On Sun, 13 Jan 2002 21:29:29 +0100, "Martin Rudbeck Jepsen"
<stimarX@infosport.get2net.dk> wrote:
Hej Martin.
AHA - endnu et kapitel til Suzukis elektriske lidelseshistorie
>Nå, kloge hoveder - dette bliver så tredje del af føljetonen om min gsx750EX
>(1982) og dens ladeproblemer. Kort oprids:
>I forsommeren, efter en rask tur på motorvejen ramte jeg tæt tåge på
>Amager - det var den dag der var åbent hus hos BMW på Amager. Da jeg ville
>køre fra forhandleren var batteriet fladt. Efter en opladning holdt
>spændingen lige hvis jeg kun kørte med positionslys/intet lys. Når jeg måler
>på ladespændingen er den omkring 14V @ 5000 rpm hvilket er fint, og burde
>indikere, at regulator/ensretter er OK (?).
Tjah, det burde det egentlig.
MEN: Hvis akkuen selv er dårlig vil den jo ikke belaste ladesystemet
korrekt.
Så hvis du skal benytte den kontrolmetode, så er det med alt det lys
du kan tænde.
Hvis spændingen stadig er over 14 volt under belastning kan du regne
med at ladesystemet er i orden.
>Idag målte jeg så på vekselstrøms-spændingen fra generatoren. Den skal være
>over 80 V mellem de tre ledninger, men var kun omkring 35 V. Dette betyder
>vel, at enten stator eller rotor er stået af, men når jeg måler modstanden
>mellem de tre ledninger er den omkring 0.9-1.2 ohm, hvilket tyder på, at
>stator stadig er isoleret. Hvad kan problemet så være? Hvad kan gå
>istykker/blive slidt på rotordelen?? Eller kan problemet ligge et andet
>sted? (og jeg _har_ allerede fået af vide, at årsagen står på siden af
>tanken!)
Kontrolmåling af spændingen på vekselstrømssiden skal foretages uden
ladesystemet (ensretter og regulator) tilsluttet.
Årsagen er, at laderegulatoren kortslutter viklingerne i statoren når
spændingen skal reguleres ned, så hvis det du måler er med
regulatorsystemet tilkoblet er det ikke så tosset.
Hvis det er ubelastet er den gal.
En typisk fejl er, at der er kortslutning mellem et par vindinger i en
spole, og det virker som en belastning af hele generatoren der trækker
spændingen ned.
Den fejl kan du ikke måle med et ohm meter, her er der kun metoden med
at måle spændingen ud af generatoren på vekselspændingssiden.
En anden måling du bør foretage med ohm meteret er fra alle tre faser
til stel.
Her må der ikke være forbindelse.
Den rigtige målemetode er at belaste generatoren med tre modstande
mellem de tre ledere (faser) og så måle spændingen over modstandene.
Modstandene skal være af en størrelse der belaster generatoren med ca.
100 Watt - noget med 50 til 75 ohm vil sikkert være passende.
Den målte spænding må ikke variere for meget mellem de tre viklinger.
Noget med mindre end 5 volt forskel på de tre faser er sikkert OK.
>Jeg har set på gsresources.com, der sådan set bekræfter min mistanke lidt,
>men inden jeg køre til Schnabel vil jeg lige høre jer.
Schnabel er en god ide, det sparer tid, og i længend sikkert også
penge
>Desuden målte jeg, at der løber 2.6 A når der er tænding på cyklen (men
>slukket motor og lys). Er det ikke meget??
Nix, det er meget normalt.
>Med positionslys løber der 4.5 A,
>og med kørelys 7.6 A. Kan det have noget med problemet at gøre?? Selv med et
>fuldt opladt batteri kan starteren ikke tørnes mere en 15-20 sekunder for
>batteriet må give op.
>
Tillykke - du har selv fundet fejlen
Jeg ville give det batteri en hilsen på ca. 9mm.
Medlidenhedsdrab giver ikke 16 år
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk