On 20 Feb 2002 20:21:53 +0100, Uffe Overgaard Koch
<uffe.koch@mctournord.dk> wrote:
>
>Nu læser jeg at Turbo-Mads anbefaler armerede bremseslanger til en ZX9R, og
>kom til at tænke på om det kan forbedre bremseeffekten på alle MC'ere?!?
>Jeg tænker selvfølgeligt primært på min Bandit 600.
Det kommer an på hvad du ligger i ordet forbedre....Du får ikke _mere_
kvantitativt bremseeffekt ud af det,selv med kunststofslanger kan du
blokere hjulet på stort set alle (nye) MC'ere og så kan man ikke
udnytte mere.... men kvaliteten af den ændres.Dette er heller ikke
engang entydigt,men en smagssag hvad man foretrækker.Bruger man
stål/kevlar e.lign armerede slanger er som regel for at opnå en bedre
feel specielt på blokeringspunktet og mere direkte fornemmelse stort
set fra initieringen - foretrukket af næsten alle racere.På gadecykler
_kan_ det være en fordel for gennemsnitsmotorcyklisten med alm.
slanger for at opnå en større progressivitet og mere "venlige" bremser
p.g.a. den ( ganske vist ikke meget) større elasticitet.Om det er
nødvendigt med en armering på en gadecykel er en smagssag,mange gør
det vel mest p.g.a signalværdien - ikke noget galt i det heller
![Blink](images/smileys/wink.gif)
.
Og så er der jo tilfældet med gamle møre alm. slanger som har siddet
på cyklen siden den tidlige stenalder,der vil man tit opleve en
dramatisk forbedring ved at montere armerede slanger...
-M