/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Fra kæde til rem - hvor svært vil det være~
Fra : JSM


Dato : 12-01-02 21:44

Jeg hader at smøre kæde. Så kunne jeg jo bare købe mig en cykel med kardan
eller beltdrive. Men de modeller jeg kunne tænke mig har ingen af delene -
de har kæde
Men - Hvor svært vil det egentlig være at skifte tandhjulene ud med
remskiver og kæden med en rem ? (At man så formentlig kan få skiftet
adskillige kædekits for prisen på sådan en operation er anden snak :)

mvh
Jesper



 
 
Thomas Hjort (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 13-01-02 00:26

Jeg tror det kommer an på den kraft der skal overføres til baghjulet. Jeg
mener at remtræk kun dur til forholdsvis 'svage' MC'er.

Mvh Thomas



JSM (13-01-2002)
Kommentar
Fra : JSM


Dato : 13-01-02 01:12


"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:a1qgn2$1t0v$1@news.cybercity.dk...
> Jeg tror det kommer an på den kraft der skal overføres til baghjulet. Jeg
> mener at remtræk kun dur til forholdsvis 'svage' MC'er.
>
> Mvh Thomas
>
Sådan har jeg også tænkt, men bl.a. Buell og HD bruger remtræk. Og den nye
V-rod har så hudt jeg visker over 100 heste.
Jeg er også temmelig sikker på at en Boss Hoss bruger remtræk og den kan man
da ikke ligefrem kalde svag .

mvh
Jesper



Mikkel Knudsen (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Mikkel Knudsen


Dato : 13-01-02 03:47

>
> Sådan har jeg også tænkt, men bl.a. Buell og HD bruger remtræk. Og den
nye
> V-rod har så hudt jeg visker over 100 heste.
> Jeg er også temmelig sikker på at en Boss Hoss bruger remtræk og den kan
man
> da ikke ligefrem kalde svag .
>
> mvh
> Jesper
>

Hvad cykel vil du gøre det med?

Mikkel



JSM (13-01-2002)
Kommentar
Fra : JSM


Dato : 13-01-02 19:41

> Hvad cykel vil du gøre det med?
>
> Mikkel
>
Allerhelst ville jeg gøre det med en MV Agusta F4 eller en Duc 996 SPS
Tilbage til virkeligheden. Jeg havde godt nok ikke nogen specifik model i
tankerne. Men det ville jo nok ende med noget japansk sportsmaskine eller
sportstourer i 600ccm klassen.

mvh
JSM




Dennis Hellan Peders~ (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Dennis Hellan Peders~


Dato : 13-01-02 22:20


"JSM" <sevelsted@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:a1skmi$1au$1@sunsite.dk...
> > Hvad cykel vil du gøre det med?
> >
> > Mikkel
> >
> Allerhelst ville jeg gøre det med en MV Agusta F4 eller en Duc 996 SPS
> Tilbage til virkeligheden. Jeg havde godt nok ikke nogen specifik model i
> tankerne. Men det ville jo nok ende med noget japansk sportsmaskine eller
> sportstourer i 600ccm klassen.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Hvad med denne her , BMW F650CS Scarver , den har remtræk, og IMHO har den
et fedt design


--
Hilsen
Dennis Pedersen
XJ 600 S



Allan Wisborg (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Allan Wisborg


Dato : 13-01-02 20:57

Jeg mener at huske, at HD har garanti på 60.000 vedligeholdesfri kilometer
på en tandrem.
Og jep -"Boss Hoss 502 V8" overfører 502 Hk via tandrem. Om det er en
forholdsvis 'svag' MC må så bero på læserens referenceramme

Allan
TRX 850
-Der også synes at tandrem er et genialt system.

"JSM" <sevelsted@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:a1qjob$1m3$1@sunsite.dk...
>
> "Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:a1qgn2$1t0v$1@news.cybercity.dk...
> > Jeg tror det kommer an på den kraft der skal overføres til baghjulet.
Jeg
> > mener at remtræk kun dur til forholdsvis 'svage' MC'er.
> >
> > Mvh Thomas
> >
> Sådan har jeg også tænkt, men bl.a. Buell og HD bruger remtræk. Og den
nye
> V-rod har så hudt jeg visker over 100 heste.
> Jeg er også temmelig sikker på at en Boss Hoss bruger remtræk og den kan
man
> da ikke ligefrem kalde svag .
>
> mvh
> Jesper
>
>



Lasse Lundberg (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Lundberg


Dato : 13-01-02 13:35

det med at smøre slipper man heller ikke for på remtræk ifølge en gut jeg
snakkede med ved færgen til norge (havde en yamaha 5-600 et eller
andet).....han var nød til at fedte remme med teflon spray og lign for at
den ikke pev og vinede....og det skulel han gøre lige så ofte, som han
plejede at smøre kæde på sin gamle cykel.

efter sigende skulle bonussen skulle være "blødere" kørsel og gear
skift...som det ikke skulle være lige så hård mod gearkasse osv....det ved
jeg bare ikke om det holder helt i retten.......

Lasse



Armand (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-01-02 16:14


Lasse Lundberg <laslun@mail.dk> skrev i en
news:3c417f0a$0$35548$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> efter sigende skulle bonussen skulle være "blødere" kørsel og gear
> skift...som det ikke skulle være lige så hård mod gearkasse osv....det
> ved jeg bare ikke om det holder helt i retten.......

Udover at man opnår mindre larm p.g.a. gummi-imod-metal istedet for
metal-imod-metal, så er det efter min opfattelse den gamle historie med
polygon-effekten der kommer ind i billedet hér!
Tandremshjul er væsentligt mere mange-tandede end tilsvarende 530'er
kædehjul, hvorved larmen fra drevet der bliver slået an imod den grove
(á et 15 tands fortandhjul?) polygon, minimeres betydeligt!

--
Armand.






Mureren (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Mureren


Dato : 13-01-02 17:46

Udover at man opnår mindre larm p.g.a. gummi-imod-metal istedet for
> metal-imod-metal, så er det efter min opfattelse den gamle historie med
> polygon-effekten der kommer ind i billedet hér!
> Tandremshjul er væsentligt mere mange-tandede end tilsvarende 530'er
> kædehjul, hvorved larmen fra drevet der bliver slået an imod den grove
> (á et 15 tands fortandhjul?) polygon, minimeres betydeligt!

Helt klart et projekt for Mads Lund på Kwak'en...

Kan den klare en ombygning kan vi andre også få glæde af erfaringerne

Mureren
Kawsaki ZX6 R Ninja 2001
(der gerne måtte få tandrem...)



Mads Lund (14-01-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 14-01-02 09:10

> Helt klart et projekt for Mads Lund på Kwak'en...

Nu er vi jo ude i noget som er "ingeniørmæssigt totalt uansvarligt" jf min
mekaniklærer på uni. Det er kokrrekt at remtræk sagtens kan dimmensioneres
til belastningen. Men, virkningsgraden er dårligere end for kæder, hvilket
jo er en altafgørende faktor i det spil.

Men jeg har da netop været rådgiver på et remtræksprojekt til en custom TR1.

Og stop så jeres kæde hyleri. På med en scottoiler til 800 kr så skal
beholderen fyldes for hver 500-800 km og så er man ude over kædesmørreriet
(og 50% af kædestramningerne)

Og når man samtidig har en offroader, hvor kæden skal smørres og strammes
for hver 50-100 km så sætter det gade mc'enes vedligeholdelses krav lidt i
perspektiv.

Mads Lund
ninja9RT



Ib Jakobsen (14-01-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 14-01-02 12:34

Mads Lund wrote:

> > Helt klart et projekt for Mads Lund på Kwak'en...
>
> Nu er vi jo ude i noget som er "ingeniørmæssigt totalt uansvarligt" jf min
> mekaniklærer på uni. Det er kokrrekt at remtræk sagtens kan dimmensioneres
> til belastningen. Men, virkningsgraden er dårligere end for kæder, hvilket
> jo er en altafgørende faktor i det spil.

Nu du siger det. Jeg blev for nogen tid siden spurgt om virkningsgraden på
kædetræk og tandremtræk. Det havde jeg helt glemt. Har du nogle tal eller
henvininger på nettet?. Jeg kunne godt forestille mig størrere virkningsgrad på
kædetræk.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Mads Lund (14-01-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 14-01-02 13:17

> Nu du siger det. Jeg blev for nogen tid siden spurgt om virkningsgraden på
> kædetræk og tandremtræk. Det havde jeg helt glemt. Har du nogle tal eller
> henvininger på nettet?. Jeg kunne godt forestille mig størrere
virkningsgrad på
> kædetræk.

Frit fra huskeren, hedder kædetræk 0,98 og remtræk 0,96
Men jeg skal da lige tjecke min Rolof Matek - Machine elemente

Mads Lund
Ninja9RT



Ib Jakobsen (14-01-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 14-01-02 17:57

Mads Lund wrote:

>
>
> Frit fra huskeren, hedder kædetræk 0,98 og remtræk 0,96
> Men jeg skal da lige tjecke min Rolof Matek - Machine elemente
>

Behøv's ikke. Ordet "elemente" fik klokkerne til at ringe. Deckers
Maschinenelemente står mindre end halvanden meter væk. I den fandt jeg et par
navne på tandremfabrikanter. En af dem påstår at kunne komme op på 0,98. Jeg
havde bare glemt jeg havde den.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Jens Didriksen (13-01-2002)
Kommentar
Fra : Jens Didriksen


Dato : 13-01-02 23:00

> > Jeg tror det kommer an på den kraft der skal overføres til baghjulet.
Jeg
> > mener at remtræk kun dur til forholdsvis 'svage' MC'er.

Forkert!

Med mindre du da vil kalde HD V-rod'en for svag med 115 hk...

Fakta er, at bæltetræk på mange måder er både kæde og kardan overlegen. Det
er lettere og billigere end kardan, mens at det er mere renligt og stærkt
nok til de fleste mc'er.

Grundreglen er, at bare der er 6 tænder i indgreb vil bæltet briste før at
tænderne trækkes af. Et normalt HD bælte brister iøvrigt ved flere tons
belastning.

Ulemperne er bl.a. at det er noget modtageligt for småsten mellem bælte og
tandhjul, hvilket dog kan minimeres med en kæde/bælteskærm. En anden ulempe
er, at såfremt at man køre i stykker med en ukorant størrelse bælte, så kan
det alt andet være svært at opdrive en erstatningsrem. En kæde kan man altid
få fat i og kardan går (populært sagt) aldrig i stykker.

Jeg kender ikke til japanere, men for HD'er er det en smal sag at skifte fra
kæde til bælte p.g.a. det enorme tilbehørsprogram. Om der findes
bæltefabrikanter til japanske modeller er jeg ikke klar over, men man kan jo
altid fuske sig frem til en løsning med et standardbælte og nogle u-borede
tandhjul. Disse kan sikkert skaffes fra et af de mange HD-firmaer som har
specialiceret sig i remtræk til HD'er.

I øvrigt ser det totalt cool ud med remhjul med indbyggede bremser - og
prisen er derefter

Held og lykke med projektet

Jens
HD 1200 1960 - med kæde...

Besøg www.hdc.dk eller www.harleyluja.dk for flere informationer






boe (13-01-2002)
Kommentar
Fra : boe


Dato : 13-01-02 14:20

"JSM" <sevelsted@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:a1q7h5$248$1@sunsite.dk...
> Jeg hader at smøre kæde. Så kunne jeg jo bare købe mig en cykel med kardan
> eller beltdrive. Men de modeller jeg kunne tænke mig har ingen af delene -
> de har kæde
> Men - Hvor svært vil det egentlig være at skifte tandhjulene ud med
> remskiver og kæden med en rem ? (At man så formentlig kan få skiftet
> adskillige kædekits for prisen på sådan en operation er anden snak :)

Her kan du se lidt om, hvor lidt der kræves.. http://www.scootworks.com/

Bo, VF1000F



JSM (13-01-2002)
Kommentar
Fra : JSM


Dato : 13-01-02 18:09


> Her kan du se lidt om, hvor lidt der kræves.. http://www.scootworks.com/
>
> Bo, VF1000F
>
Tusind tak for linket Det er kanont.

Mvh
Jesper



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177604
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409280
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste