Hejsa igen
Det jeg mener er !. Køre jeg over et fartbump i god fart (10-15 km/t
hurtigere end man normalt ville !) tager gaflen "imod" og falder hurtigt i
ro igen( ikke noget gynge syndrom), det samme med de dårlige rep´s. i
asfalten man køre over !. Det er der ingen probs. i !. Derimod når man køre
på flad vej uden synlige huller & lunker, så er det gaflen arbejder !(?)Den
laver de før omtalte dyk (måske små pothole´s men jeg mærker intet i rø...
fra bagfjeder) Min første tanke var bare at stille preload´en et par kilo op
(ved bare ikke hvordan) så gaflen er stille ved kørsel på flad & rolig vej.
Ang. geometrien(vinkel på forgaffel,bagsvinger,stel) på mit "pygmæ-jern" i
forhold til en rittig offroad-maskine, så er forskellen altså så godt som
ikke til at finde !
Venlig Hilsen
Hans Peter
Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse
news:vtv61u8l63ss8majd2v8akeghnvpge79rd@4ax.com...
> On Sun, 9 Dec 2001 16:11:14 +0100, "[KTN]FalkenDK"
> <hpaalling@`hotmail.com> wrote:
>
>
> >Dæmpning er fin nok, gaflen spiser hurtigt et hul, dog føler jeg at
fjedren
> >er for blød for der skal næsten ingen ujævnhed til før at den er aktiv.
Jeg
> >finder det pisse irreterende at forenden hele tiden "vugger" derudaf når
> >man køre !
>
> Typisk eks. på at du måske har svært ved at tolke hvad den fortæller
> dig,hvor hurtigt den bevæger sig er _netop_ noget med dæmpningen at
> gøre.Fjederkraften er en statisk kraft,og fortæller noget om hvor
> meget en gaffel komprimeres ved en given belastning,dæmpningskraften
> er en dynamisk kraft.Det giver ingen mening at tale om en
> dæmpningskraft ved en given sammentrykning alene,det skal altid ses i
> sammenhæng med gaflens hastighed og man taler om low/high speed
> damping,eks. et hul vs. en blødt trafikbump.Så det er bestemt ikke
> sikkert at fordi high speed damping "affjedringen spiser et hul" at
> low speed dampingen også er okay.Forestil dig f.eks at dæmpningen i
> gaflen er for lille,så vil gaflen hurtigt opsuge et hul,men til
> gengæld vil den også nemt kunne stå at svinge omkring en
> ligevægtsstilling ved relativt mindre påvirkninger hvilket føles som
> at cyklen "vugger" som du kalder det.
>
> Her kommer så problemet,for det kan også godt være fjederen (mindre
> sandsynligt dog) du oplyser ikke nok.Fjederstyrken finder du ved at
> måle det statiske sag,jeg har ingen anelse om hvor det bør ligge på en
> øvert for den har unægteligt en anden geometri end en MC,men normalt
> siger man 30 % af totalvandringen (med fører) er et fornuftigt
> udgangspunkt for en MC
>
> >Affjedringen bag på er justeret på den måde, at jeg har taget et par
> >gevaldige hop og landet direkte på baghjulet for at imitere en extrem
> >belastning. Fjederen er så spændt op så der lige er omkring 1 cm før den
> >bunder ud !.
>
> Sjov metode,men meget arbitrær synes jeg nok,det afslører dog også at
> du ikke kender forskel på fjederforspænding og fjederstyrke
![Blink](images/smileys/wink.gif)
).
>
> > Det vil sige at jeg har nu har mindre "spænding" på end den
> >havde fra fabrikken !.
>
> Jaså
![Blink](images/smileys/wink.gif)
)
>
> >Jeg ved ikke om den information hjælper !.
>
> Både og....
>
> -M