Bæreslynge/babybæreklæde
Fra : Henriette Arup Veltz~

Dato : 23-01-02 12:53

Hej gruppe

Er der nogen der har erfaringer med de der bæreslynger eller som de vist
rigtig hedder : babybæreklæder ?

Er de praktiske (jeg spørger for en veninde der ikke selv har internet ) ?

Umiddelbart forestiller jeg mig selv at de må være hårdere at gå med, da
vægten så kun er på den ene skulder eller ?

Findes der flere udgaver ?
Den min veninde har set var ligesom et tørklæde, men med spænde bagpå. Så
kunne barnet ligge deri i en lille hule og der skulle ikke være
begrænsninger på hvor længe de må ligge der.

Hvis nogen kender til dem, vil vi/jeg gerne høre jeres erfaringer med dem.
Hvor kan de købes og evt. hvor meget de koster ?
(De kan nemlig ikke købes i de babyudstyrsforretninger hun har været i )

mvh og på forhånd tak

Henriette

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 23-01-02 13:25

"Henriette Arup Veltzé" wrote:

> [...]
> rigtig hedder : babybæreklæder ?
>
> Er de praktiske (jeg spørger for en veninde der ikke selv har internet ) ?

Ja. Vi har haft en slynge fra www.moderjord.dk, og det er ganske enkelt
en af de bedste investeringer vi har gjort i forbindelse med vores søn.

Hvis du har mod på det, findes der i øvrigt en sy-vejledning i et
gammelt nr af forældre og fødsel (2001, nr 8), at skaffe på
http://www.fogf.dk/.

> Umiddelbart forestiller jeg mig selv at de må være hårdere at gå med, da
> vægten så kun er på den ene skulder eller ?

Hårdere end? Nå, lad det nu ligge.

Vores søn er nu tæt på de ti kilo, og vi bruger den ikke så meget mere,
men når vi bruger den er han stadig ikke for tung at bære i slyngen. Den
kan uden vanskeligheder bruges op til 2-3 år.

Det er heller ikke rigtigt, at vægten kun er på den ene skulder. Der er
kun bærestrop over den ene skulder, men trykket fordeles langt mere
jævnt over hele overkroppen.

> Findes der flere udgaver ?

Ja. Et af de nyeste numre af Tænk & Test gennemgår dem.

De hævder godt nok, at vores model ikke er god, fordi den kun belaster
den ene skulder. Vi kan ganske enkelt ikke genkende den beskrivelse -
hvem der end har testet den, har ikke prøvet den ordentligt.

> Den min veninde har set var ligesom et tørklæde, men med spænde bagpå. Så
> kunne barnet ligge deri i en lille hule og der skulle ikke være
> begrænsninger på hvor længe de må ligge der.

Ja, ligge i hule. Men der findes mange andre måder at bære barnet i
slyngen. Man kan starte med at lade fødderne stikke ud

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.dk | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Henriette Arup Veltz~

Dato : 23-01-02 15:28

Tak for svaret. Det lyder jo helt genialt. Jeg bliver næsten helt ked af at
vi "kun" har haft en Baby-björn bæresele.
Vil straks lade dine erfaringer gå videre.............

Andre må stadig gerne svare

Henriette
"Kristian Damm Jensen" <kristian-damm.jensenRE@MOVEcgey.com> wrote in
message news:3C4EABAC.CE3348D5@MOVEcgey.com...

?

Fra : Henriette Arup Veltz~

Dato : 23-01-02 15:26

Ups................ja jeg mente hårdere at bære barnet rundt i end i en
babybæresele. En af dem hvor barnet sidder på maven. Her har man jo vægten
fordelt på begge skuldre.
Men det kunne I jo ikke se at jeg mente ................sorry

Fra : Gitte

Dato : 23-01-02 15:44

Hejsa

>Er der nogen der har erfaringer med de der bæreslynger eller som de vist
>rigtig hedder : babybæreklæder ?

Nej, jeg har ikke erfaring med dem, men jeg overvejede stærkt at købe
en, da min søn var nyfødt.

>Hvis nogen kender til dem, vil vi/jeg gerne høre jeres erfaringer med dem.
>Hvor kan de købes og evt. hvor meget de koster ?
>(De kan nemlig ikke købes i de babyudstyrsforretninger hun har været i )

Jeg fandt ud af at Babybjørn producere en, og jeg spurgte efter den i
den lokale Babysam (Vejle). De havde valgt at tage den ud af deres
sortiment, da de ingen solgte. Men de tilbød da at skaffe en hjem. De
anbefalede dog at anvende en bæresele i stedet, da slyngen kun kan
bruges i meget kort tid. Jeg købte så bæreselen, og den har virkelig
været et hit herhjemme. Den brugte vi fra han var ca. 1 måned (kort
tid af gangen selvfølgelig) og frem til han kunne gå overalt selv
(knap 1½ år). Da var han også ved at være stor/tung at slæbe rundt på,
men han sad fint og forsvarligt i selen, og han nød det; alle tiders
udsigt man har . Især når vi var ude at handle var selen praktisk,
især i den periode hvor han havde lært at sidde, men ikke var stabil
nok til at kunne sidde i indkøbsvognen. Han havde nemlig absolut ikke
tålmodighed til at sidde i en af de der babystole der er monteret på
nogle af vognene.

MVH
Gitte

PS Så vidt jeg husker kostede bæreslyngen fra Babybjørn i omegnen af
500 kr.

Fra : Anne

Dato : 26-01-02 10:06

Hej Henriette,

jeg kan simpelthen ikke dy mig for at sende dette link om bæreklæder:
http://www.didymos.de/index_d.htm
Jeg har selv et af slagsen og selv om at det ikke var billigt, har vi ikke
fortrudt at vi valgte det. Vores søn er i dag snart 3 og nu bruger vi det
til at lege gynge og hængekøje.
Her har du alle muligheder for at bære som du bedst kan og har lyst til.

Hilsen Anne

Fra : Henriette Arup Veltz~

Dato : 27-01-02 00:05

Hej alle

Tusind tak for jeres gode svar. Jeg vil lade jeres gode erfaringer gå
videre....

Henriette

Fra : stinelinda

Dato : 18-03-02 15:42

Hej
Lige et par links til information om slynger. Alle tre har både
information om slynger og sælger dem. De to første er danske.

- www.babyslynge.dk
- www.ifavn.dk
- www.kangaroocorner.com

Prøv desuden at søge på "sling" og "Attachment Parenting".

Bemærkning til kommentaren om at slyngen kun skulle kunne bruges i kort
tid: Babyslyngen kan bruges fra nyfødt til ca. 3 år, og fordi babyens
rygsøjle ikke belastes som i lodret position som i en babysele kan
babyen uden problemer bæres i slyngen i lang tid.....men muligvis har
den person der rådgav ikke vidst så meget som slynger da det jo er et
ret nyt produkt.

Med hensyn til skæv belastning af ryggen, så er slyngen så bred bagom
ryggen at vægten fordeles ret ligeligt. Desuden er de fleste slynger
indrettet sådan at de kan bæres over begge skuldre, så man kan skifte
(men husk at gøre det fra starten, ellers vænner man sig så meget til at
have den over den ene, at det føles ligesom at skrive med venstre hånd,
når man har den over den "forkerte" skulder

Håber at dette kan bruges

Venlig hilsen
Stine

http://www.kandu.dk/