|
| Motorproblemer Fra : henrikkroejgaard | Vist : 880 gange 100 point Dato : 23-07-04 09:11 |
|
Jeg har en 14 fods speedbåd med en 40HK Yamaha motor med autolube. Når jeg sætter båden i vandet starter den (næsten altid) 1. gang. Men hvis jeg har sejlet i lidt tid og stopper motoren har jeg store problemer med at starte den igen. Der er masser af olie og benzin på. Båden er en styrepultsbåd. Er der nogen der har nogle gode ideer til hvad jeg skal tjekke???
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 23-07-04 09:49 |
|
Der sker nogle gange det at den benzin som umiddelbart står i karb'en, fordamper fra strålingsvarmen fra motoren når du stander den efter sejlads. Hvis nu du prøver at starte den lige når du har stoppet den er der givet ikke startproblemer?! Ligeledes hvis du venter >½ time er der sikkert heller ikke noget "galt"? Det er ligesom en form for "fingerspids-gefüll" hvordan netop din model skal "behandles" ved start og stop henholdsvis varm og kold. Prøv dig lidt frem med at lade motoren køre lidt i tomgang inden du stopper den de næste gange.
Held og Lykke!!!
Mvh
Palle Jensen
| |
|
Jeg var ude i går og fiske, og da jeg skulle hjem tog det mig et kvarter før jeg fik liv i motoren. Jeg har tidligere prøvet hvor jeg ikke kunne få den igang og måtte få en anden båd til at række mig. Jeg mener bare ikke at det er holdbart. Det kan da ikke være meningen at den skal køre så ustabilt.
| |
| Kommentar Fra : viskinge |
Dato : 23-07-04 10:21 |
|
Hvis din motor er en del slidt, opstår netop det problem. Har du checket (eller fået) kompressionen?
Din kaburator kan også være slidt/defekt.
MVH
| |
|
Motoren er langt fra slidt. HVis man åbner og kigger på den, ser den ud som ny.
Men derfor kan kaburatoren jo godt være deffekt......
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 23-07-04 11:08 |
|
Karb'en kan sagtens være slidt selvom du ikke kan se noget med det blotte øje. Her snakker vi om 100/ af mm. Dyser og kanaler kan være slidt uden du kan se eller måle det.
Men gør som viskinge foreslår: få foretaget en kompressionsprøve i første omgang. Det giver et fingerpeg om motorens umiddelbare "kondition"
Mvh
Palle
| |
| Kommentar Fra : viskinge |
Dato : 23-07-04 13:06 |
|
Man kan altså ikke, blot ved at se på en motor, konkludere den ikke er slidt, bare fordi malingen ser pæn ud på cylinderblokken.
Det meste af det der slides, sidder inden i motoren.
Hvor gammel er motoren??
MVH
| |
|
Motoren er fra 1995, men passet og plejet.
| |
| Accepteret svar Fra : pallebhansen | Modtaget 100 point Dato : 23-07-04 14:27 |
|
Jeg tror derimod at din motor drukner, prøv at lade være med at pumpe benzin op til den, evnt. tage slangen af, og først sætte den på når motoren går igang.
Hvis der er nogen chooker på, så sørg for den ikke er aktiveret.
Start evnt. med gashåndtag i bund, så får den mere luft.
Det er jo ikke nogen hemmelighed at en varm motor drukner let, hvorimod en kold motor skal have extra benzin.
Og hvis den drukner: Kobles benzinen fra, og uden tændrør i bruges starteren med gashåndtag i bund, indtil den er udluftet godt.
VH Palle Hansen
| |
|
Var ude at sejle i dag. Viste sig at den fik for meget benzin.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|