/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Vindstøj og kåbeglas fra MRA Windshields
Fra : René


Dato : 22-02-02 18:12

Er der nogen der har erfaringer med kåber og vindstøj?

Jeg har overvejet, om jeg kan reducere vindstøjen på mine
forårsturer ved at montere et kåbeglas, som giver bedre
vindbeskyttelse end det originale. Jeg har kigget på
kåbeglas fra MRA Windshields (deres hjemme side er
http://www.mra.de/English/English.htm og den danske
leverandør er www.holtugmc.dk).

Hvis nogen har erfaringer med disse typer kåbeglas (racing
og touring) hører jeg meget gerne om det. Mit problem er,
at jeg får en del vindstøj fra turbulens når jeg sidder
almindeligt på min XJ600 model 94 med original kåbe. Jeg er
185 høj, men alligevel virker det som om jeg "rager op over"
kåbens beskyttelsesområde. Når jeg læner mig ned over tanken
reduceres vindstøjen væsentligt. Hos MRA kan man få kåbeglas
der er længere og en der har en spoiler kant. Hvis nogen har
erfaring med disse eller lignende kåbeglas... eller andre
triks til at reducere vindstøjen (jeg tænker ikke på hjelme
og ørepropper her) så vil jeg gerne høre om jeres
erfaringer.


Go vind
fra René
XJ 600

PS: Ses vi på Malerklemmen næste søndag?







 
 
Henrik Nielsen - Rap~ (23-02-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 23-02-02 12:56

Min erfaring er at hvis du har hovedet "midt i" turbulensen fra kåbeglasset
er problemet størst. Enten skal du sidde helt i læ eller også skal du have
hovedet over, hvorved det kun er hjelmens egenstøj. På min forige MC fik jeg
monteret et kåbeglas med at lille "flip" som angiveligt skulle "kaste" vinde
over mit hoved. Det kunne det ikke (jeg er 193cm), men fik kraftigt forøget
støjen i form af turbulens, hvor mit hoved blev kastet fra side til side.

Så det kan være svært at finde det rigtige.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.




Hans Erik :) amck.dk (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Hans Erik :) amck.dk


Dato : 24-02-02 10:57

Ditto herfra. Jeg bestilte et 'Touring shield' (ca +7 cm. ift. standard) fra
MRA hos Hein G. til
min RF900. Efter en tur på motorvejen viste det sig at støjen samt ikke
mindst turbolenserne omkring hjelmen ved normal oprejst kørsel, var blevet
nærmest ulidelige.
Som Henrik skriver hjalp det udelukkende, hvis jeg lå helt i læ af
kåbeglasset.
Jeg skyndte mig at pakke det sammen igen, tog det med til Hein G. og fik
dem til at tage det tilbage igen, og fik en tilgodeseddel.... Jeg overvejer
derfor nu, enten
et MRA 'Sport shield' (ca. +3,5 cm ift. standard) eller et helt tredje
fabrikat.!?
SVÆRT!

Aros Hilsen
H@ns Erik :)
RF900R
-netop nu hos Rydberg (+25% power so far! - Where the Wizard lives...

www.amck.dk


Henrik Nielsen - RaptorMC.dk skrev i meddelelsen ...
>Min erfaring er at hvis du har hovedet "midt i" turbulensen fra kåbeglasset
>er problemet størst. Enten skal du sidde helt i læ eller også skal du have
>hovedet over, hvorved det kun er hjelmens egenstøj. På min forige MC fik
jeg
>monteret et kåbeglas med at lille "flip" som angiveligt skulle "kaste"
vinde
>over mit hoved. Det kunne det ikke (jeg er 193cm), men fik kraftigt forøget
>støjen i form af turbulens, hvor mit hoved blev kastet fra side til side.
>
>Så det kan være svært at finde det rigtige.
>
>--
>Mvh.
>Henrik
>http://RaptorMC.dk
>
>Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
>
>
>



Johnny Jensen (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Johnny Jensen


Dato : 24-02-02 18:02

Hejsa vindstøjsplagede mennesker,

"Hans Erik :) amck.dk" <heecomremove_this@hotmail.com> wrote in message
news:3c78b939$0$10863>
> min RF900. Efter en tur på motorvejen viste det sig at støjen samt ikke
> mindst turbolenserne omkring hjelmen ved normal oprejst kørsel, var blevet
> nærmest ulidelige.
> Som Henrik skriver hjalp det udelukkende, hvis jeg lå helt i læ af
> kåbeglasset.

Jeg købte sidste sommer et MRA double bubble kåbeglas til min TLR. Ikke
fordi jeg synes den som standard yder dårlig dækning (den er faktisk
imponerende god), men af hensyn til udseendet (røgfarvet double bubble er
for lækkert
Resultatet var nu temmelig godt. Støjen blev afgjort ikke værre, det så fedt
ud og den skærmede lige en anelse mere af for vindens tryk på skuldrene..

Hygge
JJ



ped (23-02-2002)
Kommentar
Fra : ped


Dato : 23-02-02 10:23

Hej,

Jeg kører med et MRA kåbeglas på min GPZ1100 (se et par billede her),

http://home4.inet.tele.dk/pedmail/gpz_pics.htm

og det er jeg rigtig glad for. Det er dog først og fremmest på grund af
glassets større højde og bedre vind- og vejrbeskyttelse, og ikke så
meget på grund af støjen. Med det originale kåbeglas følte jeg et
betydeligt vindpres på brystkassen, men med MRA glasset 'klippes'
vindstrømmen ca. i halshøjde, og jeg føler en langt bedre
vindbeskyttelse. Jeg er 1.82 og rager altså også op over glassets
beskyttelsesområde, og mit hovede (hjælmen) befinder dermed i området
mellem 'vindstille' helt nede bag kåbeglasset og den uforstyrrede
luftstrøm højt over. Når jeg kører er der et støjniveau af en given
størrelse, og det kan jeg reducere hvis jeg lægger mig hen over tanken
og får hjælmen ned i det vindstille område, eller rejser mig op på
fodhvilerne så jeg får hovedet ud i frit strømmende, turbolensfri luft.
Men derimellem er der altså en del vindstøj, og det er der nok ikke så
meget at gøre ved. Jeg syntes ikke at det blev værre ved at gå fra det
originale kåbeglas til MRA glasset, men man kan måske sige at støjen
ændrede karakter. Jeg havde engang en Suzuki GSX750ES som jeg satte en
Pichler kåbe på, og der var virkelig tale om en forværring af vindstøj
der kunne mærkes. Slipstrømmen fra kåbeglasset kom lige i hovedhøjde og
forårsagede en dyb, buldrende lyd, der ved større hastigheder kunne være
virkelig voldsom. Dengang kørte jeg med ørepropper selv ved 80 km/t, men
det føler jeg ikke er nødvendigt med den jeg har nu. Her er det først
ved motorvejshastigheder, at propperne kommer i.

Det korte af det lange er, at du næppe vil opnå en reduktion af
vindstøjen ved at køre med MRA glas, med ved touring i dårligt vejr er
jeg sikker på at du vil sætte pris på de ekstra ca. 5 cm.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
GPZ1100

"René" wrote:

> Er der nogen der har erfaringer med kåber og vindstøj?
>
> Jeg har overvejet, om jeg kan reducere vindstøjen på mine
> forårsturer ved at montere et kåbeglas, som giver bedre
> vindbeskyttelse end det originale. Jeg har kigget på
> kåbeglas fra MRA Windshields (deres hjemme side er
> http://www.mra.de/English/English.htm og den danske
> leverandør er www.holtugmc.dk).
>
> Hvis nogen har erfaringer med disse typer kåbeglas (racing
> og touring) hører jeg meget gerne om det. Mit problem er,
> at jeg får en del vindstøj fra turbulens når jeg sidder
> almindeligt på min XJ600 model 94 med original kåbe. Jeg er
> 185 høj, men alligevel virker det som om jeg "rager op over"
> kåbens beskyttelsesområde. Når jeg læner mig ned over tanken
> reduceres vindstøjen væsentligt. Hos MRA kan man få kåbeglas
> der er længere og en der har en spoiler kant. Hvis nogen har
> erfaring med disse eller lignende kåbeglas... eller andre
> triks til at reducere vindstøjen (jeg tænker ikke på hjelme
> og ørepropper her) så vil jeg gerne høre om jeres
> erfaringer.
>
> Go vind
> fra René
> XJ 600
>
> PS: Ses vi på Malerklemmen næste søndag?


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177604
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409280
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste