hej
Jeg er en teoretisk uddannet alsfalt-bisse
> Spørgsmålet er nu, hvilken type asfalt er den med størst vedhæftning ?
Først og fremmest så dækker en ny asfalt stenene med bitumen (tidligere
tjære) på alle sider af stenene = en ved bestemte temperaturer meget
klisteret vedhæftning og ingen rivning af mellem sten og dæk ....her er
temperaturen på asfalten og dækket vigtig, for hvis det er koldt efterår så
er overfladen ikke "klisteret", men hård og uden ret meget friktion,
specielt hvis der er vådt. Selvfølgelig spiller det ind om det er en tæt
eller åben asfalt, ved at en åben asfalt har en buffer for filmen af vand på
vejoverfladen.
En gammel (og efter kort tid på nyudlagt, bestemt af trafikintensiteten)
asfalt har fået slidt oversiden af asfalten ren for bitumen = rivning mellem
dæk og sten, som giver god all-round friktion.
Tænk på, at da
www.Mosten-mc.dk havde Race-day, sprøjtede de en klisteret
film (bitumen-agtig) ud på 1/8 milen for at håbe på at solen ville skinne og
gøre den varm og derved give et bedre grip og undgå spin. Lidt ala harpiks
på håndbold bolde !
> Hvis vi ser bort fra faktorer som vognspor grundet tung/tæt trafik,
> lapninger af asfalten og lignende, kan der så sættes "procenter
vedhæftning"
> på de listede typer ?
Jeg har ikke set procenter på grip på forskellige asfattyper, men
Vejdirektoratet har garanteret nogle grafer/kurver for decelleration på
forskellige slidlag (stavet forkert?).
> For at have en reference, skal vi have det ultimative underlag, som vi så
> kalder 100% vedhæftning, hvad det så skal være overlader jeg til jer, da
jeg
> ikke lige kan komme på det
Det må kunne beskrives som "den kraft der overføres melem dæk og vej
umiddelbart lige inden slip". Så man kan ikke betegne det som 100%
vedhæftning, men som en maksimal overførsel af kraft....betegnet som energi.
og den tråd kan jeg ikke skrive videre på. ...
Tanke : Der er forskel på den energi der kan optages ligeudrettet og ved den
den kan tages i en kurve, altså optagelsen af krafterne paralel med og
vinkelret på kørselsretningen.
> Ny asfalt med tæt overflade/små sten, tør
> Ny asfalt med tæt overflade/små sten, våd
> Gammel asfalt med tæt overflade/små sten, tør
> Gammel asfalt med tæt overflade/små sten, våd
> Ny asfalt med åben overflade/store sten, tør
> Ny asfalt med åben overflade/store sten, våd
> Gammel asfalt med åben overflade/store sten, tør
> Gammel asfalt med åben overflade/store sten, våd
>
> De forskellige asfalttyper har vel hver deres fordele/ulemper, men
> umiddelbart synes jeg at kunne se at tæt overflade giver godt greb i
> tørvejr, grundet den større kontaktflade, mens der i regnvejr hurtigt kan
> dannes en "film" af vand på den, og modsat på den åbne....
Det lyder, i mine ører, rigtigt.
/Henrik
Nyuddannet Anlægsingeniør