/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Yamaha TR1 oplysninger /erfaringer søges.
Fra : flemsus


Dato : 08-03-02 20:02


Er emne kram eller skrammel ?
Mvh. Flemming Sørensen



 
 
Frank Bille (08-03-2002)
Kommentar
Fra : Frank Bille


Dato : 08-03-02 21:51

Absolut skrammel efter min mening. Havde én fra ny i '82 (kunne kun klare 1
år i selskab med den) - utæt toppakning på bagerste cylinder, slidte
vippearme og knast på do., utæt pakdåse ved lukket kædekasse der gjorde at
man var ved at vælte ved venstresving, starterdrev tog ofte ikke ved,
karburator kunne finde på at "hoppe" af ved start, kraftige bankelyde ved
start efter lidt "hård kørsel". Og alt dette oplevede jeg på kun 7000 km.
Den XJ 650 jeg købte bagefter var kram.

Frank

"flemsus" <flemsus@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:a6b1rs$ke5$1@sunsite.dk...
>
> Er emne kram eller skrammel ?
> Mvh. Flemming Sørensen
>
>



Mogens Dammand (08-03-2002)
Kommentar
Fra : Mogens Dammand


Dato : 08-03-02 22:40

Hvordan ''turde'' du dog købe Yamaha igen

Mogens
Honda TA

"Frank Bille" <frankbille@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3c892241$0$37706$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Absolut skrammel efter min mening. Havde én fra ny i '82 (kunne kun klare
1
> år i selskab med den) - utæt toppakning på bagerste cylinder, slidte
> vippearme og knast på do., utæt pakdåse ved lukket kædekasse der gjorde at
> man var ved at vælte ved venstresving, starterdrev tog ofte ikke ved,
> karburator kunne finde på at "hoppe" af ved start, kraftige bankelyde ved
> start efter lidt "hård kørsel". Og alt dette oplevede jeg på kun 7000 km.
> Den XJ 650 jeg købte bagefter var kram.
>
> Frank
>
> "flemsus" <flemsus@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:a6b1rs$ke5$1@sunsite.dk...
> >
> > Er emne kram eller skrammel ?
> > Mvh. Flemming Sørensen
> >
> >
>
>



Jens Jacob Bager Jen~ (08-03-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 08-03-02 23:59

> Absolut skrammel efter min mening. Havde én fra ny i '82 (kunne kun klare
1
> år i selskab med den) - utæt toppakning på bagerste cylinder, slidte
> vippearme og knast på do., utæt pakdåse ved lukket kædekasse der gjorde at
> man var ved at vælte ved venstresving, starterdrev tog ofte ikke ved,
> karburator kunne finde på at "hoppe" af ved start, kraftige bankelyde ved
> start efter lidt "hård kørsel". Og alt dette oplevede jeg på kun 7000 km.
> Den XJ 650 jeg købte bagefter var kram.

Vi har en i klubben der kører TR1. Jeg kan nikke genkendene til følgende:
starterdrev tager ofte ikke ved
karburator kan finde på at "hoppe" af
Derudover har denne her ladeproblemer. Hmm... Hvilke 20 år gamle cykler har
ikke prøvet det?

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)





Armand (09-03-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-03-02 00:21


flemsus <flemsus@hotmail.com> skrev i en news:a6b1rs$ke5$1@sunsite.dk...
>
> Er emne kram eller skrammel ?

TR1 er bærer af den også for Virago kendte skrammel-starter (svagt
*KLAK*-starterdrev á biltype, og en så svag konstruktion at den
formedelst vrider startermotoren fra hinanden)!
Toppakningen er på samme måde fejlkonstrueret (samme problem som på XT
500/550 har jeg ladet mig fortælle); derved at det er en decideret ring
der ligger i et spor i cylindertoppen; men sporet har ingen ydervæg ind
imod O-ringssporet til knastkædetunnelen, hvorfor toppakningen relativ
let lader sig blæse ud dér .-o

--
Armand.





Claus Rittig (09-03-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 09-03-02 00:49

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:a6bh1v$opt$4@news.cybercity.dk...

> Toppakningen er på samme måde fejlkonstrueret (samme problem som på XT
> 500/550 har jeg ladet mig fortælle);

Æh, hvad? Du må ikke skrive XT 500/550, det er to helt forskellige motorer!
Om XT500 har den fejl ved jeg ikke, men XT550 er kendt som DEN mest solide
off-road motor nogensinde, så den har ihvertfald ikke fejlen. De 5 XT550'er
jeg har kendt i min off-road tid, kørte alle over 200.000 km, og det er
altså ikke ret almindeligt for en 1-cylindret 4-takter fra Japan.

Rittig



Armand (09-03-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-03-02 13:20


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3c894f44$0$34034$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:a6bh1v$opt$4@news.cybercity.dk...
>
> > Toppakningen er på samme måde fejlkonstrueret (samme problem som på
> > XT 500/550 har jeg ladet mig fortælle);
> Æh, hvad? Du må ikke skrive XT 500/550, det er to helt forskellige
motorer!

[For de der ikke er interesseret i en laaaang forklaring, er dette
lejligheden til at klikke ud!]

Selve motorerne er vidt forskellige; men er det i praksis ikke cylinder
og topstykke fra en XT man har benyttet til TR1 V2'eren?
Når man umiddelbart kigger på topstykkets ydre og bl.a. cylinderens
knastkæde-strammer ser de næsten identiske ud :-/
Jeg må dog vedgå at slaglængden er anderledes for TR1 end for XT'erne,
og derved også boringen

Da det er med stigende boring at toppakningens størrelse stiger til at
ende ude i O-ringssporet!
Jeg har lige gravet lidt i specs. og fundet frem til følgende boringer:
TR1: Ø 95mm
XT500: Ø 87mm
XT550: Ø 92mm
XT600: Ø95mm
XT660: Ø100mm
Mon ikke at jeg bør trække min parallel til 500/550!
Til gengæld kan man jo så mistænke ihvertfald 660'eren og måske også
600'eren :-/
Jeg husker at Per Bruun Larsens deltagelse i Paris Dakar på en
voldopboret XT550 da også problemer med blæste toppakninger, hvilket jeg
tager for indikering af brugen af "TR1-princippet".

Men så kiggede på partsfish.com for at checke toppakninger:
For XT 500 kan man ikke se nogen toppakning; men for alle efterfølgende
er der brugt traditionelle toppakninger

> Om XT500 har den fejl ved jeg ikke, men XT550 er kendt som DEN mest
> solide off-road motor nogensinde, så den har ihvertfald ikke fejlen.
De 5
> XT550'er jeg har kendt i min off-road tid, kørte alle over 200.000 km

I rest my case!

--
Armand.



Claus Rittig (09-03-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 09-03-02 14:34

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:a6cukb$2dvo$1@news.cybercity.dk...

> Selve motorerne er vidt forskellige; men er det i praksis ikke cylinder
> og topstykke fra en XT man har benyttet til TR1 V2'eren?

Topstykket fra en XT-hvad? Der er stort set ingen ligheder mellem XT500 og
XT550 motorerne, men XT600 motorerne er tydeligvis opstået udfra XT550. Jeg
har ingeng anelse om hvilken XT-motor det er der har lagt
cylindre/topstykker til TR1.

> TR1: Ø 95mm
> XT500: Ø 87mm
> XT550: Ø 92mm
> XT600: Ø95mm
> XT660: Ø100mm
> Mon ikke at jeg bør trække min parallel til 500/550!

Øh, nej det synes jeg ikke. Jeg forstår ikke helt argumentet, der er da mere
end boringen der siger noget om toppakningens holdbarhed? Og igen: XT500 og
XT550 er to meget forskellige motorer, som man nok skal være dygtig for at
trække paralleller imellem.

> Til gengæld kan man jo så mistænke ihvertfald 660'eren og måske også
> 600'eren :-/

Mistænk du bare, men de to motorer er nu heller ikke kendt for svage
toppakninger.

> Jeg husker at Per Bruun Larsens deltagelse i Paris Dakar på en
> voldopboret XT550 da også problemer med blæste toppakninger, hvilket jeg
> tager for indikering af brugen af "TR1-princippet".

Så husker du ret galt. Min hukommelse siger at Bruun Larsen kørte Paris
Dakar i '87 eller '88, og han (og Statoil/Yamaha) skulle have været godt
dumme hvis de havde valgt at han skulle deltage på en motorcykel fra '83!
Iøvrigt var det meningen indtil "scrutineering" at de skulle deltage i
Marathon-klassen, altså for utunede motorcykler, så deres motorcykler (som
var helt nye XT600) var ikke på nogen måde tunet eller opboret. Eneste grund
til at de ikke fik lov at stille op i Marathon, var at de havde skiftet alle
bolte i motor og top, og det måtte man heller ikke. Så blev de flyttet til
en klasse for tunede cykler, hvor de reelt ikke havde en chance.
At påstå de havde problemer med blæste toppakninger er også noget af en
overdrivelse! Kim Mejlvang, som kørte den ene cykel (onde tunger kaldte ham
for Fejlvang og havde væddet om hvor mange dage han kørte før han splittede
cyklen ad) motorproblemer (kan ikke huske precis hvad) allerede inden han
nåede ud af Frankrig. De andre cykler holdt da fint, så vidt jeg husker? Per
Bruun Larsen udgik med et brækket håndled.

Rittig



Armand (09-03-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-03-02 23:43


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3c8a1034$0$97457$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:a6cukb$2dvo$1@news.cybercity.dk...
>
> > TR1: Ø 95mm
> > XT500: Ø 87mm
> > XT550: Ø 92mm
> > XT600: Ø95mm
> > XT660: Ø100mm
> > Mon ikke at jeg bør trække min parallel til 500/550!
> Og igen: XT500 og XT550 er to meget forskellige motorer, som man nok
skal
> være dygtig for at trække paralleller imellem.

Øh!?
Meningen i udtrykket "trækker", var også: "trækker tilbage"
(parallellen)!

Dette ud fra konklusionen at man skulle helt op i XT 600, førend at
boringen blev den samme som TR1!
Som også nævnt i: >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
"> > Til gengæld kan man jo så mistænke ihvertfald 660'eren og måske
også
> > 600'eren :-/"
> Mistænk du bare, men de to motorer er nu heller ikke kendt for svage
> toppakninger.

Hvilket jeg så også korrigerede i min forlængede "frifindelse"!

> ..........der er da mere end boringen der siger noget om toppakningens
> holdbarhed?

Meningen omkring sammenligningen med boringen, var at TR1's boring
tilsyneladende er så stor (i en forhåndenværende cylinder?) at de to
nævnte spor berører hinanden (hvilket er problemet!), og at de to
største XT'ere derved også ville være udsat for samme risiko!
Men konklusionen er jo også at XT'erne kører med "traditionelle"
toppakninger, og derved ikke kan have samme fejl!

> > Jeg husker at Per Bruun Larsens deltagelse i Paris Dakar på en
> > voldopboret XT550 da også problemer med blæste toppakninger, hvilket
> > jeg tager for indikering af brugen af "TR1-princippet".
> Så husker du ret galt. Min hukommelse siger at Bruun Larsen kørte
> Paris Dakar i '87 eller '88, og han (og Statoil/Yamaha) skulle have
været
> godt dumme hvis de havde valgt at han skulle deltage på en motorcykel
fra
> '83!

- - - eller hvilken model det så nu var :-/

> At påstå de havde problemer med blæste toppakninger er også noget af
> en overdrivelse! Kim Mejlvang, som kørte den ene cykel [havde]
motorproblemer > (kan ikke huske precis hvad) allerede inden han nåede
ud af Frankrig.

Lige hvad jeg husker:
De (kun Kim?) blæste toppakningen allerede inden Afrika, og mine tanker
var dengang: "hvordan skal det så gå nede i sandet"!
Jeg skriver forøvrigt som: "at de oplevede problemet", hvor du læser:
"at de var plaget af problemet!

> Per Bruun Larsen udgik med et brækket håndled.

Jup! Efter at en Porsche havde kørt ham ned i en oase grundet forringet
sigt p.g.a. opkørt støv!

--
Armand.





Claus Rittig (10-03-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 10-03-02 00:40

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:a6e3vr$1ds3$3@news.cybercity.dk...

> Øh!?
> Meningen i udtrykket "trækker", var også: "trækker tilbage"
> (parallellen)!

Nåh undskyld, jeg har stadig mere snot end hjerne i kraniet. Måske er dele
af min hjerne endda endt i et lommetørklæde i løbet af denne uge.

> Lige hvad jeg husker:
> De (kun Kim?) blæste toppakningen allerede inden Afrika, og mine tanker
> var dengang: "hvordan skal det så gå nede i sandet"!

Kun Kim. De to andre nåede ned i sandet og udgik af andre årsager.

> > Per Bruun Larsen udgik med et brækket håndled.
>
> Jup! Efter at en Porsche havde kørt ham ned i en oase grundet forringet
> sigt p.g.a. opkørt støv!

Æh, jaeh. Det sagde han da på TV. Han sagde også at det skete mens han kørte
160 km/t i løst ørkensand.
Det lo vi meget af det år. Forestil dig en TOTALT standard XT600, den måtte
jo ikke trimmes, da den skulle køre i Marathon klassen. Så bygger man lidt
mere stel på til nødradio og andet påkrævet udstyr. Der skal også 65 liter
bensin med, og så en styrkåbe, stærkere eger, lidt sikkerhedsgejl... Cyklen
er nu væsentlig tungere end standard, og motoren er standard. Hvor hurtigt
render en standard XT600 på asfalt? Den er vistnok opgivet til 160, men et
reelt bud vil nok være omkring 150, tror jeg. Lad det nu foregå i ørkensand.
I løst sand på vestkysten kan jeg klemme Hondaen op på omkring 120, så mon
ikke også en XT600 kan det? Fyld så de ekstra kilo på den, hvad kan den så
køre? Han er skrap, ham Bruun Larsen...
Jeg sidder faktisk og kigger på et billede af Bruun Larsens XT lige nu,
taget efter den kom hjem fra løbet - gud hvor er den grim! Men de så rå ud
dengang. Deres første "generalprøve" foregik på vestkysten, og det var
planen at de skulle støde til Tornby-rallyet til spisning lørdag aften i
Tornby. De nåede aldrig frem.

Rittig




Armand (12-03-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-03-02 01:41


Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
news:a6e3vr$1ds3$3@news.cybercity.dk...
>
>
> > ..........der er da mere end boringen der siger noget om
toppakningens
> > holdbarhed?
> Meningen omkring sammenligningen med boringen, var at TR1's boring
> tilsyneladende er så stor (i en forhåndenværende cylinder?) at de to
> nævnte spor berører hinanden (hvilket er problemet!), og at de to
> største XT'ere derved også ville være udsat for samme risiko!
> Men konklusionen er jo også at XT'erne kører med "traditionelle"
> toppakninger, og derved ikke kan have samme fejl!

Ét billede siger mere end tusind ord!

Jeg fandt lige syn for sagn i Jens Hansens indlæg:
news:a6b1rs$ke5$1@sunsite.dk !

Se billedet på:
> http://www.tr1.de/tr1/press/motorrad_04-1993/mr-04-1993_pic3.jpg

--
Armand



Torben Andersen (09-03-2002)
Kommentar
Fra : Torben Andersen


Dato : 09-03-02 11:36

Du vil vel ikke skifte din VFR ud med sådan et gammelt jern.
fra en der selv køre på gammelt jern!

"flemsus" <flemsus@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:a6b1rs$ke5$1@sunsite.dk...
>
> Er emne kram eller skrammel ?
> Mvh. Flemming Sørensen
>
>



flemsus (09-03-2002)
Kommentar
Fra : flemsus


Dato : 09-03-02 12:11


"Torben Andersen" <skolebakken16@os.dk> wrote in message
news:3c89e42b$0$63842$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Du vil vel ikke skifte din VFR ud med sådan et gammelt jern.
> fra en der selv køre på gammelt jern!
>
Rolig nu Torben. Det er en kollega der går med de tanker.
Mvh. Flemming



Jens Hansen (11-03-2002)
Kommentar
Fra : Jens Hansen


Dato : 11-03-02 09:32


"flemsus" <flemsus@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:a6b1rs$ke5$1@sunsite.dk...
>
> Er emne kram eller skrammel ?
> Mvh. Flemming Sørensen
>
En maskine der er 20 år gammel, er altid skrammel hvis prisen er for høj,
men til en fornuftig pris, så kan man få mange sjove timer med dem.
Den er Yamaha's forsøg på en japaner harly, som selvkølig har en del
børnesygdomme.

Men se dette link til det tyske Motorad's test af en 10 år gammel, og bedøm
selv.
http://www.tr1.de/tr1/press/motorrad_04-1993/mr-04-1993_pic1.jpg
http://www.tr1.de/tr1/press/motorrad_04-1993/mr-04-1993_pic2.jpg
http://www.tr1.de/tr1/press/motorrad_04-1993/mr-04-1993_pic3.jpg
http://www.tr1.de/tr1/press/motorrad_04-1993/mr-04-1993_pic4.jpg
http://www.tr1.de/tr1/press/motorrad_04-1993/mr-04-1993_pic5.jpg
http://www.tr1.de/tr1/press/motorrad_04-1993/mr-04-1993_pic6.jpg Han har
kørt 240.000Km med den
http://www.tr1.de/tr1/press/motorrad_04-1993/mr-04-1993_pic7.jpg
http://www.tr1.de/tr1/press/motorrad_04-1993/mr-04-1993_pic8.jpg
http://www.tr1.de/tr1/press/motorrad_04-1993/mr-04-1993_pic9.jpg

Hilsen Jens
(Hvis TR1 er adskilt pga. brand ventil, Ja den er ikke glad for blyfri)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177604
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409279
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste