/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
FASTSPÆNDING AF FÆLGE
Fra : vic200
Vist : 1914 gange
100 point
Dato : 11-10-14 08:28

Jeg har været så letsindig at investerer i en momentnøgle, men hvor kan jeg finde en tabel over hvor meget den skal indstilles på?
Er der forskel på de forskellige personbiler, Peugeot 308, Fiat Panda stålfælge og alufælge.
Jeg har også 2 minibusser Fiat Ducato totalvægt 5000 kg.
Der er en skal der hedder NM og en der heder Ft-Lb. NM er fra 40-210.
Hvis der ikke findes en sådan tabel, bliver jeg nødt til at snakke med en dækmand

Hilsen
vic200

 
 
Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 110 point
Dato : 11-10-14 08:46

Jeg har altid spændt med 10-11nm. i moment, det passer med de fleste gevindstigninger i dag. Jeg har en gang spurgt ved et dækmonteringsfirma, og fået denne besked, -men se lige denne side, også ang. alu. http://hjuldata.dk/faelge.html
Vigtigt at der spændes på kryds og med stadig højere moment, indtil ønskede moment er opnået.

Kommentar
Fra : BilstrupV


Dato : 11-10-14 10:04

Hvis du skal omregne data, kan du benytte denne side:
http://midtjylland.dlrk.dk/Teknik/omregning.htm

Bemærk en lille svipser i "stilkene"s svar: der skulle stå 100 - 110 NM, som det også fremgår af hjemmesiden, som han anviser. Det mærker man selvfølgelig også, når man mærker kraften, man spænder med.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 11-10-14 11:06

Alufælge skal spændes med det moment som fælgfabrikanten foreskriver.

Kommentar
Fra : mig-selv


Dato : 11-10-14 15:36

Jeg har nu lært at man spænder bolte i én bevægelse indtil moment og stadig i kryds, med mindre det er speciel bolte der kun kan bruges engang, men der skal også andet værktøj til.
Men bare de bliver spændt med samme moment, så skulle det ikke betyde meget om man rammer et kg ved siden af - og afhængig af din nøgle, så viser næsten alle forkert enten i den nedre eller øvre del af skalaen men sjældent i midten.

Kommentar
Fra : JensChrJensen


Dato : 12-10-14 00:23

Jo tunger bil jo større moment op til 2500 kg 11-12 5000 kg 14-16 er meget normalt ok.

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 12-10-14 01:57

Som Eyvind skriver:

Citat
Alufælge skal spændes med det moment som fælgfabrikanten foreskriver.


Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 12-10-14 08:05

Citat: Jeg har nu lært at man spænder bolte i én bevægelse indtil moment .............

Nej det ha du ikke lært, men fået forklaret af en som er doven.

Hvis du gjorde det med et topstykke, ville det blive skævt og utæt.

Fælge skal skrues på plads inden de spændes.

Kryds spænding er OK.



Kommentar
Fra : transor


Dato : 12-10-14 09:20

Fælge skal som flere påpeger spændes gradvis på alle skruer.
Hvis man først spænder 1 på fuldt moment, kan den komme for langt ind, og tilmed sidde skævt så de andre aldrig kommer korrekt på plads. Værre er det hvis man bare hamrer i med en luftdreven slagnøgleuden momentbegrænser, som desværre er nogle dækfirmaer, der gør.

Det er forunderligt at ingen skriver målenheden korrekt.

Newtonmeter har symbolet Nm
nm betyder nanometer , som er en afstand


Kommentar
Fra : mig-selv


Dato : 13-10-14 20:23

Citat
Citat: Jeg har nu lært at man spænder bolte i én bevægelse indtil moment .............

Nej det ha du ikke lært, men fået forklaret af en som er doven.

Hvis du gjorde det med et topstykke, ville det blive skævt og utæt.

Vidste egentligt godt at den kunne mis - forståes
Jeg er nu også så ´doven´ at jeg bruger topnøgle og strammer op på samtlige bolte = til topnøglen ikke vil gøre det af sig selv - uden vold, og så smider jeg en moment-nøgle på og strammer i kryds til moment - MEN stadig i en arbejdsgang.

Håber den var bedre...

Kommentar
Fra : mig-selv


Dato : 13-10-14 20:28

Citat
Værre er det hvis man bare hamrer i med en luftdreven slagnøgleuden momentbegrænser, som desværre er nogle dækfirmaer, der gør.

Har oplevet skæve tandhjul og bremseskiver ved brugen af trykluft, og der kan heller ikke måles det rigtig moment med en luftnøgle.
Der kan også være tale om? at der skal pakning/ (kan ikke navnet) på før du monterer hjulene, de kan udligne skævheder ved selve spændingen af hjulet.

Godkendelse af svar
Fra : vic200


Dato : 18-10-14 06:41

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 18-10-14 07:41

Be`r

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177579
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409073
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste