/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Dynastarter - relæer - montering.
Fra : akaup
Vist : 7945 gange
500 point
Dato : 11-05-04 21:44

Har en Arona Diesel 11 hk med tilhørende 12 V dynastarter. Desværre uden relæer/ledninger!
Har fra en en tidligere motor et laderelæ og et startrelæ. (Går jeg da ud fra!) Se billeder på www.andreaskaup.frac.dk
Går ud fra at relæerne virker - er det noget jeg kan måle på? På det gamle hjemmelavede "kontrolpanel" sidder der en træk/skub knap til at bestemme om der skal lades tror jeg nok - se billede.
Hvordan forbindes dette med batteri, hovedafbryder, ladelampe og starttryk - og evt. amperemeter?

På selve dynamotoren er der 4 ledningstilslutninger: 30, D-, D+ og DF
På Bosch-relæet er der 3 terminaler: A, F og Bat
På det andet relæ er der 3 terminaler uden betegnelse.

Jeg ønsker en udførlig vejledning til at trække alle ledninger.

Mvh. Andreas Kaup.
PS: Spørgsmålet vil senest blive lukket medio juli - så jeg "venter" spændt på den bedste forklaring. (Ved godt at det ikke er helt nemt over nettet

 
 
Kommentar
Fra : Teil


Dato : 12-05-04 11:00

Mit råd er at du finder bøger i emnet på biblioteket.


Kommentar
Fra : akaup


Dato : 12-05-04 17:17

Ja - det er da en mulighed. Håbede bare, at der var én der syntes at dette var en forholdsvis nem opgave. Troede også at jeg kunne give mere end 500 point for et spørgsmål.
Har været så heldig at finde et ledningsdiagram over det originale Arona ledningsnet. Men det kræver at man har det originale kombinerede start/laderelæ, originale tændingslås og samt temperatur/olietryksføler! (Har desværre kun dynastarteren!)

Kan da oplyse at der står: 30, B+/30, 50, DF og D+ på det originale relæ.

Håber på flere inputs.....
Mvh. Andreas Kaup

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 12-05-04 22:02

Hejsa
Jeg kan ikke huske alle betegnelserne.
Men jeg mener at Df er til at styre feltet, på dynamoen.
B+ er det ben der levere strømmen til Batteriet.
Årsagen til at du skal have det ekstra relæ er at dynamoviklingen måske trækker strøm når motoren er stoppet. Og derfor skal frakobles når motoren er stanset. Det vil med andre ord sige at det ekstra relæ skal side imellem batteri + og gennerator B+.
Det sorterelæ er lade reguleringsrelæet som lægger spænding ud til dynamoens Df når der er spænding på det ene ben, det ben der får spænding fra tændingsnøglen.
Jeg sider og overvejer om det ikek vilel være en god ide at smide den dynamo over skuldren og få en vekselstrømsgenerator monteret i stedet. Disse har ofte de hele indbygget inkl. laderegulering. Og effekten er vist nok langt bedre. Du slipper også for at skulle sætte et et ekstra lade relæ i da vekselstrømsgenneratoren ikke trækker strøm når motor står stille.
Find en brugt bil og tage generatoren fra denne.
Så slipper du for mange problemer.
mvh Benjamin


Kommentar
Fra : emesen


Dato : 12-05-04 22:07

Benjamin.Hansen - er en dynastarter ikke også en startmotor.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 12-05-04 22:31

Emsen
Det kan da måske godt være rigtig... Den løsning har jeg ikke hørt om før.
Men det lyder da som en mulighed.
Jeg har lige kigget på linket, og noget tyder på du har ret der er jo ikke nogen starter at se på motoren ud over Dynamoen.
Så begynder det hele at give lidt mere mening. Jeg så ordet Dynastarter som en skrive fejl.
Så melder jeg pas. Da jeg ikke har kendskab til den kombinerede Dynamo/starter.
Tak for lede tråden Emsen
mvh Benjamin


Kommentar
Fra : emesen


Dato : 12-05-04 22:38

BMW isetta bruger sådan en. (kabinescooter)

Kommentar
Fra : emesen


Dato : 13-05-04 16:25

Prøv at kigge lidt på dette diagram til BMW Isetta
http://homepages.tesco.net/~mark.perkins/microcars/wirediag.gif
Det bør give dig en idé om funktionen.
Emesen.

Kommentar
Fra : akaup


Dato : 13-05-04 18:20

>Emesen
Har kigget lidt på diagrammet, men problemet ligger i at jeg har et startrelæ og et seperat laderelæ! (Tror jeg)
Jeg har jo også det originale ledningsdiagram. Men med det kombinerede relæ. Hvis bare der var de samme betegnelser på tilslutningerne, var det ikke noget problem - men det er der ikke. Jeg ved at man med disse relæer kan få den til både at starte og derefter lade - det virkede på den gamle motor - ved hjælp af træk/kubknappen. Det er lavet af den lokale bil/båd-mekaniker. Spørgsmålet er bare hvordan det skal sættes sammen til den nye dynamo!? Har ikke lyst til at betale for at få det lavet om til min "nye" motor.
Mvh. Andreas

Kommentar
Fra : emesen


Dato : 13-05-04 18:48

Hvis du har denne træk/skub knap, så bør du også kunne se funktionen
Jeg gætter på at knappen måske har fire terminaler:A/B og C/D
stilling ude A/B = sluttet og C/D brudt
stilling inde A/B = brudt og C/D sluttet
Eller en skiftekontakt A/B/C
ude A/B sluttet
inde A/C sluttet
Når du kender disse funktioner kan vi forbinde startrelæ og laderelæ.
>>>et ledningsdiagram over det originale Arona ledningsnet<<< kan man komme til at se dette diagram


Kommentar
Fra : akaup


Dato : 13-05-04 19:16

Nej - knappen har faktisk kun to terminaler - og jeg kan maile dig diagrammet i en pdf.fil på 40 kb. Mangler lige en adresse.
Kan også forsøge at lægge den på ovenstående hjemmeside - men er dog ikke helt skrap til det - bruger frontpage.
Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : emesen


Dato : 13-05-04 19:21

eyvind snabel a hirsenet.dk

Kommentar
Fra : emesen


Dato : 13-05-04 19:59

Hvis alle vil se tegningen, så er den her: ftp://hirsenet.dk/
Og kom med et bud på funktionen.
Emesen.


Kommentar
Fra : emesen


Dato : 13-05-04 21:08

Foreløbig gæt:
Dyna:
D- til minus batt.
30 er til startviklingen
D+ er dynamodelen som via relæet går til batt plus når der ikke startes
DF må være styreledning som trækker relæ som overfører ladestrøm fra
D+ til ..........B+(30) på relæ
..................50 er startaktivering af startrelæ som slutter forbindelse
mellem B+(30) og 30
Ledning 30 er kraftig
og terminal 30 på Dyna er større end de andre
måske er funktionen omvendt for DF og D+
Emesen.






Kommentar
Fra : akaup


Dato : 13-05-04 23:30

Tak for gættet! Dejligt med et konkret forslag.
Men problemet er jo, at jeg ikke har det originale dobbeltrelæ, og ej heller tændingslåsen. Dvs. jeg mangler betegnelserne på tilslutnigsklemmerne.
Jeg har 2 seperate relæer (tror jeg da) og ved ikke, hvilket der er til start og til at lade med.
Der skal "bare" være et starttryk og en ladelampe. (+ helst en hovedafbryder)
JEg kan evt tage nogle flere billeder af det "gamle setup" og beskrive ledningernes placering.

Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : emesen


Dato : 14-05-04 13:59

Jeg har diskuteret det på jobbet.
alle mener at "DF" betegnelsen sidder på ældre ladereæer (Escort mk 1)
Et laderelæ har bl.a. en trådviklet modstand siddende.
Startrelæet skal koble laderelæet fra ved start.
Det vil være godt med flere billeder.
Der arbejdes på sagen.
Alle er velkommen med input.
Emesen.


Kommentar
Fra : emesen


Dato : 14-05-04 14:02

Benjamin.Hansen Dato : 12-05-04 22:02
Jeg tror du er tæt på funktionen for dynastarteren.

Kommentar
Fra : emesen


Dato : 14-05-04 14:17

Hov - nu ser jeg på dit billede nr2
det relæ med den fede ledning er et startrelæ
det andet ligner et laderelæ
det er svært at se hvad pladen med ledningerne laver, men et gæt startkontakt
dynastarteren kan nok kun trække motoren hvis du påvirker ventilløfteren (snøfter) så der ikke er kompression før motoren er oppe i omdrejninger
Emesen.

Kommentar
Fra : akaup


Dato : 14-05-04 15:53

Rigtigt gættet mht pladen med ledninger. 2 Nye billeder er uploadet.
Er klar med det med ventilløfteren. Men har aldrig prøvet at få det koblet sammen.
På den gamle dynastarter sad ledninerne således: (Skrev det ned - så kan virke lidt forvirrende)
D = Batteri –
30 = Kraftig ledning fra relæ
D+ = Fra ”Bosch” A.
DF = Fra ladekontakt.

Men der er stadig en rød ledning fra startkontakten jeg ikke ved hvor skal hen!??

Mvh. Andreas Kaup.

Kommentar
Fra : akaup


Dato : 14-05-04 15:55

Og aner ikke om den samme "ledningsføring" kan bruges. Benævnelserne er jo næsten de samme. Dynastarteren var vist fra en fodervogn eller noget lignende...

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 500 point
Dato : 14-05-04 16:40

Jeg har fundet tegningen fra min gamle Volvo 210 (544 herregårdsvogn)
Den bruger dynamo og laderelæ som ligner dit med 3 ledninger.
(Det var måske også bosch)
Dynamo D- ......laderelæ venstre ....hvid til ladelampe
Dynamo DF ......laderelæ midt (der bør stå DF som er standard betegnelse)
Batteri + .........laderelæ højre
Batteri + .........hoved afbryder ind
hovedafbryder ud ........den anden side af ladelampe (vil lyse når H afb. tændes)
hovedafbryder ud ........elektrisk udstyr
hovedafbryder ud ........startknap / startknap ..........startrelæ (lille terminal)
Startrelæ skal have minus på metalkappen (med mindre den har en 4. terminal)
Ladelampen slukker så snart dynamodelen leverer plus, så lampen får + på begge sider og vil så ikke lyse.
Højre og venstre er jeg ikke sikker på for det er en tegning jeg kigger på.
Men der bør på Boschrelæet være en af betegnelserne.
Prøv at tegne det op i forhold til relæerne og se om det kan passe.
Du kan også sammenligne med det link >BMW isetta< som bruger Dynastarter.
Emesen.


Kommentar
Fra : akaup


Dato : 14-05-04 19:56


Vil forsøge at få det til at virke - men der går desværre et par dage, da båden befinder sig i nordjylland, og jeg på sydfyn.
Men foreløbigt tak for hjælpen. Vender tilbage med resultatet - mvh. Andreas Kaup.

Kommentar
Fra : emesen


Dato : 14-05-04 21:00

ok vi hørs
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : akaup


Dato : 06-07-04 14:24

Tak for svaret emesen.
Har desværre ikke fået kigget meget til det pga. tidsmangel - men må lukke spørgsmålet nu jvf. min profil. Der kommer nok spørgsmål til foråret, når bådstemningen atter falder over mig
Mvh. Akaup.
                        

Kommentar
Fra : emesen


Dato : 06-07-04 16:10

OK
Ja det er da et stort stykke arbejde du har været i gang med.
Hvis du studerer i Svendborg, så hils evt. min nabosøn Christian Jørgensen
Eyvind.

Kommentar
Fra : akaup


Dato : 08-07-04 09:22

Der er jo "et par stykker" der studerer i Svendborg Men hvis jeg finder en ved navn Christian Jørgensen, så skal jeg da nok hilse på.
Mvh. Andreas Kaup.

Kommentar
Fra : emesen


Dato : 16-08-04 09:01

Hej - vi har lige snakket dynastart i dette spørgsmål:
http://www.kandu.dk/dk/spg/47313
Måske kan du bruge noget af snakken.
Eyvind.

Kommentar
Fra : damuko


Dato : 06-06-05 09:13

jeg skulle lige høre om der er nogen der ved hvor ,an køber et laderelæ til en gammel volvo penta md2 med dynastart

Kommentar
Fra : gormen


Dato : 23-05-06 13:35

Hej " dynastart debatører"
Jeg har selv en båd med 10 HK dieselmoter, forsynet med en EFEL dynastart.
Jeg har bygget om på båden og fået skilt det hele ad. Nu er den samlet igen. Det ser ud til at virke.
Jeg har et startrelæ, et Bosh laderelæ, hovedafbryder, kontrollampe, startknap og et batteri.
Hvis det har interesse for nogen kan jeg beskrive hvordan disse komponenter er forbundet.
hilsen
Gormen




Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177549
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408818
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste