Ib Jensen <info@ibjensen.dk> skrev i en
news:3c3f46e3$0$5462$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Aluminumen på diverse dæksler m.m. på min Yamaha XJ900 ´94 er blevet
> træt og lettere korroderet. Så nu trænger den til en "pudsning".
> Hvordan gør man det bedst, billigst og hurtigst - men også så det kan
> holde?
> Og det sidste er det vigtigste!
Man udvider sin værktøjsbeholdning med en 5" vinkelsliber med regulerbar
omdrejningstal [á $$$
![Sur](images/smileys/sur.gif)
], samt er passende sæt af sisal og
stof -rondeller med tilhørende slibe/pudse -pasta - Og så går man igang!
Boremaskiner er kun skabt til tryk på længdeaksen, og ikke(!) til
belastning sidelæns på aksen, hvorfor Harald Nyborg-løsningen net kan
koste ens boremaskine livet - Og så kan vinkelsliberens pris alligevel
gå hen og blive fornuftig :-/
Hvis en oppudsning virkelig skal holde, skal den efterfølgende lakeres
med klar lak; men aligevel kommer den til et punkt hvor det begynder at
irre under lakken p.g.a. stenslag/ridser. Og ved renovering deraf
(hvilket du vil
opleve på 900'eren nu!) er lakken hård at komme af med inden oppudsning!
Jævnlig vedligeholdelse af en ubehandlet overflade, á en hurtig tur med
autosol på de største flader, kan holde aluminium pænt længe, og hvis
det bliver for trist, så har du jo stadigvæk vinkelsliberen og
rondellerne til at give den en grundigere tur med
--
Armand.