|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Forhjul rustet fast Fra : Henrik Steen Larsen |
Dato : 10-12-01 14:06 |
|
Skivebremserne på forhjulet er rustet fast til bremseskiverne i en sådan
grad, at forhjulet slæber hen over fliserne i garagen. Har I et trick eller
to, der kan få forhjulet i omdrejninger igen?
mvh
hsl
| |
Mads Lund (10-12-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 10-12-01 14:13 |
|
Det lyder lidt som om din cykel godt kan trænge til lidt kærlighed.
Anyway, tag og løsen bremsekaliperen, og fjern pinden det holder klodserne i
caliperen. Så burde du kunne fjerne caliperen, og komme til at slå klodserne
fri.
Mads Lund
Ninja9RT
| |
Henrik B. Larsen (10-12-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik B. Larsen |
Dato : 10-12-01 17:34 |
|
"Henrik Steen Larsen" <hsl@adslhome.dk> wrote in message
news:9v2c0s$4tq$1@sunsite.dk...
> Skivebremserne på forhjulet er rustet fast til bremseskiverne i en sådan
> grad, at forhjulet slæber hen over fliserne i garagen. Har I et trick
eller
> to, der kan få forhjulet i omdrejninger igen?
>
> mvh
> hsl
>
WD40?!?
Henrik
www.gsx.dk
| |
Henrik Steen Larsen (10-12-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik Steen Larsen |
Dato : 10-12-01 17:47 |
|
Tak for løsningsforslagene. Jeg fandt dog en anden løsning.
Start motoren. Sæt et stk. mandsperson på bagsædet så bagdækket får rigtig
godt fat. Slip koblingen. Voila.
"Henrik B. Larsen" <hbl@stubnet.dk> skrev i en meddelelse
news:3u5R7.122$t84.11578@news.get2net.dk...
>
> "Henrik Steen Larsen" <hsl@adslhome.dk> wrote in message
> news:9v2c0s$4tq$1@sunsite.dk...
> > Skivebremserne på forhjulet er rustet fast til bremseskiverne i en sådan
> > grad, at forhjulet slæber hen over fliserne i garagen. Har I et trick
> eller
> > to, der kan få forhjulet i omdrejninger igen?
> >
> > mvh
> > hsl
> >
>
>
> WD40?!?
>
> Henrik
> www.gsx.dk
>
>
>
| |
![](/images/tree/0.gif) Armand (10-12-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 10-12-01 18:45 |
|
Henrik Steen Larsen <hsl@adslhome.dk> skrev i en
news:9v2ou9$pg6$1@sunsite.dk...
> Tak for løsningsforslagene. Jeg fandt dog en anden løsning.
> Start motoren. Sæt et stk. mandsperson på bagsædet så bagdækket får
> rigtig godt fat. Slip koblingen. Voila.
Du snakker om støbejernsskiver, ikke?
For drejer det sig om alm. rustfrie, kan det bagvedliggende problem være
af anden karakter, end at det blot kan løses ved at får klodserne fri
:-/
--
Armand.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Henrik Steen Larsen (10-12-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik Steen Larsen |
Dato : 10-12-01 19:22 |
|
Jeps - de ruster altid fast efter regnvejr, men denne gang kunne jeg ikke
klare det alene.
Bremserne har det så vidt jeg ved ganske fint i øvrigt.
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:9v2sls$s08$4@news.cybercity.dk...
>
> Henrik Steen Larsen <hsl@adslhome.dk> skrev i en
> news:9v2ou9$pg6$1@sunsite.dk...
> > Tak for løsningsforslagene. Jeg fandt dog en anden løsning.
> > Start motoren. Sæt et stk. mandsperson på bagsædet så bagdækket får
> > rigtig godt fat. Slip koblingen. Voila.
>
> Du snakker om støbejernsskiver, ikke?
> For drejer det sig om alm. rustfrie, kan det bagvedliggende problem være
> af anden karakter, end at det blot kan løses ved at får klodserne fri
> :-/
>
> --
> Armand.
>
>
>
>
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Armand (10-12-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 10-12-01 23:39 |
|
Henrik Steen Larsen <hsl@adslhome.dk> skrev i en
news:9v2ug8$bkh$1@sunsite.dk...
> Jeps - de ruster altid fast efter regnvejr, men denne gang kunne jeg
> ikke klare det alene.
OK!
Prøv med det simple trick at vænne dig til IKKE at bruge forbremsen når
du parkerer foran hjemmet (eller hvor modellen nu plejer at overnatte)!
Selvom det er pakningerne i bremsecaliberen der står for at trække
stemplet tilbage, er det luftlaget omkring den roterende skive der
presser klodserne væk fra skiven og imod stemplet. Ved at bruge
forbremsen lige til stilstand vil klodserne efterlades i kontakt med
bremseskiven => kunne ruste fast - holdes de derimod fri fra kontakt med
skiven lige til det sidste, vil skivens overfladerust ikke kunne binde
klodserne næste morgen
--
Armand.
| |
Tommy Bruus-Jensen (10-12-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Tommy Bruus-Jensen |
Dato : 10-12-01 18:09 |
|
"Henrik Steen Larsen" <hsl@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:9v2c0s$4tq$1@sunsite.dk...
> Skivebremserne på forhjulet er rustet fast til bremseskiverne i en sådan
> grad, at forhjulet slæber hen over fliserne i garagen. Har I et trick
eller
> to, der kan få forhjulet i omdrejninger igen?
>
Prøv at gi' den lidt WD40 - det skulle løse problemet. Sprøjt det på og lad
det virke i 10 min. Dernæst bør du nok opbevare din cykel et tørt sted - og
huske at skylle evt. salt af inden du stiller den hen....
Mvh Tommy
| |
Martin Sørensen (10-12-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 10-12-01 20:17 |
|
> > Skivebremserne på forhjulet er rustet fast til bremseskiverne i en sådan
> > grad, at forhjulet slæber hen over fliserne i garagen. Har I et trick
> > eller to, der kan få forhjulet i omdrejninger igen?
> Prøv at gi' den lidt WD40 - det skulle løse problemet. Sprøjt det på og
lad
> det virke i 10 min. Dernæst bør du nok opbevare din cykel et tørt sted -
og
> huske at skylle evt. salt af inden du stiller den hen....
Så skal der endelig også sørges for at de bliver afrenset grundigt igen,
ellers virker de nok ikke optimalt..
signing off.. Martin Sørensen
| |
Steen Gruby (10-12-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 10-12-01 23:19 |
|
On Mon, 10 Dec 2001 18:09:10 +0100, "Tommy Bruus-Jensen"
<bruusREMOVE@stofanet.dk> wrote:
Hej.
>
>Prøv at gi' den lidt WD40 - det skulle løse problemet. Sprøjt det på og lad
>det virke i 10 min. Dernæst bør du nok opbevare din cykel et tørt sted - og
>huske at skylle evt. salt af inden du stiller den hen....
>
Det kan godt være at jeg har misforstået noget, men så vidt jeg kan
skønne er WD40 og bremser ikke just perlevenner?
Sidste gang mine bremseklodser kom "for tæt på" WD40 dåsen var det
skiftetid.
Siden da har WD40 i forbindelse med bremser kun fundet anvendelse til
at rense kaliberen i når den vel at bemærke er demonteret fra cyklen
og bremseklodserne er fjernet
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk
| |
![](/images/tree/0.gif) Claus Rittig (11-12-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 11-12-01 22:16 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@gruby.dk> skrev i en meddelelse
news:3c153341.17202664@149.212.63.99...
> Sidste gang mine bremseklodser kom "for tæt på" WD40 dåsen var det
> skiftetid.
Det kan være totalt umuligt at rense WD-40 ud af klodserne igen, så det er
nok den dyre løsning.
Rittig
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Allan Bojesen (12-12-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Allan Bojesen |
Dato : 12-12-01 17:16 |
|
> Det kan være totalt umuligt at rense WD-40 ud af klodserne igen, så det er
> nok den dyre løsning.
På den anden side set, er man vel fri for at de hyler
Allan Bojesen
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Henrik Steen Larsen (12-12-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik Steen Larsen |
Dato : 12-12-01 17:58 |
|
hellere bremser der hyler (og det gør de nu næsten ikke), end mig der hyler,
fordi bremserne har fået olie
"Allan Bojesen" <allan@bojesen.com> skrev i en meddelelse
news:3c178303$0$52976$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Det kan være totalt umuligt at rense WD-40 ud af klodserne igen, så det
er
> > nok den dyre løsning.
>
> På den anden side set, er man vel fri for at de hyler
>
> Allan Bojesen
>
>
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Mads Kristiansen (15-12-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Mads Kristiansen |
Dato : 15-12-01 21:11 |
|
Er der nogensinde nogen som har prøvet at rense det af med sprit?? Hvis det
virker, er man da fri for at skifte dem.
Mads K
> > > Det kan være totalt umuligt at rense WD-40 ud af klodserne igen, så
det
> er
> > > nok den dyre løsning.
> >
> > På den anden side set, er man vel fri for at de hyler
> >
> > Allan Bojesen
> >
> >
>
>
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Claus Rittig (16-12-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 16-12-01 10:36 |
|
"Mads Kristiansen" <sysop@zederkof.dk> skrev i en meddelelse
news:3c1bae52$0$323$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Er der nogensinde nogen som har prøvet at rense det af med sprit?? Hvis
det
> virker, er man da fri for at skifte dem.
Jep, det har jeg prøvet, jeg lagde dem i blød i sprit en dags tid, det hjalp
heller ikke.
Rittig
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Armand (16-12-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-12-01 13:53 |
|
Mads Kristiansen <sysop@zederkof.dk> skrev i en
news:3c1bae52$0$323$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Er der nogensinde nogen som har prøvet at rense det af med sprit??
> Hvis det virker, er man da fri for at skifte dem.
Jup!
Men klodserne er af så porøs en kosistens at det er umuligt at få olie
renset ud af dem igen - Alle rester vil til gengæld senere blive "kogt
ud" af belægningen ved høj varme, og eftersom at høj varme er et tegn på
ihærdig
(nødvendig!?) bremsebrug, er fremkogt olie ikke ligefrem er ønskværdigt
i den situation =
--
Armand.
| |
|
|