Kim Hansen <kim@translator-lykke.dk> skrev i en
news:3c82b199$0$218$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Jeg står og skal bruge en billig mc til at køre til arbejde på når ham
> jeg ellers kører med holder fri og til det har jeg kig på en Honda
CB450S
> fra 1987 som efter sigende har kørt 54.000 km.
Jeg har haft 4½S'eren inde på livet og vil lige kommentere 4½'eren:
> 54.000 km. for en sådan maskine er det "for meget" eller er der
> "mange" km. i sådan en endnu?
Eftersom at dit behov ikke lyder til blot at nærme sig 10.000 km/årl.,
skulle der være nogle gode år tilbage i den endnu!
> Prisen er omkring 25.000,-
Ikke helt urimeligt hvis den ellers er i fin og original stand; men prøv
at tinge den ned, endsige se om der ikke skulle være andre der er
billigere og med kortere km-tal!
Mc-branchen er mindre end bilbranchen, hvorfor du ikke skal regne med at
have hele spektret af årgang/stand/pris for hånden indenfor
kommunegrænsen. Derfor bør du indstille dig på at søge mindst indenfor
landsdelen for at sikre dig det bedste tilbud!
> Den kommer nok ikke til at køre hver uge, men skal bl.a. omkring påske
> hjælpe mig til de 20 km. til arbejde da min "kørelejlighed" holder 3
> uger fri, og så ellers køre mig en tur når vejret er godt og konen
ellers giver
> mig fri.
"Pligtkørsel" kræver godt (=vandtæt) tøj, så hold lige budgettet fri til
indkøb af sådant oveni hjelm+handsker+støvler+rygbeskytter(!)
Regn ikke læder for at være vandtæt - læder kræver en regndragt på
bagagebæreren for tilfældets skyld; hvorimod næsten alt "cordura"
(ski-jakke lignende) mc-tøj er med vandtæt åndbar membran idag!
Måske du også ville være bedre tjent med en model med noget kåbeværk
monteret :-/
Suzuki GS 500 findes i en kåbemonteret version; men dén kan næppe fåes
indenfor dit budget :-/ Til gengæld kan den tænkes at bevare sin
gensalgs-
værdi bedre (dog kommer CB450'eren næppe meget under 20.000,- i
værdi i original stand:-/)
Moderne bensin har i stigende grad svigtet lejlighedsmotorcyklister,
derved at "gnisten" hurtigt fordamper fra det bensin der befinder sig i
karburatorerne. Herved er det tit forbundet med store
startvanskeligheder efter blot et par ugers stilstand.
I modsætning til flertallet af markedets mc-modellers brug af automatisk
lukkende vacuum-bensinhaner, har 4½'eren en god gammeldags manuel
bensinhane, og denne kan udnyttes til bevidst at lukke for bensinen
nogle hundrede meter inden man er hjemme og derved køre karburatorerne
tørre. Således kommer der med det samme frisk bensin fra tanken og til
svømmerhusene, når man inden næste tur åbner bensinhanen - Ergo: et
stort plus
for dit behov
> Jeg har ingen forstand på mekanik så hvis en CB kræver at man skruer
> og piller konstant så er det vist ikke en sådan jeg skal ha'.
Hér kan jeg tilslutte mig Dan's betragtninger, hvis du er totalt
skrue-fremmed!
> Men jeg vil da gerne hører jeres mening advarsler/anbefalinger.
CB 450 S er af en motorlinie som Honda lancerede i '78 med CB 400T, og
sidenhen har brugt i modellen CB 450 N - Dette skulle i sig selv borgre
for motorens soliditet :-/
Det er en Parallel-twin á klassisk engelsk mønster; men vibrerer ikke
som en englænderv p.g.a. brug af balanceaksler. Måske p.g.a. denne for
markedet ikke
normale konstruktion af tocylindrede, trækker den markant anderledes og
kan karakteriseres som sejslæbende men mindre omdrejningsvillig.
Men hvis det skulle ende med en 4½S'er, så vær meget opmærksom på
oliestanden under brug:
Den eneste skade jeg har set på nogen af motor-versionerne er "brændte"
knastaksellejer grundet oliemangel.
Teknisk er motoren udstyret med en relativ lille oliesump á 2½ liter til
trods for brug af oliekøler (som generelt regnes for at kapere ½ liter i
sig selv), så at lade oliespejlet falde med blot ½ liter under max.
svarer til 25% oliemangel
--
Armand.