/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Så er tiden til en lille advarsel
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 01-03-02 09:51

Hej DFM

Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler ud i
vejret nu. Det er nu ved at blive en tradition at jeg skriver lidt om at man
skal passe på sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre
bare et enkelt styrt.

1. Det er stadig skide koldt og dækkene en meget længe om af varme op, og
max temperaturen i dækkene er meget lavere end en god varm sommeraften.
Derfor er der meget mindre greb i dækkene end man forventer. Kør forsigtigt
i svingene den næste måned til halvanden. Prøv at mærk på dækket efter en
tur, hvor varmt det er. Det skal være mere en lunkent før der rigtigt bider.
Der ligger også en masse sand og grus derude lige nu.
2. Bilisterne forventer kun knallerter for tiden. De kører som om man ikke
er der og trækker ud foran dig på en måde jeg ALDRIG har oplevet i bil. Det
er værst nu. Pas på jer selv, de sovende morgenbilister er rene dødsfælder.
Forvent alle tror du kører 30Km/t.
3. Du er rusten hvis du ikke har kørt 3-4 måneder. Jeg vil ikke rode for
meget i det, da alle mener at de kører godt. Lad lige kørestilen indfinde
sig igen før modellen bliver tævet på de små snoede.
4. Der er salt alle steder indtil langt ind i April. Smør jeres fine cykler
ind i WD40 og vask cyklen ofte, gerne efter hver tur. Smag evt. på
kåbeglasset og se om det smager af salt og bliv overrasket!
5. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10 grader.
½L til 20L benzin. Det får cyklen til at gå bedre og opløser e.v.t. vand i
tanken. Vand i tanken har mange (alle?) uden at vide det. Det kommer ved
kondensvand fra temperatursvingningerne mellem nat og dag. Man mærker det
ikke før man en dag skifter over til reservetanken og pludselig kører
dårligt.
6. Check dæktrykket med det samme cyklen trækkes ud af vinterhiet. Den har
stået og mistet en masse luft over vinteren. Husk, hvis man checker dæktryk
en morgen med 5 grader ,så passer det ikke 2 uger senere en eftermiddag ved
15 grader. Check ofte, især når udendørstemperaturen svinger meget. Rigtigt
dæktryk giver bedre køreegenskaber og mindre dækslid.
7. Smør kæden ofte. Saltpåvirkningen går først ud over kæden! Den er følsom
og dyr at udskifte. Når kæderullerne er blanke er kæden alt for tør. På en
sommeraften giver det bare lidt forøget kædeslid, men i øjeblikket kan
lortet ruste sammen på en uge.
8. Vinteren er hård ved vejene. Derfor kan der være kommet huller og rever
hvor der sidste år var fin asfaldt. Derfor skal man ikke køre 100% af sine
evner på den første tur.

Lige engang til for Pris Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



 
 
Peter Hasselbalch (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Peter Hasselbalch


Dato : 01-03-02 13:24

Dejligt at du holder traditionerne i hævd!!!
Så må vi håbe at vi bliver forskånet for alle de dér: "Another one bites the
dust" og "Så blev det min tur" - det er sgu' deprimerende læsning.


--
Mvh
Peter HH
DMCN#2 - CBR600F4
Red. DMCN MC- og Forh.Anm.-sider
www.hasselbalchs.dk




Claus Rittig (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 01-03-02 13:33

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse
news:a5nfd5$cs0$1@eising.k-net.dk...
> Hej DFM
>
> Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler ud i
> vejret nu. Det er nu ved at blive en tradition at jeg skriver lidt om at
man
> skal passe på sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre
> bare et enkelt styrt.

Tjoh, måske skal denneher også lige hives frem af mølposen:

http://www.geocities.com/aormck/Sikker.html
(Om sikker kørsel på motorcykel)

Mvh.
Rittig



Casper Hundebøl (01-03-2002)
Kommentar
Fra : Casper Hundebøl


Dato : 01-03-02 19:02


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> wrote in message
news:a5nfd5$cs0$1@eising.k-net.dk...
-snip- (en masse gode råd)

> 2. Bilisterne forventer kun knallerter for tiden. De kører som om man ikke
> er der og trækker ud foran dig på en måde jeg ALDRIG har oplevet i bil.
Det
> er værst nu. Pas på jer selv, de sovende morgenbilister er rene
dødsfælder.
> Forvent alle tror du kører 30Km/t.

Det er så rigtigt! Jeg trillede idag en lille tur på 60 km, hvilket i øvrigt
var intet mindre end vidunderligt i det skønne vejr vi havde idag. På den
tur var jeg udsat for ikke mindre en 4 UHA-tilfælde. Heldigvis kørte jeg
stille og roligt og blev ret hurtigt klar over at bilisterne ikke regner med
andet end øverter på vejene for tiden. 2 gange blev jeg nødt til at bremse
op da modkørende biler skulle foretage venstresving ind ad sideveje. 1 gang
måtte jeg ud og ligge på den hvide stribe ud til rabatten, da en fyr i en
meget stor UPS varevogn var i færd med at overhale i et, for ham,
uoverskueligt vejsving. Og nok engang måtte der kastes anker, da en lastbil
med hænger skulle ud fra en sidevej mens jeg lå og trillede afsted med en 90
km/t. De sidste par gange var jeg forberedt nok til at give bilisterne en
opgivende gestus med den ene arm, så det da i hvert fald gik op for dem at
de lige skulle tage at vågne op!

Det kan ikke siges nok! Vær opmærksom på bilisterne derude. Mange regner med
at du kører knallert, og andre ser dig slet ikke.

Og i øvrigt: God sæson til alle her på NG'en! Det er dejligt for alle os
kyllinger uden vinterkørsel at komme på vejene igen

Mvh.
Casper Hundebøl
RF600R



PHK (05-03-2002)
Kommentar
Fra : PHK


Dato : 05-03-02 15:24


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse
news:a5nfd5$cs0$1@eising.k-net.dk...

> 5. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10
grader.
> ½L til 20L benzin. Det får cyklen til at gå bedre og opløser e.v.t. vand i
> tanken. Vand i tanken har mange (alle?) uden at vide det. Det kommer ved
> kondensvand fra temperatursvingningerne mellem nat og dag. Man mærker det
> ikke før man en dag skifter over til reservetanken og pludselig kører
> dårligt.

Vandet i tanken bliver ikke opløst af karburatorspritten, men bliver trukket
med ind i motoren sammen med denne. Derfor bliver man ikke generet af vand,
når man en dag skifter over på reservetanken.

Bare sådan at ingen begynder at tømme tanken for at få det sidste vand med
ud :)

--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)





Armand (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-03-02 16:13


PHK <phk@esenet.dk> skrev i en news:a64jrl$7f9$6@sunsite.dk...
>
> "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse
> news:a5nfd5$cs0$1@eising.k-net.dk...
>
> > 5. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10
> > grader. Det får cyklen til at gå bedre og opløser e.v.t. vand i
tanken.
> Vandet i tanken bliver ikke opløst af karburatorspritten, men bliver
trukket
> med ind i motoren sammen med denne.

Jo!
Vand opløses af sprit!
Hvad tror du ellers at de øvrige 58% af snapsen består af?

> Derfor bliver man ikke generet af vand, når man en dag skifter over på
> reservetanken.

Vand er så meget tungere end bensin at det falder til bunds (prøv selv
med en dråbe i et klart syltetøjsglas med bensin), og derfor vil det
ligge tungt i bunden af bensintanken og først komme i kredsløb når
"reserve-tanken" benyttes (=bensinhanen suger fra bunden af tanken
istedet fra et rør der stikker 5-10 cm op i tanken!).
I vægtforskellen ligger også at samme dråbe er så meget tykkere end
bensinen, at den indtager en næsten kuglerund form og nærmest opfører
sig som silicone hvis man forsøger af pærre til "kuglen" med f.eks en
skruetrækker!
Vægt/konsistens gør at den heller ikke kan suges igennem karbureringens
dyser a´ca. 1½ mm lysning og ender med at stoppe samme istedet.

Ved tilsætning af sprit opløses vandet, og selv temmeligt vandholdige
sprit-opløsninger er ikke "tykkere" end bensin, hvilket forøvrigt ikke
har nogen betydning derved at sprit opløses bensinen på samme måde som
vand af sprit.
Derved bliver tankindholdet en homogen bensin/sprit/vand -masse, som
ikke kan blokere nok så klein en dyse!


--
Armand




iMok (06-03-2002)
Kommentar
Fra : iMok


Dato : 06-03-02 17:27

d. 6-3-2002 16:13 skrev Armand om sprit:

> Derved bliver tankindholdet en homogen bensin/sprit/vand -masse, som

hmmm... hvad er sprit/benzin blandingsforholdet? Jeg har jo lige anskaffet
en tank ukendt (vinter?) benzin...

Var der ikke også noget med vands indflydelse på kompressionsforhold? Jeg
synes vagt at kunne huske noget omtale af 'vandindsprøjtning'? Og også noget
med luftfugtighedens indflydelse på motorgangen.

Hvordan så med det sprit-opløste vand? (for ikke at nævne selve spritten)

-imko


Armand (06-03-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-03-02 21:26


iMok <imko_heijkoop@dskd.dk> skrev i en
news:B8AC01EA.6D7E%imko_heijkoop@dskd.dk...
> d. 6-3-2002 16:13 skrev Armand om sprit:
>
> > Derved bliver tankindholdet en homogen bensin/sprit/vand -masse, som
> hmmm... hvad er sprit/benzin blandingsforholdet? Jeg har jo lige
> anskaffet en tank ukendt (vinter?) benzin...

Tjaeh :-/
Hvis du lige går tilbage og læser Bager'ens oprindelige indlæg i starten
af denne tråd, så står dét at læse!
Sug lige til dig af hans visdom ved samme lejlighed!

> Var der ikke også noget med vands indflydelse på kompressionsforhold?
> Jeg synes vagt at kunne huske noget omtale af 'vandindsprøjtning'? Og
også
> noget med luftfugtighedens indflydelse på motorgangen.
> Hvordan så med det sprit-opløste vand? (for ikke at nævne selve
> spritten)

Ved vand-indsprøjtning foregår det jo som tilskud, hvorimod det der
befinder sig i bensinen jo fortrænger noget (brændbart) bensin ved sin
tilstedværelse
Sprit i større mængder kan virke otanforhøjende; men alt i alt ér det
ikke et hemmeligt tunings-tip

--
Armand.






Uffe R. B. Andersen (07-03-2002)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 07-03-02 00:57

On Wed, 06 Mar 2002 17:27:06 +0100, iMok <imko_heijkoop@dskd.dk>
wrote:

<snip>
>Var der ikke også noget med vands indflydelse på kompressionsforhold? Jeg
>synes vagt at kunne huske noget omtale af 'vandindsprøjtning'? Og også noget
>med luftfugtighedens indflydelse på motorgangen.

Hva' så, Armand? Skal vi tage en afstikker omkring de store
radialmotorer igen? Na, better not!

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177604
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409280
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste