> > Jeg tror det kommer an på den kraft der skal overføres til baghjulet.
Jeg
> > mener at remtræk kun dur til forholdsvis 'svage' MC'er.
Forkert!
Med mindre du da vil kalde HD V-rod'en for svag med 115 hk...
Fakta er, at bæltetræk på mange måder er både kæde og kardan overlegen. Det
er lettere og billigere end kardan, mens at det er mere renligt og stærkt
nok til de fleste mc'er.
Grundreglen er, at bare der er 6 tænder i indgreb vil bæltet briste før at
tænderne trækkes af. Et normalt HD bælte brister iøvrigt ved flere tons
belastning.
Ulemperne er bl.a. at det er noget modtageligt for småsten mellem bælte og
tandhjul, hvilket dog kan minimeres med en kæde/bælteskærm. En anden ulempe
er, at såfremt at man køre i stykker med en ukorant størrelse bælte, så kan
det alt andet være svært at opdrive en erstatningsrem. En kæde kan man altid
få fat i og kardan går (populært sagt) aldrig i stykker.
Jeg kender ikke til japanere, men for HD'er er det en smal sag at skifte fra
kæde til bælte p.g.a. det enorme tilbehørsprogram. Om der findes
bæltefabrikanter til japanske modeller er jeg ikke klar over, men man kan jo
altid fuske sig frem til en løsning med et standardbælte og nogle u-borede
tandhjul. Disse kan sikkert skaffes fra et af de mange HD-firmaer som har
specialiceret sig i remtræk til HD'er.
I øvrigt ser det totalt cool ud med remhjul med indbyggede bremser - og
prisen er derefter
Held og lykke med projektet
Jens
HD 1200 1960 - med kæde...
Besøg
www.hdc.dk eller
www.harleyluja.dk for flere informationer