|
| Temperaturmåler virker ikke på Opel Astr Fra : gunnarb | Vist : 2564 gange 118 point Dato : 16-11-13 17:13 |
|
Min temperaturmåler/viser virker ikke på min Opel Astra 1,4i 1992. Der kommer kun en ledning til temperaturføleren, så når jeg tager ledningen af og sætter den til stel, så svinger viseren helt op til maks. udslag. Jeg troede derfor at det var temperaturføleren det var defekt, så jeg købte en ny føler, men det hjalp ikke, så hvad er der så galt? Jeg målte spændingen over føleren og den var kun 7,4 volt, men jeg er ikke klar over om det er ok? I længere tid har min benzinmåler ikke fungeret korrekt. Når jeg fylder bilen helt op med benzin, ja så slår benzin nålen kun op på halv fuld og så falder den i takt med forbruget. Måske har det også noget med temperatur måleren at gøre? En dårlig forbindelse. Jeg har set bag ¨på instrumentbrættet, men kan ikke se noget unormalt der. Nogen forslag til hvad der kan være galt?
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 16-11-13 18:47 |
|
Det er sandsynligvis bag på instrumenterne fejlen skal findes ud fra det beskrevne.
Der sidder sandsynligvis også en spændingsregulator ? Sådan en tre-benet indretning, der ligner en transistor og sikkert hedder noget med 78xx f.eks. 7805 ? I så fald er det en 5 volt regulator- og den kan godt være blevet træt. Den har + 12 volt ind på det yderste ben til venstre, stel eller minus i midten, og giver så præcis 5 volt ud på det sidste ben.
Man sænker og regulerer spændingen for at undgå, at instrumenterne får fejlvisning når generatoren kører og spændingen stiger.
Jeg ved ikke helt hvad det er du har målt, for som du er inde på, er føleren en temperaturafhængig modstand.
Jo varmere den bliver des mindre modstand - og hvis modstanden faldt til nul eller en ohm, ville instrumentet fare op i det røde felt. I princippet er det et ohm-meter hvor modstanden måles mod stel.
Så ud med instrumenterne og enten en tur omkring en autoelektriker, eller en ophugger efter stumper.
Så skal du nok også få liv i benzinmåleren ( medmindre fejlen også ligger i føleren i tanken )
| |
| Kommentar Fra : severino |
Dato : 16-11-13 23:59 |
|
Der er sikkert flere ting som ikke får den rigtige forbindelse. Noget siger mig, at du har nogle dårlige stelforbindelser.
Hvordan har du det med lyset, fra tomgang til kørsel?
Jeg har en håndbog om Opel Astra, fra den gang jeg selv havde en sådan. Hvis du er interesseret, så giv lige lyd fra dig!
| |
| Kommentar Fra : gunnarb |
Dato : 17-11-13 00:28 |
|
Tak for nogle gode kommentarer fra jer begge to. Det er rigtigt at der sidder en trebenet transistor bag på. Men om den er defekt, det ved jeg ikke hvordan jeg skal kontrollerer?
De 7,4 volt har jeg målt når jeg tager ledningen fra temperaturføleren og måler spændingen fra den og til stel.
Jeg har selv tænkt på det med en dårlig stelforbindelse, men jeg har tjekket stelforbindelserne og jeg mener at de er ok, uden at være sikker, for hvor skal jeg tjekke? Det er meget svært at følge ledningerne: Lyset fra tomgang til kørsel virker uden problemer.
Da føleren går til stel er det sikker ikke stelforbindelsen, men +12v forbindelsen det kan være galt med? Jeg ved det ikke. Til en autoophuggen, hvad skal jeg skifte?
| |
| Kommentar Fra : severino |
Dato : 17-11-13 09:23 |
|
Den bedste måde, hvormed du kan kontrollere stelforbindelsen er: Træk en ledning fra AKKU's minus og ud til det sted hvor du har en mistanke.
Ældre biler har det med at ruste, også i samlingerne. Det er da også oftest her, hvor der opstår problemer med spændingsfald.
Det er jo både din temperatur og benzinmåler den er galt med. Du har også stelforbindelse oppe ved målerne, så det kan også være her den er gal!
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 17-11-13 10:04 |
|
Det er rigtigt at der normalt i de årgange er en spændingsregulator, for at instrumentudslaget ikke skal variere med spændingen på bilens 12V net. De kan jo uden fejl variere mellem ca 10 V og 14,5 V.
Men den regulerede spænding er ikke nødvendigvis 5 V . Den kan også være 7.4 V som der er målt.
Den er heller ikke nødvendigvis med en trebens regulator, men kan være lavet af flere komponenter. Det kan give et mere robust design.
Når termometeret ikke viser noget kan det ud over defekt føler også være mangel på kølevand, så målestedet ikke bliver varmt nok .
Fejl i benzinmåleren også indikerer nu at det er regulatoren, der er defekt. Det kan også være en dårlig forbindelse til den , eller til stel fra den.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 17-11-13 13:33 |
|
Typebetegnelsen lyder som om det er en 8 V regulater.
Når du måler 7,4 V kan det være din målefejl.
Jeg synes du skal kontrollere om spændingen på dens afgang er konstant når du sætter termoføleren til og fra. Hvis den er det er fejlen nok et andet sted.
| |
| Kommentar Fra : gunnarb |
Dato : 17-11-13 15:38 |
|
Jeg kom desværre til at lave en lille kortslutning ved spændingsregulatoren, så nu er der ingen spænding på regulatorens afgang og benzinmåleren giver nu heller ikke noget udslag.
Men hvor får jeg fat i den rigtige spændingsregulator, jeg synes ikke rigtigt jeg kan finde den på nettet?
| |
| Kommentar Fra : Klaudi |
Dato : 17-11-13 15:55 |
| | |
| Kommentar Fra : gunnarb |
Dato : 17-11-13 17:17 |
|
Tak Klaudi, jeg prøver at bestille den og ser hvad der sker. I øvrigt opdagede jeg, da jeg havde samlet det hele igen, ( meget besværligt med speedometerkabel mv. ) at instrument lyset ved
temperaturmåleren ikke virkede længer. Lys til speedometer og benzinmåler virkede.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 17-11-13 17:52 |
|
Kontroller nu først at det ikke bare er en sikring i bilen, som du har brændt over.
Man skal være meget klumret for at brænde en integeret spændingsregulator af.
De tåler normalt en kortslutning af udgangen. Men hvis man tvinger for høj spænding på udgangen går det normalt galt.
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 17-11-13 18:42 |
|
Langt de fleste ic-regulatorer er kortslutningssikrede. Sker der en kortslutning vil den lukke af på udgangen til den har kølet af. Har nogen slået det op, at det vitterligt ER en 8 volt regulator ?
Den kan i så fald udskiftes med alle tænkelige typer 7808 f.eks. LM 7808 etc. som du sikkert kan få fat på hos din lokale autoelektriker eller radio & tv reparatør - hvis der er flere af dem ????
Husk at konfigurere den rigtigt.
| |
| Kommentar Fra : gunnarb |
Dato : 19-11-13 13:16 |
|
Jeg har nu monteret den nye spændingsregulator 8 volt, den passede ikke helt nøjagtigt, men det gik. Jeg tro desværre at de 8 volt er for meget, for nu virker både benzin måler og temperaturføler, benzinmålere slår nu til næsten helt fuld, hvilket jeg ved ikke passer, og temperaturmåleren stiger efter et stykke tid til næsten 100 grader. Så hvordan finder jeg den rigtige eller en tilsvarende spændingsregulator???? Kan Opel hjælpe mig uden at det koster en bondegård?
I øvrigt har jeg opdaget at 2 små belysningspære i instrumentpanelet er defekte, de er monteret i nogle små plasthætter som jeg kan dreje ud, men selve pæren kan tilsyneladende ikke tages ud at plasthætten, så hvor får jeg fat en nogle nye?
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 19-11-13 18:17 |
|
Mål nu lige hvad tomgangsspændinge i dit målesystem er . Hvid du har forbubdet regulatoren forker, kan du jo have fået fuld 12 V ud , sådan ca.
Nemmest er vel at tage ledningen af temperaturføleren og måle spænding mellem den og stel.
Hvis dit voltmeter er et moderne elektronisk tager det så lidt strøm at spændingsfaldet over viseinstumentet er nær nul, og du vil så måle regulatorens spænding , kun belastet af benzinmåleren.
den regulerede spænding skal være 8 V.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 20-11-13 09:33 |
|
Kontroller nu alligevel spændingen .
Den køleplade med hul i er normalt forbundet med en af benene. afhængig af regulatorudgaven og hvad du skruer den fast til, skal den måske fæstnes med isoleringsmellemlæg. Var den gamle det ?
Noget tyder jo på at du har en fejl , når instrumenterne viser forkert.
| |
| Kommentar Fra : Klaudi |
Dato : 20-11-13 11:11 |
|
7808 set forfra
||| dette skal forestille de 3 ben!
123
ben=
1 er in
2 gnd
3 out
hus/metalplade gnd
| |
| Kommentar Fra : gunnarb |
Dato : 20-11-13 11:28 |
|
Fint Klaudi, men du mangler at fortælle om huset er over eller under dine 3 streger?
Hvis huset/pladen er under dine 3 streger, så er det nøjagtig de samme som på den ITT 9208 der sad der i forvejen.
Og der er ikke noget isolerings mellemlæg "transor".
| |
| Kommentar Fra : Klaudi |
Dato : 20-11-13 11:46 |
|
7808 hus
||| ben
123
osv
| |
| Kommentar Fra : gunnarb |
Dato : 20-11-13 16:21 |
|
Nu har jeg vendt den, og så er jeg næsten tilbage til udgangspunktet. Benzin måleren slår kun ud til et godt stykke under halv fuld og temperaturmåleren slår kun lidt ud i det blå felt hvor driftstemperaturen endnu ikke er opnået efter 8 km kørsel.
Spænding nu målt ved føler 7,8 volt. Spænding målt indgang spændingsregulator ca. 11,7 Volt
Det tyder på at det slet ikke er spændingsregulatoren????
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 20-11-13 22:51 |
|
Jeg ville i dit sted prøve om ikke den lokale ophugger har et sæt instrumenter til en fornuftig pris.
Ellers er der ophuggernes datalager. Det burde ikke være en umulighed, og så kan du jo hurtigt måle om spændingen er / skal være 8 volt og om det ændrer på noget.
Alternativet er en autoelektriker, hvilket næppe er en billig løsning.
| |
| Kommentar Fra : gunnarb |
Dato : 21-11-13 17:46 |
|
Nu tror jeg at problemet er løst, for bilindustrien har gjort alt for at det ikke skal være let at finde alternative komponenter. Jeg spurgte på et nyt instrumentpanel kp. på ophuggernes datalager og fik en pris på 300kr. +fragt 100kr. +moms i alt på 500 kr. Jeg kørte derfor ud til den nærmeste autoophugger(13km) fik en pris på 300kr. hvis jeg selv demonteret det. Det gjorde jeg så til prisen, selv om jeg kun var interesseret i spændingsregulatoren. Jeg tilsluttede instrumentpanelet, og det så ud til at fungere selv om der på det jeg demonterede var et ekstra stik med ledninger monteret. Da det tilsyneladende virkede idet benzinmålere slog ud på det forventede og temperaturmåleren også bevægede sig, målte jeg spændingen på afgangen på spændingsregulatoren og den var 9,9 volt, så havde man bare vist det, så kunne jeg måske have bestilt en ny med 10 volts afgang, og hvis man så kan få den spejlvendt også? så havde det kostet højst 12,95 kr. + fragt. Nå men på den "nye" spændingsregulator står der ITT G 84 20 TCA 700Y det siger sikker ikke meget? Ja afmonterede den og monterede den på mit eget instrumentpanel, og de 2 pærer som ikke fungerede skiftede jeg også, og herefter kørte jeg en lang tur, så bilen blev gennemvarm, og nu tro jeg at det hele fungere rigtigt, både lys benzinmåler og temperaturmåler. puha pris 300kr + temp.føler 99kr. unødvendig+ spændingsregulatur fejlkøb 12,95+60kr.
Nå men måske havde det kostet meget mere på et værksted?
jeg mangler et svar fra Cortina01 da du havde den rigtige løsning først, så jeg kan acceptere det svar og give dig point.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|