Hej,
Jeg kører med et MRA kåbeglas på min GPZ1100 (se et par billede her),
http://home4.inet.tele.dk/pedmail/gpz_pics.htm
og det er jeg rigtig glad for. Det er dog først og fremmest på grund af
glassets større højde og bedre vind- og vejrbeskyttelse, og ikke så
meget på grund af støjen. Med det originale kåbeglas følte jeg et
betydeligt vindpres på brystkassen, men med MRA glasset 'klippes'
vindstrømmen ca. i halshøjde, og jeg føler en langt bedre
vindbeskyttelse. Jeg er 1.82 og rager altså også op over glassets
beskyttelsesområde, og mit hovede (hjælmen) befinder dermed i området
mellem 'vindstille' helt nede bag kåbeglasset og den uforstyrrede
luftstrøm højt over. Når jeg kører er der et støjniveau af en given
størrelse, og det kan jeg reducere hvis jeg lægger mig hen over tanken
og får hjælmen ned i det vindstille område, eller rejser mig op på
fodhvilerne så jeg får hovedet ud i frit strømmende, turbolensfri luft.
Men derimellem er der altså en del vindstøj, og det er der nok ikke så
meget at gøre ved. Jeg syntes ikke at det blev værre ved at gå fra det
originale kåbeglas til MRA glasset, men man kan måske sige at støjen
ændrede karakter. Jeg havde engang en Suzuki GSX750ES som jeg satte en
Pichler kåbe på, og der var virkelig tale om en forværring af vindstøj
der kunne mærkes. Slipstrømmen fra kåbeglasset kom lige i hovedhøjde og
forårsagede en dyb, buldrende lyd, der ved større hastigheder kunne være
virkelig voldsom. Dengang kørte jeg med ørepropper selv ved 80 km/t, men
det føler jeg ikke er nødvendigt med den jeg har nu. Her er det først
ved motorvejshastigheder, at propperne kommer i.
Det korte af det lange er, at du næppe vil opnå en reduktion af
vindstøjen ved at køre med MRA glas, med ved touring i dårligt vejr er
jeg sikker på at du vil sætte pris på de ekstra ca. 5 cm.
M.v.h.
Jens L. Pedersen
GPZ1100
"René" wrote:
> Er der nogen der har erfaringer med kåber og vindstøj?
>
> Jeg har overvejet, om jeg kan reducere vindstøjen på mine
> forårsturer ved at montere et kåbeglas, som giver bedre
> vindbeskyttelse end det originale. Jeg har kigget på
> kåbeglas fra MRA Windshields (deres hjemme side er
>
http://www.mra.de/English/English.htm og den danske
> leverandør er
www.holtugmc.dk).
>
> Hvis nogen har erfaringer med disse typer kåbeglas (racing
> og touring) hører jeg meget gerne om det. Mit problem er,
> at jeg får en del vindstøj fra turbulens når jeg sidder
> almindeligt på min XJ600 model 94 med original kåbe. Jeg er
> 185 høj, men alligevel virker det som om jeg "rager op over"
> kåbens beskyttelsesområde. Når jeg læner mig ned over tanken
> reduceres vindstøjen væsentligt. Hos MRA kan man få kåbeglas
> der er længere og en der har en spoiler kant. Hvis nogen har
> erfaring med disse eller lignende kåbeglas... eller andre
> triks til at reducere vindstøjen (jeg tænker ikke på hjelme
> og ørepropper her) så vil jeg gerne høre om jeres
> erfaringer.
>
> Go vind
> fra René
> XJ 600
>
> PS: Ses vi på Malerklemmen næste søndag?