> Alt er et kompromis, og hvis du ikke ligger og skraber fodhvilere, så kan
> mindre gøre det. Mindre betyder her længere levetid og billigere.
> Jeg kører med "Misjelæn Macadam" og det er et holdbart dæk som rækker til
de
> fleste behov. Med fare for at ligge mig ud med dækguruerne ville jeg måske
> også vove den påstand at de står bedre fast under visse forhold end et
> sportsdæk gør. Når der er flere riller i dækket bevæger gummiet sig mere,
og
> den samme kørsel vil derfor resultere i en højere temperatur i dækket =
> bedre grip. Hvis du ikke kører ræs, men bare fyrer den lidt af som vi alle
> gør, så mener jeg det er et godt valg.
>
> ...og til jer andre: slagt mig så
Tjo, jeg synes at kunne erindre at 70% af den varme der tilføres dækket
kommer fra hysteresetab i dæksiden, og hvis jeg husker rigtigt har vrid pga
mønsteret ikke den store betydning. Desuden vil dette vrid altid medføre at
cyklen føles ustabil. Min værste oplevelse af den slags var med Dragon GTS,
med 240 i kurverne på motorvejene sejlede bagenden rundt som jeg aldrig
havde oplevet det før. Det blev bedre efterhånden som dækket blev slidt.
Jeg vil under alle omstændigheder anbefale dæk med silica ibalandet til gade
kørsel. Situationen er jo ofte den, at kan har kørt et par km, og så kommer
der et sving. Og riller eller ej, så han man jo ikke mulighed for at køre
varme i dækket før man er midt i svinget, og egentlig skulle bruge
vejgrebet. Så sagen må være den, at dækket skal have bedst mulig greb ved
den temperatur der har ved indgangen til svinget, og altså i middelvarm
tilstand.
Desuden ar grebet i vådt føre absolut heller ikke uden betydning. Her er
dæktemperaturen oftest tæt på omgivelsernes temperatur (15-20°) og her
påstår dækfirmaerne jo også at silica har en positiv indflydelse.
Om dækkene så koster 1400 eller 1600 stykket og holder 8 eller 10 kkm batter
altså ikke sammenlignet med et styrt eller mc økonomien i det hele taget.
Mads Lund
Ninja9RT