Så er julen og nytåret vel overstået, og vanen tro så betyder fritd at der
skal køres på 2 hjul.
Samlet tror jeg det blev til ca 20 timers offroad i julen.
Og lad det være sagt med det samme, vinterkørsel sucks. Især når man formåer
at slide et helt nyt bagdæk til ubrugelighed på ca 100 km. Og så kører vidre
på dette slidte dæk under klimatisk ugunstige forhold.
Hvis vi lige starter med de kolde facts, så er det blevet til ca 20 timers
ræs, ca 150-200 km og vel i omegen af 50 styrt (der er fucking svært at køre
på is)
Det hele startede d 22. hvor det glatte føre skulle testes. Så ud af
Støvring og ind på en af grusvejene, og inden for få sekunder lå både Per P
og undertegnede på siden og rodede rundt. Hmm is med sne på er åbenbart ikke
det der er mest bid i, men det var da ganske underholdende. Herefter blev
farten sænket til 10 kmt, og vi begav os vidre på ruten. Undervejs endte vi
på en eng, med masser af frosne tuer, og fuck de er besværlige at have med
at gøre.
Så gik det meget bedre i skoven. Her var bunden ikke frossen, og de 5 cm sne
pyntede bare det hele. Men på et tidspunkt førte stien os rundt om en af
kilderne, hvor stien var en slags hylde op ad skråningen med ca 5 m ned til
kilden. og med is på stien krævede det nogen selvbehærskelse at trille
derud, for det mindste hjulspin på et stykke med negativ hældning så var der
vandtur. Men ganske underholdende (især da PerP bakkede DT'eren ned ad
skrænten
![Blink](images/smileys/wink.gif)
og så gav det jo varmen at slæbe den op igen) Sidste
forhindring var et hill climb i den mørke skov, som jo nok endte noget
stejlere end planlagt. Vi endte ihvertfald begge i sneen og måtte le
ubehærsket af vores naive forsøg på køre op ad en efter forholdene alt for
stejl skråning.
d. 23 havde vi jo glemt hvor glat der var, så der måtte vi en tur afsted
igen. Og denne gang i nyt ukendt terræn (og stadig på overisede grusveje),
turen belv dog kombineret med en del stier til kødscootere. Og med indlagt
besøg på Egholm. Da vi skulle hjem ville KTM'en ikke starte, og trods
utallige forsøg på at trække den igang (gæt hvor let det er på en iset
grusvej) med ca 10 styrt som resultat, skiftede vi tændrør og så kunne den
igen. Så skulle vi bare den lige vej hjem, men så strejkede PerP's DT'er med
vand i tændrørshætten. Men hjem kom vi da (lidt senere end beregnet).
d.24 er det jo passende med lidt nisse cross, så der blev konstrueret
nissehuer til montering på hjælmen. Og så igennem skoven (måske ikke
ligefrem vores mest geniale idé) hvor mange folk vinkede til os (de fleste
med åben hånd
![Blink](images/smileys/wink.gif)
. Undervejs lavede jeg lige endnu et styrt, denne gang
desværre med ca 40 kmt og et forvredet knæ som resultat. Da vi havde fået
kaffe hos Far Torben, og vi efterhånden var godt trætte af at køre på
tilisede grusveje, tog vi en kompastur mod Arden. Og det var altså rigtig
morsomt. 400 m kørsel gennem en blanding af skov og mose, på en sti der ikke
har været benyttet ret meget de seneste 15 år er en udfordring af de større.
Men vi klarede da turen med en gennemsnitshastighed på ca 1/3 kmt. Og så
ellers til Støvring så Per kunne få klaret de familiære pligter.
d.26 blev det kun til lidt markræs, men det hævede knæ og frostvejr og
tømmermænd styrkede heller ikke ligefrem lysten.
d.31 Så var det tid til et Motortosse nytårs arrangement. Billederne bliver
snarligt offentliggjort på
www.motortosse.dk. Det klare frostvejr -10° og ca
30-50cm frostsne oven på frosne græsmarker var den perfekte legeplads.
Dertil 5 Motortosser og 5 knallerter, så var det dømt sneræs. Og fuck det er
sjovt (på en knallert med et dæk med bid i forståes) KTM'en havde nul bid
overhovedet, så den var lidt træls at køre på. Mens Per's DT'er klarede sig
hæderligt (noget lettere at styre) og KX500'eren havde af en eller anden
grund perfekt bid, og masser af kræfter til at pløje gennem sneen. Selv med
et konstant snelag op over midten af forhjulet og driver så forhjulet var
helt væk kunne den pløje igennem. Og så var TosseOle (PerP's lillebror og
gæstekører på Team CTD) jo underholdning i sig selv. Aldrig har jeg set så
retningsdifus form for kørsel, krydret med et passende antal styrt og
fastkørsler. Jo det var en rigtig motortosse dag. Og faktisk gennemførte jeg
uden et eneste styrt (det kan være at det er isspeedway jeg skal gøre mig
indenfor
Men nu må det altså gerne blive tø, så der igen kan komme lidt bid til
knopperne så man kan få noget fart på.
Mads Lund
Motortosse