Janus <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i en
news:a6oa2v$r4e$1@eising.k-net.dk...
>
> > Jeg kunne godt tænke mig at høre om en FZR600US model er af samme >
> kvalitet som en FZR600 ?
> Det er to helt forskellige cykler, som du vist også nævner på et
tidspunkt.
> Det er klart at en FZR R er pænere nyere og med lidt bedre
køreegenskaber
> end en standard US i hvert fald. Motorkonstruktionen er ens
Der findes også FZR600 (den med én forlygte!)!
Den og US-modellen (den med to runde forlygter!) er ens med undtagelse
af lygte og kåbe-designet, hvorimod R-modellen (den med to rombe-formede
forlygter!) er noget oparbejdet hvad angår såvel chassis og motor!
> Kvalitetsmæssigt er det en fremragende cykel med masser af HK til
prisen.
> Hurtig styring kombineret med godt stabilitet.
[> den kører meget bedre end hvad den lader til]
Jup!
FZR600 har altid klaret sig godt i sammenligningstests derved at dens
køregenskaber trak den op hvor den p.g.a. ydelsen faldt ned!
En af hemmelighederne deri er de forholdsvis smalle og kedelige(?)
dækdimensioner, der gør kurvekørsel til en simpel sag (bredere dæk er
ren porno, som giver konstruktørerne store udfordringer i at gøre kurve
indlægning og -stabilitet til harmoniske størrelser
![Aii, er det rigtigt?](images/smileys/really.gif)
)!
R'eren er hvad dæk angår kommet på højde med samme årgange af f.eks. CBR
600!
> > "varm" på idéen om at gi' de sidste kroner og så få en 4 cyl. cykel
i
> > stedet for en 2 cyl. plus at jeg får 31 HK mere og et noget større
moment
> (jeg er en fætter på ca.115 kg)
> HK har du nok brug for så ; )
Hæ!
Du puster til mit gamle bål:
Kun når man kommer til at skulle accelerere er det HK'erne man får brug
for, og da det i den sidste ende drejer sig om hvor mange hk pr. kg.
totalvægt pr. at man har til rådighed vil pilotens større vægt
naturligvis kræve merydelse (á HK) for at kunne udføre samme
acceleration.
Denne snak galdt jo GPZ 500 vs. FZR 600 og for 500'erens vedkommende er
jeg lige ved at tro at den har flere HK's til rådighed ved givne
hastigheder indtil et stykke over motorvejs-hastighed. Eller sagt på en
anden måde: Mellem-accelerationerne i hastigheder op til 110 er bedst
for GPZ'en (har dog ikke verificeret dette!)
Noget helt andet er at det man bruger mest under daglig kørsel er
motorens drejningsmoment (= evnen til at hold sig igang når man kommer
ud for bakker, modvind og lignende), og den tocylindrede GPZ'er burde
alene qua længere slaglængde på den tocylindrede motor, have et bedre
drejningsmoment.
På samme måde er jeg overbevist om at den højere ydende FZR600R kun er
bedre i acceleration (gennem gearene) hvor den kan udnytte de mer-HK's
som kun er at finde idet højere omdrejningsområde :-/
> og forsikringen stiger "kun" fra 2801,- til 56xx,-
> > Er det helt tosset efter jeres mening eller ?
> Ja hvis du vil give 56XX kr så er du helt tosset
For en newcomer synes jeg at springet á det dobbelte i forsikringspræmie
ikke er springet (fra GPZ'en, eller imellem "US" og "R"??) værd.
GPZ 500'eren har 60 HK, og styrer vildt godt, hvilket skulle række til
enhver newcomer. Samtidig har dén ikke bemærkelsesværdige
betjenings-problemer (á traktorgearkasse), og endelig er der den gamle
historie om at man roligt kan regne med at komme ud for banale kiks á
f.eks at glemme at slå sidestøtten ud ved parkering, eller overse at man
parkerer på blød asfalt- og dér er kåbe-indhyllede modeller á FZR'eren
dyre at tilte (hvilket også er det der afspejles i
forsikringspræmierne!)
--
Armand.
(oprindelig Yamaha-freak men med 110.000 km på GPZ'ens storesøster, samt
en svigerinde der ejede én på et tidspunkt)