/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Forgaffel-opstrammer<OT-EU45-Showa frontsh~
Fra : [KTN]FalkenDK


Dato : 06-12-01 23:23

Hej i N.G

Opstaldningstid !, så er der tid til at revidere "gig´ns" tilstand. Godt
nok pisser jeg rundt på et "pygmæ-jern"(Lill´ nr.pl) men det bliver
desværre(for mig) den der skal sponsorere mit MC-pap !. Mit forgaffel virker
temmeligt slap i sin virkemåde, og af ren nysgerrighed kunne jeg godt tænke
mig at øge dens hårdhed. Mærket er
Showa"( http://falken.vikingdk.net/derbi2.htm ). Er det ren utopi at ændre
noget, eller er der nogen der har pillet ved sådan en fætter før, og har
lyst til at dele sin viden herom ?

Venlige Jule-hilsener

H;P




 
 
Bo Thomsen (07-12-2001)
Kommentar
Fra : Bo Thomsen


Dato : 07-12-01 00:12


> Opstaldningstid !, så er der tid til at revidere "gig´ns" tilstand. Godt
> nok pisser jeg rundt på et "pygmæ-jern"(Lill´ nr.pl)
du kunne også prøve i dk.fritid.knallert gruppen, der er der sikkert nogle
der
har prøvet det før
mvh
bo thomsen



RpR (07-12-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 07-12-01 01:14

> du kunne også prøve i dk.fritid.knallert gruppen, der er der sikkert nogle
> der
> har prøvet det før

Det vil jeg næsten æde min hat på at der ikke er én der har gjort.
Forstår godt hvorfor folk søger andre græsgange end lige dfk gruppen hvis de
vil ha' lidt teknisk info.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Jes Vestervang (07-12-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 07-12-01 01:23

Bo Thomsen wrote:

>
>> Opstaldningstid !, så er der tid til at revidere "gig´ns" tilstand. Godt
>> nok pisser jeg rundt på et "pygmæ-jern"(Lill´ nr.pl)

> du kunne også prøve i dk.fritid.knallert gruppen, der er der sikkert nogle
> der
> har prøvet det før
>
Men dér ved de ikke at klap om hvad de taler om og desuden er det jo ikke
offtopic når det drejer sig om teleskopforgafler.

Anyways
Hvaddetnuenderduhedder, hvis jeg var dig ville jeg først og fremmest skifte
forgaffelolien. Det gjorde jeg selv for en uge siden på mi mc, og selvom
den ikke ser utæt ud, så manglede der alligevel en del olie, så nu er
forenden nok kommet 3-4-5 cm op. Husk nu på at det er temmeligt vigtigt at
hælde den rigtige mængde olie i gaffelbenene Hvis du synes den er for
blød kan du evt. hælde lidt mere i.

Ang. opstaldningen, så hiv al plastikken af og sprøjt dyret ind i wd40
overalt (nok ikke lige bremseskiverne). Det hindrer at der danner sig al
for meget rust. Det kan nok ikke betale sig at besvære sig med at fjerne
det igen til foråret, for selvom skidtet nok hænger lidt fast i det, kan
man jo alligevel ikke se det Men det er op til dig

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSXR250

[KTN]FalkenDK (07-12-2001)
Kommentar
Fra : [KTN]FalkenDK


Dato : 07-12-01 02:31

Tja, hvis jeg nu ikke havde listet <Off Topic - EU45>, så havde du jo nok
ikke haft nogen indsigelser vel !. Nu er det lige så´n at der er en grund
til at jeg postede i D.F.M, du kan jo selv læse de andre poster !. Og så må
jeg da MEGET UNSKYLDE AT JEG KOM TIL AT BRUGE NOGEN Kb I DEN FINE
NYHEDGRUPPE !

H;P

< listet OT (Off Topic) i emne af hensyn, da jeg (UNDSKYLDER MEGET) ikke
endnu er MC´ r >


"Bo Thomsen" <fjernes_hondavfr@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
news:9uotkp$4r7$1@sunsite.dk...
>
> > Opstaldningstid !, så er der tid til at revidere "gig´ns" tilstand.
Godt
> > nok pisser jeg rundt på et "pygmæ-jern"(Lill´ nr.pl)
> du kunne også prøve i dk.fritid.knallert gruppen, der er der sikkert nogle
> der
> har prøvet det før
> mvh
> bo thomsen
>
>



Claus Rittig (07-12-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 07-12-01 18:34

"[KTN]FalkenDK" <hpaalling@`hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:9up633$pce$1@sunsite.dk...
> Tja, hvis jeg nu ikke havde listet <Off Topic - EU45>, så havde du jo nok
> ikke haft nogen indsigelser vel !. Nu er det lige så´n at der er en grund
> til at jeg postede i D.F.M, du kan jo selv læse de andre poster !. Og så

> jeg da MEGET UNSKYLDE AT JEG KOM TIL AT BRUGE NOGEN Kb I DEN FINE
> NYHEDGRUPPE !

> "Bo Thomsen" <fjernes_hondavfr@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> news:9uotkp$4r7$1@sunsite.dk...
> >
> > > Opstaldningstid !, så er der tid til at revidere "gig´ns" tilstand.
> Godt
> > > nok pisser jeg rundt på et "pygmæ-jern"(Lill´ nr.pl)
> > du kunne også prøve i dk.fritid.knallert gruppen, der er der sikkert
nogle
> > der
> > har prøvet det før

Jeg sad lige og var ved at svare på dit spørgsmål, men...
Jeg synes din reaktion overfor Bo er urimelig. Du er (som du selv
konstaterer) off topic, og Bo giver dig et råd: Spørg evt. i en
knallert-gruppe. Det Bo mener er sikkert at der i en knallert gruppe er
flere som har forstand på netop din model knallert end der er herinde, en i
mine øjne ikke urimelig antagelse.
Når du nu godt ved du ER off-topic, så kunne en vis ydmyghed være på sin
plads, istedet vælger du at råbe sarkastisk(?) af Bo. Gu' ve' hvilken
respons jeg ville få hvis jeg svarede? Så det lader jeg være med, jeg vil
blot bemærke at jeg har megen erfaring med modificering af for bløde
forgafler, men det er der sikkert også andre der har.

Rittig



Armand (07-12-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-12-01 17:24


Bo Thomsen <fjernes_hondavfr@ishoejby.dk> skrev i en
news:9uotkp$4r7$1@sunsite.dk...
>
> > Opstaldningstid !, så er der tid til at revidere "gig´ns" tilstand.
Godt
> > nok pisser jeg rundt på et "pygmæ-jern"(Lill´ nr.pl)
> du kunne også prøve i dk.fritid.knallert gruppen, der er der sikkert
nogle
> der har prøvet det før

Cool it!
Jeg tror såmænd ikke engang at de ved noget om andet end tuningssæt dér
inde :-/

--
Armand.



Michael Frederiksen (08-12-2001)
Kommentar
Fra : Michael Frederiksen


Dato : 08-12-01 12:11


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:9uqudr$2lbr$7@news.cybercity.dk...
>
> Cool it!
> Jeg tror såmænd ikke engang at de ved noget om andet end tuningssæt dér
> inde :-/
>
Nej desværre.. bruger selv dfk, kører på en sfx'er hvis det siger jer
noget..
spurgte engang om vejgreb med en speciel type dæk.... bøhh mand!
tror jeg fik et svar hvor der stod noget med at det kunne trække nogle
ordentlige kogere!
jeg er mildeste talt rystet over hvor lidt sikkerheden betyder for små børn
der rask væk kører 90-110 på en yamaha jog med de skodeste tromlebremser der
til dato er lavet..

det er også rystende at se nogen der kører rundt i shorts og t.shirt om
sommeren med mange km/t skræmmende siger jeg bare


--
Michael Frederiksen
Honda SFX @ 70 Km/t
Technigas Basic /m indfarvet varmeskjold
Polini Air Wheel
snart 9.5K CDi





Mads Lund (07-12-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 07-12-01 08:22

> Opstaldningstid !, så er der tid til at revidere "gig´ns" tilstand. Godt
> nok pisser jeg rundt på et "pygmæ-jern"(Lill´ nr.pl) men det bliver
> desværre(for mig) den der skal sponsorere mit MC-pap !. Mit forgaffel
virker
> temmeligt slap i sin virkemåde, og af ren nysgerrighed kunne jeg godt
tænke
> mig at øge dens hårdhed. Mærket er
> Showa"( http://falken.vikingdk.net/derbi2.htm ). Er det ren utopi at ændre
> noget, eller er der nogen der har pillet ved sådan en fætter før, og har
> lyst til at dele sin viden herom ?

Sådan en gaffel afviger nok ikke det store fra mc gafler. Og der er 2
billige ting du kan gøre. Den ene er at udskifte olien. Nu skriver Jes, at
du kan hælde mere i, det må man ikke. Istedet skal man variere tykkelsen på
olien. Normalt bruger man 5W, 10W eller 15W olie. Jeg har med held forbedret
et par gamle mc gafler ved at hælde 20W hydraulik olie på (tilmed meget
billigere end forgaffelolie).

Den næste "kur" er at stramme fjedrene op, det gøres ved at dreje 2
cylindriske klodser, som ligges i mellem fjedren og proppen i enden af
forgaflen, herved vil fjedren blive strammet op (det vil den faktisk ikke
men det er en længere fortælling).

Mads Lund
Ninja9RT



origo@earthling.net (07-12-2001)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 07-12-01 08:36


"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in message
news:R5_P7.8$SP.585@news.get2net.dk...
> Sådan en gaffel afviger nok ikke det store fra mc gafler. Og der er 2
> billige ting du kan gøre. Den ene er at udskifte olien. Nu skriver Jes, at
> du kan hælde mere i, det må man ikke.
Hva mener du med "det må man ikke"? Det er da ganske normalt at man varierer
oljemengden for å endre på progresjonen av dempingen. Ikke dermed sagt at
det er det korrekte i dette tilfellet, men man skal i det minste være
oppmerksom på at tykkere olje godt kan medføre ringere dempingsytelse, hvis
ikke gaffelen er konstruert til å benytte den.


JS



Mads Lund (07-12-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 07-12-01 08:46

> Hva mener du med "det må man ikke"?

Mest en advarsel om, at hvis man ikke har 100% styr på hvad man laver, så
kan det let føre til, at man får hældt så meget olie i, at man enten buster
pakningerne, eller at gaflen bunder ud i utide hvilket kan føre til et
styrt.
Angående ydelse af en tykkere olie, hvad mener du med det ? Olien vil kva
den højere viskositet dæmpe mere, naturligvis skal olien stadig kunne bevæge
sig rundt i gaflen, men jeg vil æde min Kayaba gaffel på, at sådan en
knallertgaffel fungere lidt i stil med min 22år gamle GS'ers forgaffel, hvor
olie løber en række 2-4 mm huller, og ikke genne en kasette med sims som i
nyere gafler.

Mads Lund
Ninja9RT



origo@earthling.net (07-12-2001)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 07-12-01 09:14


"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in message
news:Tr_P7.11$SP.893@news.get2net.dk...
> Angående ydelse af en tykkere olie, hvad mener du med det ? Olien vil kva
> den højere viskositet dæmpe mere, naturligvis skal olien stadig kunne
bevæge
> sig rundt i gaflen, men jeg vil æde min Kayaba gaffel på, at sådan en
> knallertgaffel fungere lidt i stil med min 22år gamle GS'ers forgaffel,
hvor
> olie løber en række 2-4 mm huller, og ikke genne en kasette med sims som i
> nyere gafler.
I tilfellet knallertgaffelen, er jeg enig. Det er dog en rekke eksempler på
at tykkere olje har medfør forringet ytelse, idet gaffelen ikke har vært
konstruert til den. Dette har medført at oljen har begynt å skumme inne i
gaffelen, med vensentlig reduksjon av demping til følge. Standardsvaret når
man taler med mange mekanikere i DK, er at man blot skal helle tykkere olje
i. Min erfaring er, at det på mange gafler (ihvertfall til sports MC'ere),
ikke fungerer etter hensikten såsnart tempoet stiger. Jeg var dum nok til å
lytte til en på >Enghave, som hårdnakket påstod at 10W olje ville fungere
utmerket i min race-tech modifiserte R1 gaffel. Det kostet meg 3 timer
ekstra arbeide at jeg lyttet til ham.

JS



Claus Rittig (07-12-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 07-12-01 18:42

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:9uptoa$ach$1@sunsite.dk...

> > Angående ydelse af en tykkere olie, hvad mener du med det ? Olien vil
kva
> > den højere viskositet dæmpe mere, naturligvis skal olien stadig kunne
> bevæge
> > sig rundt i gaflen, men jeg vil æde min Kayaba gaffel på, at sådan en
> > knallertgaffel fungere lidt i stil med min 22år gamle GS'ers forgaffel,
> hvor
> > olie løber en række 2-4 mm huller, og ikke genne en kasette med sims som
i
> > nyere gafler.

> I tilfellet knallertgaffelen, er jeg enig. Det er dog en rekke eksempler

> at tykkere olje har medfør forringet ytelse, idet gaffelen ikke har vært
> konstruert til den. Dette har medført at oljen har begynt å skumme inne i
> gaffelen, med vensentlig reduksjon av demping til følge.

Nu er jeg absolut ikke på hjemmebane i R1 gafler, men jeg har en del
erfaring med "gammeldags" (ikke-cartridge) gafler, og der kan man altid
skifte til en anden viskositet. Ændringen i dæmpning ved at skifte
viskositet er bare ret stor, og mindre ændringer laver man ved at hælde lidt
mere (eller mindre) olie i benene, det har aldrig givet mig problemer.
Hælder man FOR meget i, bliver gaflen meget hård, og bunder tidligere end
normalt, men jeg tror ikke det bør kunne beskadige cimmeringene, og
styrt...?!? Jeg synes nu det er let at mærke hvis den er blevet for hård...

Rittig



Armand (08-12-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-12-01 13:49


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3c1100ac$0$25411$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Hælder man FOR meget i, bliver gaflen meget hård, og bunder tidligere
> end normalt, men jeg tror ikke det bør kunne beskadige cimmeringene,
> og styrt...?!? Jeg synes nu det er let at mærke hvis den er blevet for
> hård...

Rent principielt, så kan den vel næsten ikke være FOR hård, hvis ikke at
man kan registrere det selv :-/

--
Armand.









Armand (07-12-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-12-01 18:26


<origo@earthling.net> skrev i en news:9uprhh$648$1@sunsite.dk...
>
> "Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in message
> news:R5_P7.8$SP.585@news.get2net.dk...
> > Sådan en gaffel afviger nok ikke det store fra mc gafler. Og der er
2
> > billige ting du kan gøre. Den ene er at udskifte olien. Nu skriver
Jes, at
> > du kan hælde mere i, det må man ikke.
> Hva mener du med "det må man ikke"? Det er da ganske normalt at man
> varierer oljemengden for å endre på progresjonen av dempingen.

Progression i dæmpningen?

Det kan man da ikke få ved at ændre oliemængden - Det er da kun mekanisk
at man kan give dæmpningen en progression (á: ændre dæmperventilens
lysning (efter oliehastigheden/ teleskopets position).

Mere olie = mindre luft i inderrøret => større og progressiv
(støtte-)affjedrings(!)effekt!!

Den anonyme(!) H;P, mangler på samme måde at specificere om: Det er
fjederen der er for blød / Det er dæmpningen der er for "hurtig" eller
hård / Det er sammentryknings eller udtræknings -dæmpningen der svigter!
????

> ..................Ikke dermed sagt at
> det er det korrekte i dette tilfellet, men man skal i det minste være
> oppmerksom på at tykkere olje godt kan medføre ringere dempingsytelse,
hvis
> ikke gaffelen er konstruert til å benytte den.

Jup!
Og her er det min erfaring at der ikke skal et særligt stort spring til
førend at teleskopet bliver benhårdt

Endeligt finder jeg det for noget af et postulat at Jes siger at hans
forgaffel strakte sig ud p.g.a. mer-oliemængden :-/
I så fald er fjedrene enten meget slappe, eller en eksisterende
luftunderstøtning uvirksom :-/

--
Armand.






origo@earthling.net (08-12-2001)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 08-12-01 03:41


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:9uqufm$2lbr$13@news.cybercity.dk...
> Progression i dæmpningen?
>
> Det kan man da ikke få ved at ændre oliemængden - Det er da kun mekanisk
> at man kan give dæmpningen en progression (á: ændre dæmperventilens
> lysning (efter oliehastigheden/ teleskopets position).
Hvis du endrer oljemengden, endrer du også dempingskraften. Denne påvirkes
dog ikke nevneverdig i de første 50% av gaffelens slaglengde, men i de siste
50% av fjedringsveien, har det stor betydning. Upside down gafler er
spesielt følsomme for dette, og man kan registrere en markant forskjell hvis
man endrer oljehøyden med 10-20mm.

På min Öhlins gaffel, er dempingen ved noenlunde ens når gaffelen er 50%
komprimert, uansett oljemengde (innefor lovlig interval). Når gaffelen er
sammenpresset 100mm, er dempingskraften 250kgf ved en oljehøyde på 110mm.
Hever man oljenivået til 80mm, er dempingskraften over 300kgf. Ved fullt
komprimert gaffel, er de samme mål 310kgf vs. 500kgf. Så jo, man kan godt
endre dempingens progresjon ved å tilpasse oljemengde. Typisk gjør man dette
sammen med en finustering på skruene for kompresjonsdemping.


JS




Armand (08-12-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-12-01 13:48


<origo@earthling.net> skrev i en news:9uruk7$2p1$1@sunsite.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:9uqufm$2lbr$13@news.cybercity.dk...
> > Progression i dæmpningen?
> > Det kan man da ikke få ved at ændre oliemængden - Det er da kun
> > mekanisk at man kan give dæmpningen en progression
> Hvis du endrer oljemengden, endrer du også dempingskraften.
> På min Öhlins gaffel, er dempingen ved noenlunde ens når gaffelen er
> 50% komprimert, ....Når gaffelen er sammenpresset 100mm, er
> dempingskraften 250kgf ............
> Så jo, man kan godt endre dempingens progresjon ved å tilpasse
> oljemengde.

" kgf "???
Please specify!

Jeg tror ikke at jeg selv ville kunne spore hvorvidt en dæmpningsgrad
tiltog under sammenpresning af teleskopet, så det kan da kun være
fabriks-opgivelser eller tests at du citerer - Og er du sikker på at det
ER dæmpningen og ikke fjedringen der tales om (ligger sikkert skjult i
størrelsen: kgf, hvorfor jeg også søger en specificering af hvad det
helt nøjagtigt dækker!)?

--
Armand.





origo@earthling.net (08-12-2001)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 08-12-01 14:15


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:9ut28e$25ss$3@news.cybercity.dk...
> Jeg tror ikke at jeg selv ville kunne spore hvorvidt en dæmpningsgrad
> tiltog under sammenpresning af teleskopet
Jeg kan selvsagt ikke uttale meg om hva *du* vil kunne spore ))


>, så det kan da kun være
> fabriks-opgivelser eller tests at du citerer -
Ja, når det gjelder de siterte tall, så er det specs oppgitt fra Öhlins for
min forgaffel. Kgf er motstanden, eller kompresjonskraft, oppgitt i
kg(force).

>Og er du sikker på at det
> ER dæmpningen og ikke fjedringen der tales om
Tja, jeg vil da håpe jeg har nok forstand til å skilne mellom fjedring og
demping

Jeg har i de siste 2 år brukt meget tid på å få satt gaffelen opp så den
fungerer optimalt på Nürburgring, og det er en stor forskjell i hvordan
dempingen oppleves når man endrer oljestanden. Når oljemengden heves, kan
jeg tillate meg å redusere litt på selve kompresjonsdempingen, hvorfor
gaffelen opples som mere følesom for mindre bumps, samtidig som jeg unngår
at gaffelen bunner over større bumps ved høy hastighet. Dette er en ganske
normal måte å justere sin avfjedring på, og som jeg nevnte tidligere, det er
på upside down gafler (USD) endringer i oljenivå merkes best, og enklest kan
fintunes (dette ifølge Öhlins, jeg ikke selv forsøkt å eksperiementere med
dette på "almindelige" RSU gafler).

På nedenstående link kan du se en graf som viser hvordan dempingskraften
endres ved forskjellig oljenivå. Grafen inngår i den "tuningsguide" som kom
med min gaffel:
http://video.motorcycle-dk.com/pics/ohlins_level.gif


JS




Michael K.S. (08-12-2001)
Kommentar
Fra : Michael K.S.


Dato : 08-12-01 14:59

On Sat, 8 Dec 2001 14:14:30 +0100, <origo@earthling.net> wrote:


>På nedenstående link kan du se en graf som viser hvordan dempingskraften
>endres ved forskjellig oljenivå. Grafen inngår i den "tuningsguide" som kom

Svært at sige når der kun er et udsnit,men står der ikke foroven "air
spring characteristics" ...dette kunne godt tyde på at der ref. til
den progressive hjælpefjeder (i modsætning til lineær) som gassen over
væskespejlet virker som, og den vil naturligvis afhænge af det
initiale gasvolumen = hvor meget olie der er fyldt i og det er vel det
Armand tænker på her. Jeg kan personlig ikke afgøre det udfra dette
billede, men den ligner umiddelbart en kraft - delta X
(sammentrykningslængde) kurve for fjederkraften af en progressiv
fjeder,og om dette også gælder for selve dæmpningen = modstanden mod
sammentrykningen (populært sagt) skal der vises lidt mere for .

-M

origo@earthling.net (08-12-2001)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 08-12-01 15:17


"Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message
news:hj641uc5tsttev9s26g12e13cs2bkhlji1@4ax.com...
>Jeg kan personlig ikke afgøre det udfra dette
> billede, men den ligner umiddelbart en kraft - delta X
> (sammentrykningslængde) kurve for fjederkraften af en progressiv
> fjeder
Det benyttes lineære fjedre i Öhlins forgaffel, og ikke progressive. Men det
er korrekt nok at luftmengden påvirker motstanden, og det er vel det du
mener? På så vis kan man kanskje argumentere for at det tilsvarer en
progressiv fjeder, som jo blir hardere desto mere den sammenpresses?

Öhlins skriver forøvrig:
"A change in the fork oil level will not affect damping force in the early
stage of fork travel, but will have a great effect in the later stage".

Det er presis hva jeg bemerket ved å endre oljestanden. 15mm høyere oljenivå
medførte at gaffelen ble markant hårdere når den var meget sammenpresset. På
Nürburgring opplevet jeg typiske det problem, at gaffelen dempet for meget i
langsomme sving, hvorfor fordekket hadde problemer med grep visse steder.
Jeg skiftet fjedrene til noen som passet til min vekt, men det utgjode ikke
den store forskjell.Hvis jeg reduserte på kompresjonsdempingen dempet
gaffelen utmerket i de langsomme sving, men så bunnet den til gjengjeld over
bumps i høyfartspartier. Ved å eksperimentere med forskjellige oljenivå og
justering på kompresjonsdempingen, fikk jeg til sist satt gaffelen opp så
den fungerte tilfredsstillende begge steder.


JS





Michael K.S. (08-12-2001)
Kommentar
Fra : Michael K.S.


Dato : 08-12-01 15:45

On Sat, 8 Dec 2001 15:17:20 +0100, <origo@earthling.net> wrote:

>Det benyttes lineære fjedre i Öhlins forgaffel, og ikke progressive. Men det
>er korrekt nok at luftmengden påvirker motstanden, og det er vel det du
>mener?

Ikke helt men nu bliver det hele en smule teoretisk....

Fjederkraften for en alm. ideal fjeder er :

F= - K (x1-x0) hvor xo er udgangspositionen (hvilestillingen)

og K er en konstant for en lineær fjeder og en funktion af x K(x) i en
progressiv fjeder.

en alm. linær fjeder ville give anledning til en evigmaskine der stod
og pendulerede frem og tilbage når først den var sat i gang,og alle
fjederbevægelser er i praksis dæmpede.

For en dæmpet fjederbevægelse kan fjederkraften udtrykkes som

F= - K (x1-xo) + DF ,DF= damping force

Hvor DF så er enten en konstant (vil ofte være tilfældet) eller kan
f.eks være en funktion af x,som er det du siger.

Den opstår i en alm. gaffel ved den friktion der skal til at presse
olien gennem hullerne og i almindelighed er modstanden større jo
mindre hullerne er og jo større viskositeten (tyktflydenheden= af
olien er.

Nu er det bare sådan at der er 2 fjedre i en gaffel både den
spiralformede og så den lufthjælpefjeder der er i gasreservoiret over
olien (teorien for koblede fjedre - den gemmer vi ) )

Men det er altså ikke det samme, dæmpningkraften og fjederkraften for
luftfjederen.

> På så vis kan man kanskje argumentere for at det tilsvarer en
>progressiv fjeder, som jo blir hardere desto mere den sammenpresses?

Akkurat det der gælder for luftfjederen ja (eller luftdelen af den
samlede koblede fjeder ) ),men det er altså ikke det samme som
dæmpningskraften, som er den der opstår når man påtrykker et svingende
system en ydre kraft (i en gaffel friktion ved oliepassagen gennem et
hul).

>Öhlins skriver forøvrig:
>"A change in the fork oil level will not affect damping force in the early
>stage of fork travel, but will have a great effect in the later stage".

Det er ganske muligt,der er 100 år og en weekend siden jeg sidst har
set på dæmpede svingninger,men hvorfor dæmpningen varierer kan jeg
ikke lige gennemskue på stående fod uden yderligere data,og det var
det jeg mente i det foregående indlæg.

>Det er presis hva jeg bemerket ved å endre oljestanden

Som sagt det er ganske muligt,men det kræver lidt mere teoretisk
gennemgang af systemet )

-M

Michael K.S. (08-12-2001)
Kommentar
Fra : Michael K.S.


Dato : 08-12-01 15:51

On Sat, 08 Dec 2001 15:44:40 +0100, Michael K.S. <MichaelKS@image.dk>
wrote:

>
>For en dæmpet fjederbevægelse kan fjederkraften udtrykkes som
>
>F= - K (x1-xo) + DF ,DF= damping force

Sikke noget sludder jeg skrev,den samlede kraft på systemet er
ovenstående,fjederkraften er uændret )

-M


origo@earthling.net (08-12-2001)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 08-12-01 15:54


"Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message
news:ad841u452cpl90t4a5rtkr69ea48n72ofg@4ax.com...
> Det er ganske muligt,der er 100 år og en weekend siden jeg sidst har
> set på dæmpede svingninger,men hvorfor dæmpningen varierer kan jeg
> ikke lige gennemskue på stående fod uden yderligere data,og det var
> det jeg mente i det foregående indlæg.

snip...

> Som sagt det er ganske muligt,men det kræver lidt mere teoretisk
> gennemgang af systemet )


OK. Det er heller ikke så viktig (for meg ihvertfall) å få det utledet i en
høyere teoretisk sammenheng.

Det jeg ville frem til tidligere var, at man ved å kombinere oljenivå og
justering for kompresjonsdemping, kan tilpasse dempingskarakteristikken til
ens behov. Men - hvis dempingskurven i utgangspunktet er totalt off, er
eneste løsning en endring på shims og ventiler.

JS



Michael K.S. (08-12-2001)
Kommentar
Fra : Michael K.S.


Dato : 08-12-01 16:17

On Sat, 8 Dec 2001 15:53:58 +0100, <origo@earthling.net> wrote:


>OK. Det er heller ikke så viktig (for meg ihvertfall) å få det utledet i en
>høyere teoretisk sammenheng.

Ej heller for mig,i virkeligheden er MC-kørsel for mig en stærkt
følelsesmæssig oplevelse og meget lidt teoretisk

>Det jeg ville frem til tidligere var, at man ved å kombinere oljenivå og
>justering for kompresjonsdemping, kan tilpasse dempingskarakteristikken til
>ens behov. Men - hvis dempingskurven i utgangspunktet er totalt off, er
>eneste løsning en endring på shims og ventiler.

Eneste grund til at jeg gik ind i diskussion var at jeg fornemmede at
i (dig og Armand) nok talte lidt forbi hinanden om hvad der var hvad
.Affjedringsteori er sådan lidt kompliceret ,også netop fordi at
det er stærkt indviduelt hvad man føler er bedst og en "rigtig"
opsætning er meget svær at udpege.Men naturligvis kan man si de
allerværste fejltagelser fra ved at følge nogle helt elementære
grundregler...

Det er ganske typisk at gennemsnits-MCisten ikke har det fjerneste
begreb om teorien bag affjedring (der tænkes ikke på hverken dig eller
Armand vel ) ). Og således har rigtig mange meget svært ved at få
en opsætning der passer dem, idet de ikke ved hvad de enkelte ting
gør.Moderne sportsMC'er har jo ½ fantisillion indstillingsmuligheder
så det er meget nemmere at F**cke ting op end at få noget brugbart,når
man ikke som du og jeg har mulighed for at presse affjedringen maks.
med forskellige opsætninger ......Nå det var et lille sidespring

-M

origo@earthling.net (08-12-2001)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 08-12-01 16:36


"Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message
news:cqa41u87k4b7pjlqeivdglt6kep92k61qh@4ax.com...
> Eneste grund til at jeg gik ind i diskussion var at jeg fornemmede at
> i (dig og Armand) nok talte lidt forbi hinanden om hvad der var hvad

Tja, det er det jo ikke noe nytt i





origo@earthling.net (08-12-2001)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 08-12-01 22:17


"Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message
news:cqa41u87k4b7pjlqeivdglt6kep92k61qh@4ax.com...
> Ej heller for mig,i virkeligheden er MC-kørsel for mig en stærkt
> følelsesmæssig oplevelse og meget lidt teoretisk

Hvorfor så den lange teoretiske utledning?
Den ville dog være utmerket, hvis du derav kunne komme med bud på endringer
for å løse et konkret problem )

--
JS



Michael K.S. (08-12-2001)
Kommentar
Fra : Michael K.S.


Dato : 08-12-01 22:44

On Sat, 8 Dec 2001 22:16:50 +0100, <origo@earthling.net> wrote:

>Hvorfor så den lange teoretiske utledning?

For at identificere hvad såvel den progressive luftfjeder som
dæmpingskraften er og hvordan de opstår,såvel som forskellen på de 2.
Du skal være bare være glad for at jeg ikke gav mig til at teoretisere
over hvorfor dæmpningskraften kan tænkes at variere over
gaffelkompressionen,(det ville nemlig involvere noget hydrodynamik
) ).Det skulle være en hjælp til at forstå forskellen på de 2
størrelser og det er svært uden at blive en smule teoretisk,jeg synes
ellers nok jeg begrænsede mig .

>Den ville dog være utmerket, hvis du derav kunne komme med bud på endringer
>for å løse et konkret problem )

Hvilket problem )...jeg giver sjældent råd på meget konkrete
affjedringsproblemer,kun på meget generelle områder,hvilket igen
hænger sammen med at en endegyldig sandhed næppe findes.

-M

origo@earthling.net (08-12-2001)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 08-12-01 23:36


"Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message
news:jp151uggr9fbk80vehcjruvt1o3iiudk38@4ax.com...

> Hvilket problem )...jeg giver sjældent råd på meget konkrete
> affjedringsproblemer,kun på meget generelle områder,hvilket igen
> hænger sammen med at en endegyldig sandhed næppe findes.

Tja, hvis man ved teoretiske utledninger kan komme med bud på løsning
omkring justering av demping, jfr. de problemer som ble beskrevet tidligere,
så har teorien jo en funksjon.

Min tidligere post var egentlig litt spøkefult ment, Michael, men titt og
ofte støter man på diskusjoner som ender i lange teoretiske utledninger.
Meget sjeldent kan de utledninger benyttes til annet enn nettop å
diskutere - på et akademisk plan.

--
JS



Michael K.S. (08-12-2001)
Kommentar
Fra : Michael K.S.


Dato : 08-12-01 23:59

On Sat, 8 Dec 2001 23:35:42 +0100, <origo@earthling.net> wrote:


>Tja, hvis man ved teoretiske utledninger kan komme med bud på løsning
>omkring justering av demping, jfr. de problemer som ble beskrevet tidligere,
>så har teorien jo en funksjon.

Det kunne/kan man jo faktisk godt,men dels synes jeg at det udover det
mest grundlæggende som hvad de forskellige betegnelser dækker over er
noget man i stor udstækning bør klare selv og dels er det heller ikke
altid at den feedback man får fra en pilot med affjedringsproblemer er
særlig brugbar,mange aner virkelig ikke en dyt om det og bruger nogle
½-sjove udtryk,som det kræver mere erfaring end jeg har at tyde

Som f.eks for mig personligt,jeg går meget op i affjedring men det er
mest på et intuitivt plan.Selvom jeg kender teorien ganske godt,og
hvis jeg anstrenger mig også godt kan oversætte til de problemer jeg
selv har,og tro mig - dem har jeg mange af,fordi min teoretiske
indsigt nok er større end min erfaring,så er der stadig meget empiri
over det .En teoretisk analyse er meget godt,men når man står ude
ved banen er det jo langt henad vejen erfaring der tæller.

>Min tidligere post var egentlig litt spøkefult ment, Michael

Joh,man havde jo nok en lille anelse

>, men titt og
>ofte støter man på diskusjoner som ender i lange teoretiske utledninger.
>Meget sjeldent kan de utledninger benyttes til annet enn nettop å
>diskutere - på et akademisk plan.

Jeg er overbevist om at en vis teoretisk indsigt er gavnlig for at
undgå de værste fejltagelser,men kun til en vis grad,langt henad vejen
er det (også for mig) en trial-and-error procedure,man har nogle
ideer,dem prøver man af - nogle virker,andre gør ikke,bagefter kan man
så fundere over hvorfor - hvis man gider

Det skulle være klart nu hvorfor jeg ikke føler mig kompetent til at
give andre råd - ik' ?

-M

Rune Larsen (07-12-2001)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 07-12-01 11:29

Mads Lund wrote:

> forgaflen, herved vil fjedren blive strammet op (det vil den faktisk ikke
> men det er en længere fortælling).

*ROFL!

--
/Rune

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177604
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409280
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste