petersson@pedal.dk> skrev i en meddelelse
news:3c90836d$0$73662$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> hej
> er der nogen der har gode eller dårlige erfaringer med rustfri bolte
> Niels
Hej
"Rustfri" kan fåes i mange forskellige kvaliteter, to af de meget brugte er
A2 og A4 (lavet af henholdsvis AISI 304 og AISI 316 "rustfrit" stål (tror
jeg nok))
A2 og A4 kan ses i toppen af bolten ligesom en når almindelig stålbolt vil
være mærket 8.8, 10.9 eller 12.4 (her går det dog mere på styrken af
bolten).
På den borerig hvor jeg arbejder, bruger vi kun A4, når vi har behov for
"rustfri" bolte, det skyldtes bl.a. at A2 bolte og møtrikker, som er spændt
hårdt sammen, har en tildens til at "rive" i gevindet.
Skal de sidde nogle udsatte steder får de noget "stævrørsfedt" på gevindet.
Jeg har endnu ikke været udefor at "rustfri" bolte er knækket, dette selvom
at vi har spændt med nogle ret voldsomme luftnøgler. (vi fik engang spændt
nogle M20 til noget på den gale side af 900 Nm, flangerne bøjede men
boltene holdt!)
En anden ting det kan være godt at være opmærksom på, er at mange bolte i
motorophæng er "fin gevind" f.eks M10 x 1, hvis en standard M10 bolt skal
spændes så den holder den samme "kraft" skal den spændes med noget højere
moment.
De gange jeg har skiftet bolte, har jeg bare hævet momentet forholdsvis i
forhold til stigningen på gevindet.
(ovennævnte er baseret på mine egne erfaringer)
Med venlig hilsen
Bjarne Petersen
| |
Ib Jakobsen (15-03-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 15-03-02 14:28 |
|
Bjarne Petersen wrote:
> En anden ting det kan være godt at være opmærksom på, er at mange bolte i
> motorophæng er "fin gevind" f.eks M10 x 1, hvis en standard M10 bolt skal
> spændes så den holder den samme "kraft" skal den spændes med noget højere
> moment.
> De gange jeg har skiftet bolte, har jeg bare hævet momentet forholdsvis i
> forhold til stigningen på gevindet.
> (ovennævnte er baseret på mine egne erfaringer)
Der er også et andet aspekt. Friktionen mellem to flader af rustfri er nok
mindre end ved almindelig stål. Og som du nænver er netop bolte til motorophæng
med en mindre stigning. Og kombinationen større stigning og mindre friktion gør
at samlingen løsner sig. Med mindre man bruger en låselim.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
![](/images/tree/0.gif) Asger Steffensen (16-03-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Asger Steffensen |
Dato : 16-03-02 00:31 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
news:3C91F6EE.794CC0D3@post.tele.dk...
> Bjarne Petersen wrote:
>
> > En anden ting det kan være godt at være opmærksom på, er at mange bolte
i
> > motorophæng er "fin gevind" f.eks M10 x 1, hvis en standard M10 bolt
skal
> > spændes så den holder den samme "kraft" skal den spændes med noget
højere
> > moment.
> > De gange jeg har skiftet bolte, har jeg bare hævet momentet forholdsvis
i
> > forhold til stigningen på gevindet.
> > (ovennævnte er baseret på mine egne erfaringer)
>
> Der er også et andet aspekt. Friktionen mellem to flader af rustfri er nok
> mindre end ved almindelig stål. Og som du nænver er netop bolte til
motorophæng
> med en mindre stigning. Og kombinationen større stigning og mindre
friktion gør
> at samlingen løsner sig. Med mindre man bruger en låselim.
>
Man skal altid smøre gevind med konsistensfedt eller kobberfedt (godt hvis
det er varme steder).
Hvis et gevind er smurt ryster det sjældent løs. Ellers findes der jo også
låsemøtrikker, eller som nævnt låselim (Locktite).
Asger
ZX-10
| |
Armand (16-03-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-03-02 00:08 |
|
Bjarne Petersen <bep@adslhome.dk> skrev i en
news:3c91d8ca$0$92524$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Skal de sidde nogle udsatte steder får de noget "stævrørsfedt" på
> gevindet.
Forhåbetligt ikke rigtig stævnrørsfedt, der er vandopløselig
--
Armand.
| |
Asger Steffensen (16-03-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Asger Steffensen |
Dato : 16-03-02 00:32 |
|
"Bjarne Petersen" <bep@adslhome.dk> wrote in message
news:3c91d8ca$0$92524$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Niels" <petersson@pedal.dk> skrev i en meddelelse
> news:3c90836d$0$73662$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > hej
> > er der nogen der har gode eller dårlige erfaringer med rustfri bolte
> > Niels
>
> Hej
> "Rustfri" kan fåes i mange forskellige kvaliteter, to af de meget brugte
er
> A2 og A4 (lavet af henholdsvis AISI 304 og AISI 316 "rustfrit" stål (tror
> jeg nok))
> A2 og A4 kan ses i toppen af bolten ligesom en når almindelig stålbolt vil
> være mærket 8.8, 10.9 eller 12.4 (her går det dog mere på styrken af
> bolten).
> På den borerig hvor jeg arbejder, bruger vi kun A4, når vi har behov for
> "rustfri" bolte, det skyldtes bl.a. at A2 bolte og møtrikker, som er
spændt
> hårdt sammen, har en tildens til at "rive" i gevindet.
Så vidt jeg ved er A2 = rustfri og A4 = rustfri og syrefast.
Mvh.
Asger
| |
![](/images/tree/0.gif) Armand (16-03-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-03-02 10:40 |
|
Asger Steffensen <ast@get2net.dk> skrev i en
news:a6u093$rfj$1@sunsite.dk...
>
> > A2 og A4 (lavet af henholdsvis AISI 304 og AISI 316 "rustfrit" stål
> > (tror jeg nok))
> Så vidt jeg ved er A2 = rustfri og A4 = rustfri og syrefast.
Jup!
316'eren er syrefast (også som svejsetråd)!
--
Armand.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Preben Riis Sørensen (16-03-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 16-03-02 23:57 |
|
Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
news:a6v48p$2916$5@news.cybercity.dk...
>
> Asger Steffensen <ast@get2net.dk> skrev i en
> news:a6u093$rfj$1@sunsite.dk...
> >
> > > A2 og A4 (lavet af henholdsvis AISI 304 og AISI 316 "rustfrit" stål
> > > (tror jeg nok))
> > Så vidt jeg ved er A2 = rustfri og A4 = rustfri og syrefast.
>
> Jup!
> 316'eren er syrefast (også som svejsetråd)!
>
> --
> Armand.
>
>
>
>
A2 kan blive røde. Ikke pænt. En rustfri A4 bolts møtrik vil gerne ryste
løs, hvis vi snakker om alm. standard M-gevind og alm. momenter. Så
selvlåsende møtrikker, lim, eller en behersket beskadigelse af gevindet
(f.eks. et lille klem med en skævbider) er nærmest en nødvendighed.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
|
|