/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Opladning af 2 batterikredse
Fra : Jorgen_ros
Vist : 879 gange
100 point
Dato : 27-11-04 23:24

Jeg satte et relæ mellem forbrugskredsen og startbatteriet. Der stod at det altid sørgede for at der var strøm på startbatteriet. Det er der også for det virker således, at når motoren kører og der lades, så paralelforbindes begge kredse. Når motoren standses afbrydes forbindelsen mellem de to kredse.

Men nu er jeg kommet lidt i tvivl om det er særligt smart, for startbatteriet afledes jo ikke ret meget, så der skal ikke ret meget til før de er oppe å fuld styrke. Vil de begynde at koge medens forbrugsbatterierne oplades?

Skal jeg være nervøs for dette?



 
 
Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 28-11-04 00:20

Dit laderelæ skulle gerne sætte ladespændingen ned, men det er aldrig en god idé at lade på 2 akkumulatorer samtidig.
Jeg har set den relæløsning på flere både og det ender ofte med at det ene batteri bliver hård i pladerne eller falder sammen.
Jeg fortrækker en løsning med en hovedafbryder med indbygget omskifter, gerne kombineret med batterimeter (voltmeter) for aflæsning af spænding.
På min egen båd bruger jeg 2 almindelige hovedafbrydere til at koble på starter og laderelæ, men jeg har ikke noget egentligt forbrugsbatteri da jeg simpelthen kobler det ene fra under forbrug så det er klart til at anvende til starter og på den måde kan jeg slide lige meget da de er forbrugsbatterier på skift.

Kommentar
Fra : Teil


Dato : 28-11-04 10:52

Køb et laderelæ der skiftevis lader to batterier.
http://www.dct-vejle.dk/web/

Kommentar
Fra : dabj


Dato : 28-11-04 18:40

Og her er så den løsning de fleste (og jeg selv) bruger, når de har 2 sæt batterier.
Der indsættes en Septor (spændingsbestemt skillerelæ) mellem start- og forbrugsbatterier.
Ladning sker direkte på startbatteriet, og Septor åbner først til forbrugsbatterierne når spændingen på startbatteriet er 13,5 volt.

Ring til Madsnedø Marinecenter A/S, tlf. 55354000, og bed dem om at tilsende dig deres eget indkøbskatalog for 2004. På side 334 finder du tegninger og anvisninger på ikke mindre end 5 forskellige måder at løse problemet på. De 3 af dem er billigere end min løsning
Står gerne til rådighed med yderligere oplysninger.
Mvh
dabj
Held og lykke

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 100 point
Dato : 13-12-04 08:08

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 10 dage siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen og lukker spørgsmålet. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj





Godkendelse af svar
Fra : Jorgen_ros


Dato : 13-12-04 21:55

Så tag dem dog               

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177578
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409072
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste