/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Til (elektro) ingeinørene
Fra : origo@earthling.net


Dato : 12-03-02 20:12

På Suzuki GSX-R 750/1000, finnes en avbryter som skal stoppe motoren i
tilfelle man har hatt et crash. Det har imidlertid vist seg at motoren kan
kutte under visse omstendigheter, f.eks. ved en mindre udskridning kombinert
med meget nedlegg.
http://www.mototuneusa.com/gsxr_tip_over_switch.htm

I artikkelen over er swicthen koblet fra, hvilket ikke frister meg meget.
Jeg har sett en diskusjon om mulighetene for å legge inn en motstand,
således at det skal switchen skal være koplet til i f.eks. 3 sekunder innen
den utløser. Spørsmålet er så, hvordan konstruerer man det? Noen forslag?


JS



 
 
Brian Sørensen (12-03-2002)
Kommentar
Fra : Brian Sørensen


Dato : 12-03-02 21:04

Nej, du kan ikke 'bare' sætte en modstand på, og få en forsinkelse. Der skal
mere til.
Det vil kræve et eller andet kredsløb der erstatter selve switchen, men i
stedet bliver påvirket af denne!

Egentlig tror jeg at en bedre ide er at fylde den med olie af en passende
viskositet, som så 'bremser' virkningen. Derved forhindres kortvarige
impulser/rystelser, at få switchen til at slutte??? .... se det som en
mulighed!!

/Brian


<origo@earthling.net> wrote in message news:a6ljts$1a4$1@sunsite.dk...
> På Suzuki GSX-R 750/1000, finnes en avbryter som skal stoppe motoren i
> tilfelle man har hatt et crash. Det har imidlertid vist seg at motoren kan
> kutte under visse omstendigheter, f.eks. ved en mindre udskridning
kombinert
> med meget nedlegg.
> http://www.mototuneusa.com/gsxr_tip_over_switch.htm
>
> I artikkelen over er swicthen koblet fra, hvilket ikke frister meg meget.
> Jeg har sett en diskusjon om mulighetene for å legge inn en motstand,
> således at det skal switchen skal være koplet til i f.eks. 3 sekunder
innen
> den utløser. Spørsmålet er så, hvordan konstruerer man det? Noen forslag?
>
>
> JS
>
>



origo@earthling.net (12-03-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 12-03-02 21:27


"Brian Sørensen" <brian@soerensen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:3c8e5f41$0$34037$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Egentlig tror jeg at en bedre ide er at fylde den med olie af en passende
> viskositet, som så 'bremser' virkningen. Derved forhindres kortvarige
> impulser/rystelser, at få switchen til at slutte??? .... se det som en
> mulighed!!

Det forslag leste je get annet sted også. Men hvordan vil det påvirke
bryterens funksjon. Kan ikke oljen medføre at kontakten ikke lengre
fungerer?

JS



Brian/Hekto (13-03-2002)
Kommentar
Fra : Brian/Hekto


Dato : 13-03-02 10:48

Jeg tror ikke der er andet at gøre end at prøve. Man kan jo tilslutte
kontakten til fx en ringeklokke, og så bevæge den.
Min fornemmelse er, at olien ikke behøver at være særligt tyk, og derfor
ikke behøver forhindre at kontakten virker efter hensigten. Det skal
selvfølgelig være noget olie der ikke angriber metallet som fx syrefri olie
eller silicone olie.

/Brian

<origo@earthling.net> wrote in message news:a6loaf$gek$1@sunsite.dk...
>
> "Brian Sørensen" <brian@soerensen.tdcadsl.dk> wrote in message
> news:3c8e5f41$0$34037$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Egentlig tror jeg at en bedre ide er at fylde den med olie af en
passende
> > viskositet, som så 'bremser' virkningen. Derved forhindres kortvarige
> > impulser/rystelser, at få switchen til at slutte??? .... se det som en
> > mulighed!!
>
> Det forslag leste je get annet sted også. Men hvordan vil det påvirke
> bryterens funksjon. Kan ikke oljen medføre at kontakten ikke lengre
> fungerer?
>
> JS
>
>



Kai Harrekilde-Peter~ (12-03-2002)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 12-03-02 21:41

<origo@earthling.net> writes:

> På Suzuki GSX-R 750/1000, finnes en avbryter som skal stoppe motoren i
> tilfelle man har hatt et crash. Det har imidlertid vist seg at motoren kan
> kutte under visse omstendigheter, f.eks. ved en mindre udskridning kombinert
> med meget nedlegg.
> http://www.mototuneusa.com/gsxr_tip_over_switch.htm
>
> I artikkelen over er swicthen koblet fra, hvilket ikke frister meg meget.
> Jeg har sett en diskusjon om mulighetene for å legge inn en motstand,
> således at det skal switchen skal være koplet til i f.eks. 3 sekunder innen
> den utløser. Spørsmålet er så, hvordan konstruerer man det? Noen forslag?

En anden mulighed var at erstatte denne switch med system man f.eks.
bruger til Speedway. Det er lidt svært at forklare i ord, men i
essensen er at man har en form for hunstik sidende på højre styrende,
og har en hanstik bundet via en tynd rem til højre håndled. Hvis
hanstikket hives ud af hunstikket, kortsluttes eller brydes nogle
kredsløb, dødemandsknappen aktiveres, og motoren stopper.

Rittig og vennerne kan sikkert beskrive det mere korrekt


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> Opinions are mine...

origo@earthling.net (12-03-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 12-03-02 21:56


"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@vitesse.com> wrote in message
news:xw8g035y0wa.fsf@login01.dk.vitesse.com...
> En anden mulighed var at erstatte denne switch med system man f.eks.
> bruger til Speedway. Det er lidt svært at forklare i ord, men i
> essensen er at man har en form for hunstik sidende på højre styrende,
> og har en hanstik bundet via en tynd rem til højre håndled. Hvis
> hanstikket hives ud af hunstikket, kortsluttes eller brydes nogle
> kredsløb, dødemandsknappen aktiveres, og motoren stopper.

Jeg vil helst unngå å være avhengig av en strop på håndleddet hver gang jeg
skal kjøre, men jeg kan godt se ideen.


JS



Rune Larsen (12-03-2002)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 12-03-02 22:34

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> En anden mulighed var at erstatte denne switch med system man f.eks.
> bruger til Speedway. Det er lidt svært at forklare i ord, men i
> essensen er at man har en form for hunstik sidende på højre styrende,
> og har en hanstik bundet via en tynd rem til højre håndled. Hvis
> hanstikket hives ud af hunstikket, kortsluttes eller brydes nogle
> kredsløb, dødemandsknappen aktiveres, og motoren stopper.

Det kaldes dødemandsknappen - og er blot en simpel kontakt indskudt på en
ledning til tændingsboksen - det var det ihvertfald på mine
speedway-maskiner.

/Rune

Armand (13-03-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-03-02 17:28


Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en
news:1wuj8.52$pQ.5277@news010.worldonline.dk...
> Kai Harrekilde-Petersen wrote:
>
> > En anden mulighed var at erstatte denne switch med system man f.eks.
> > bruger til Speedway.
> Det kaldes dødemandsknappen - og er blot en simpel kontakt indskudt på
> en ledning til tændingsboksen - det var det ihvertfald på mine
> speedway-maskiner.

Og af alle gruppens faste læsere kom DU ikke med et bud på
dæmpning/forsinkelse af styrt-kontakten

--
Armand.




mc-stup (13-03-2002)
Kommentar
Fra : mc-stup


Dato : 13-03-02 18:09

origo@earthling.net skrev:
>
> På Suzuki GSX-R 750/1000, finnes en avbryter som skal stoppe motoren i
> tilfelle man har hatt et crash. Det har imidlertid vist seg at motoren kan
> kutte under visse omstendigheter, f.eks. ved en mindre udskridning kombinert
> med meget nedlegg.
> http://www.mototuneusa.com/gsxr_tip_over_switch.htm
>
> I artikkelen over er swicthen koblet fra, hvilket ikke frister meg meget.
> Jeg har sett en diskusjon om mulighetene for å legge inn en motstand,
> således at det skal switchen skal være koplet til i f.eks. 3 sekunder innen
> den utløser. Spørsmålet er så, hvordan konstruerer man det? Noen forslag?
>
> JS

Hej!

Min XS1100 er monteret med en original "dims", der slukker møllen, når cyklen
ligger ned, men hvonår vinklen er opnået, ved jeg ikke. (Sådan kan jeg nemlig
ikke lide at køre....)))) ) Men jeg tror, at det er mere end den maksimale
nedlægningsvinkel. Måske findes der forskellige typer, så du kan jo finde en
hos en ophugger og så teste med et batteri og en lampe....?

Mvh

Stup
XS1100S

Lars T. Thomsen (13-03-2002)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 13-03-02 20:17

> Jeg har sett en diskusjon om mulighetene for å legge inn en motstand,
> således at det skal switchen skal være koplet til i f.eks. 3 sekunder
innen
> den utløser. Spørsmålet er så, hvordan konstruerer man det? Noen forslag?
Spørger af uvidenhed (og en forventning om, at nogen gider at svare!): Er 3
sekunder ikke frygtelig lang tid, hvis uheldet virkelig sker!?

Hmm! - Ellers burde man kunne lave "en forsinkelsesled" ved hjælp af en
modstand, en kondensator og et relæ!
Relæets kontakt kobles til tændingssystemet, således at motoren stopper,
hvis spolen trækker relækontakten.
Spolen kobles parallelt med en kondensator, den ene side kobles til stel og
den anden side af kondensator+spole, kobles i serie med en modstand, som
kobles i serie med "vælte-kontakten" og deraf til plus.
(Gud, hvor jeg hader, at beskrive diagrammer ved hjælp af ord!)

Når der ikke er problemer, så vil kondensatoren være afladt af spolen.
Skulle man "smutte" så vil der løbe en strøm gennem modstanden, som derved
*laaangsomt* vil oplade kondensatoren. Når spændingen over kondensatoren
bliver tilstrækkelig høj, vil spolen trække kontakten... og motoren stopper.

Størrelsen af modstanden og kondensatoren afhænger dels: Af den tid, der
skal gå, inden at relæet skal trække og hvilken spænding og strøm, der skal
til at trække relæet. Men som tommelfingerregel, så vil forsinkelsestiden
forøges, hvis man forøger kondensatoren og/eller modstandens størrelse. Men
hvis man er ude efter 3 sekunder, så skal kondensatoren nok være ret stor,
for det er begrænset, hvor stor modstanden kan være, da den skal kunne
levere strøm nok til, at trække relæet alene!

Hmmm! - Det er i hvert fald en løsning! - Om den er god, det lader jeg stå i
det uvisse!

Hilsen
Lars




origo@earthling.net (13-03-2002)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 13-03-02 20:31


"Lars T. Thomsen" <ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> wrote in message
news:a6o96f$p5g$1@sunsite.dk...
> Hmm! - Ellers burde man kunne lave "en forsinkelsesled" ved hjælp af en
> modstand, en kondensator og et relæ!
> Relæets kontakt kobles til tændingssystemet, således at motoren stopper,
> hvis spolen trækker relækontakten.
> Spolen kobles parallelt med en kondensator, den ene side kobles til stel
og
> den anden side af kondensator+spole, kobles i serie med en modstand, som
> kobles i serie med "vælte-kontakten" og deraf til plus.
> (Gud, hvor jeg hader, at beskrive diagrammer ved hjælp af ord!)
>
> Når der ikke er problemer, så vil kondensatoren være afladt af spolen.
> Skulle man "smutte" så vil der løbe en strøm gennem modstanden, som derved
> *laaangsomt* vil oplade kondensatoren. Når spændingen over kondensatoren
> bliver tilstrækkelig høj, vil spolen trække kontakten... og motoren
stopper.
>
> Størrelsen af modstanden og kondensatoren afhænger dels: Af den tid, der
> skal gå, inden at relæet skal trække og hvilken spænding og strøm, der
skal
> til at trække relæet. Men som tommelfingerregel, så vil forsinkelsestiden
> forøges, hvis man forøger kondensatoren og/eller modstandens størrelse.
Men
> hvis man er ude efter 3 sekunder, så skal kondensatoren nok være ret stor,
> for det er begrænset, hvor stor modstanden kan være, da den skal kunne
> levere strøm nok til, at trække relæet alene!
>
> Hmmm! - Det er i hvert fald en løsning! - Om den er god, det lader jeg stå
i
> det uvisse!

Ditt forslag er det samme som jeg har mottatt på mail fra andre (takk til
dere alle). Det gjenstår så blot å få skidtet laget og avprøvet. Jer er
nesten totalt imbecil når det kommer til elektronikk, men jeg kan lese et
koblinsskjema, og bruke en loddebolt. Så, hvis noen skulle føle seg fristet
til å lage et koblinsskjema, er de meget velkommen

Jeg har forøvrig digital versjon av verkstedsbok og koblinsskjema for
Gixxeren, hvis noen har lyst til å se hvordan det er konstruert.


JS



Lars T. Thomsen (13-03-2002)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 13-03-02 21:01

> Ditt forslag er det samme som jeg har mottatt på mail fra andre (takk til
> dere alle). Det gjenstår så blot å få skidtet laget og avprøvet. Jer er
> nesten totalt imbecil når det kommer til elektronikk, men jeg kan lese et
> koblinsskjema, og bruke en loddebolt. Så, hvis noen skulle føle seg
fristet
> til å lage et koblinsskjema, er de meget velkommen
Jeg vil da godt smide en tegning ind i mailbox og jeg skal nok hjælpe til
med beregningerne af hhv. modstand og kondensatorens størrelse...

Hilsen
Lars



T.T.Toft (13-03-2002)
Kommentar
Fra : T.T.Toft


Dato : 13-03-02 23:59

Der findes en integreret kreds (chip) med timer, som hedder NE-555.

Denne kan håndtere impulstider fra 0 til omkring 400 sekunder.

Brinck Elektronik anvender bl.a. denne i sit timerbyggesæt Br6 til kr.
37,00. Måske var det noget ??

Jeg mener også at bl.a. Vellemann også laver nogle timer-byggesæt, men til
en væsentligt højere pris.

Se mere på http://www.brinck.dk.

M.v.h.
Thomas Toft


<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:a6ljts$1a4$1@sunsite.dk...
> På Suzuki GSX-R 750/1000, finnes en avbryter som skal stoppe motoren i
> tilfelle man har hatt et crash. Det har imidlertid vist seg at motoren kan
> kutte under visse omstendigheter, f.eks. ved en mindre udskridning
kombinert
> med meget nedlegg.
> http://www.mototuneusa.com/gsxr_tip_over_switch.htm
>
> I artikkelen over er swicthen koblet fra, hvilket ikke frister meg meget.
> Jeg har sett en diskusjon om mulighetene for å legge inn en motstand,
> således at det skal switchen skal være koplet til i f.eks. 3 sekunder
innen
> den utløser. Spørsmålet er så, hvordan konstruerer man det? Noen forslag?
>
>
> JS
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177604
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409279
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste