> Jeg havde samme problem sidste år. Jeg kørte en tur med en GPS på styret
og
> noterede mig den rigtige hastighed og det spedometeret viste. Først
> justerede jeg fjederen indtil det viste samme fejl over hele skalaen, den
er
> normalt sat fast med en lille kileformet split der bare skal trækkes ud.
Jeps helt enig! - Der kan også sidde en justeringsskrue, der er fastgjort en
arm, der kan dreje, trykke eller hive i spiralfjederen.
Men "bare" skal trækkes ud? - Det kan godt være en opgave! - Ikke at hive
kilen ud, men at foretage selve justeringen.
Spiralen har ringe fjederegenskaber over korte strækninger (derfor går den
let i stykker), og man risikere at lave "knæk" på fjederen, hvis man laver
for mange "kilen" ind og ud.
> Derefter flyttede jeg viseren ved at trække den af og klemme den på igen.
> Nu viser spedometeret nogenlunde rigtig i det meste af området.
Hele din metode lyder som en ægte "plan-snedig" - Kunne ikke selv have
forklaret det bedre!
> Men pas på, det er fine sager, og det er meget let at ødelægge fjederen.
Ja, men i det fleste tilfælde, så *kan* den reddes ved hjælp af en nål
og/eller en pincet... men den får nok aldrig de samme egenskaber igen.
Men ender man med at stå med viserakslen i hånden og resten af
speedometerhuset dinglende ved ens fødder.... så er det sket!
Hilsen
Lars