> Jeg påtænker at gå igang med at lave min ZX9R (1995) lidt sjovere
Det kan vi sagtens klare. Herom senere.
> og elsker selv at rode med motorer. Det er dog første gang jeg gør det på
en MC, hvorfor jeg har en god bekendt med på hjælp.
Hmm, ok det går nok enda, men hus på at mc motorer sammenlignet med bil
motorer er ca 20 år foran med ydelsen, så det er ikke lige så let at trylle
noget mere power udaf en mc motor.
> Mit spørgsmål er nu - hvor finder jeg stumperne henne til en seriøs tuning
(ej blot udstødning og filter....). Stempler, plejlstænger, knaster,
ventiler, fjedre, styr osv.
Tjo det tager vi lige når vi har fundet udaf hvordan knallerten skal tunes
(men jeg har masser af links).
> Og er der nogen der har erfaring med at tune sådan en motor - anbefalinger
???
Jepper
![Blink](images/smileys/wink.gif)
jag har tunet min til den eksploderede (det var dog et uheld som
er rettet).
Men til sagen. En std. 9'er har 125 hk, med en god udstødning (Akrapovic
anbefales) har den 130 hk. Derefter bliver det vanskeligere og dyrere.
Boringen i motoren kan kun hæves med 1,5mm hvilket giver mulighed for at gå
op i 950 ccm, hvilket hæver ydelsen med 4-5hk. Problemet er bare at sådan en
boring + stempler koster 5-6k og det er temmelig lidt man får for de penge +
at holdbarheden på motoren forringes, da der er risiko for at de nu meget
tynde foringer begynder at flekse.
Næste trin er portning af toppen, her er MJP manden som kan trylle. Pris ca
4K. Resultatet er primært et bedre mellemområde og 1-2 hk på toppen.
Plejlstængerne skal du ikke gøre noget ved, før du runder 300hk, eller vil
op og køre 15.000 omdr. Eller med mindre du har 4k du ikke ved hvad skal
bruges til.
Knasterne kan give noget topeffekt, men det bliver på bekostning af
bundområdet, og prisen er ret voldsom (2,5k) ifht til resultatet.
Ventilerne kan du også godt skifte, men der er ikek plads til større
ventiler, og erfaringerne med at fræse sæderne op, har ikke været gode. Og
det er også rigtigt dyrt at lave sådan en omgang. Jeg har puttet Manley
ventiler i en ZZR1100 og det var lige 8x300 kr + 5 timers arbejde bare for
indsugningsventilerne.
Så alt i alt kan du hurtigt spendere 30k for at ende med en effekt på
140-145 hk. Det vildeste jeg har hørt en 9B tunet til er 153 hk men den
kørte også med 13500 omdr, med deraf reduceret levetid på stemplerne.
Men der er nogle alternativer jeg vil anbefale dig.
alt 1. En god udstødning + 39mm FCR karburatorer og enten skal du gemme
resten af pengene ellers så brug dem på en god bagdæmper og nogle lettere
hjul, denne kombi får en 9'er til at køre ganske fremragende, og FCR
karburatorerne giver følelsen af man har fået 10 hk mere og cyklen altid vil
køre på baghjul. Hvis motoren skal åbnes, er det også anbefalelsesværdigt at
lette krumptappen. Prisen svinger lidt, men jeg vil gøre det for ca 2K, incl
ny afbalancering.
alt2. Samme som 1 men + Nos. Hvis kraver er noget hurtigt power, med
mellemrum så kan et Nos anlæg være løsningen. Det tærer noget på
holdbarheden, men er til gængæld så billigt, at man nog lever med at skifte
motoren efter et par år.
alt 3. Turbo
![Blink](images/smileys/wink.gif)
det vil tage mig timer at forklare, og det gør jeg gerne
hvis du disker op med et par kolde.
Mads Lund
Ninja9RT