"Robert" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:a5bj8d$lif$1@news.cybercity.dk...
> Lige en lille ting ... eller to..... eller fire
> Nu har jeg efterhånden læst en del om skift
> af føromtalte olie. Men: Hvornår er det
> tilrådeligt at skifte olien? 10.000 km ?
> 50.000 - - - eller efter "følelse" ?
> Hvad er levetiden afhængig af ? antal km,
> eller/og "slidtype" / last .. vejrforhold ?
Hvornår? Tjah...
Slitagen på olien skyldes så vidt jeg ved både brugsmønster, vejrforhold og
sikkert mere. Olie (har jeg ladet mig fortælle) nedbrudes over tid ved
kontakt med almindelig luft, om det har nogen reel betydninge ved jeg ikke,
men olien slides ihvertfald ved at blive pumpet rundt i dæmperen. På mine
gadecykler skifter jeg en gang om året, det er muligvis lidt overkill, for
der er ikke nogen mærkbar forringelse af dæmpningen, men jeg skifter også
lidt for at nedsætte sliddet på dæmper-elementerne. Hellere skifte olie, end
glidebøsninger og cimmeringe.
På mine racere (motocross og enduro) skifter jeg to gange om året, og de
gange hvor jeg har været doven og kun skiftet en gang på en sæson, har der
været mærkbar forringelse af dæmpningen, og jeg kører faktisk ikke mere end
ca. 40 - 50 timer årligt på motocrosseren og vel ca. det samme på enduro'en.
> Jeg har endnu ikke set en eneste manual til en
> MC der omtaler dette skift som en del af den
> nødvendige service. ( her er der tale om de
> manualer der normalt følger med ved køb af
> ny mc) . . . brugte maskine har det jo med at
> miste en del papirtilbehør undervejs i "livet"
Bortset lige fra min GS500E står service-intervallerne for olie i dæmpere
nævnt i alle mine instruktionsbøger, men det er nok også vigtigere(?) på
off-road motorcykler og terræn-racere.
Der måles service-intervaller i timer, ikke km.
> Hvor kommer det nævnte "slam" fra? Er det
> "kvæstet" / "nedslidt" olie? eller skyldes det
> lækager og udefra kommende urenheder?
Slammet består primært af "nedslidt" olie og materiale-rester fra dæmperens
bevægelige dele, altså aluminium og nylon og den slags. Der skulle ikke
gerne være udefra kommende urenheder, for det er sådan set meningen
cimmeringene og skraberingene skal holde den slags ude.
> I øvrigt... som alle vel er klar over: L****vejr!
Øhh..? Jeg har kørt i 4 timer idag, og bortset fra en haglbyge og lidt
blæsevejr var det da højt solskin og ret lækkert? Nåja, jeg blev godtnok ret
våd, for min ædle ganger kastede mig af ude i mosen, og jeg landede på røven
baglæns i et mosehul. Desværre kunne isen ikke bære, og jeg tror ikke jeg
blev mindre våd af at jeg panisk fægtede med arme og ben - jeg VILLE bare
ikke have hovedet under vand igen, det havde jeg sidste weekend på
Lundebjerg Motocross klub's bane ved Dronninglund, da jeg lavede en
helkikser efter et hop i en større sø. Jeg havde nær torpederet min kammerat
Poul, men han slap forbi. Jeg, derimod, var totalt gennemvædet med
pladderfyldt mudder, selv i hjelm og briller var der vand.
Jeg HADER vand.
Rittig