|
| diesel eller benzin golf 5 Fra : esbrablok | Vist : 715 gange 50 point Dato : 26-08-13 10:08 |
| | |
| Accepteret svar Fra : stilkene | Modtaget 60 point Dato : 26-08-13 10:40 |
|
Uden at kan se billederne vil jeg kunne sige om det. --- Hvis du kører over 20000km. årligt, ville diesel kunne være interessant.
Jeg kører selv diesel, og mit kørselsbehov er ca. 20000km. årligt, og jeg kunne ikke drømme om som det ser ud i dag at tænke benzin. Det skal siges at jeg har katalysator og partikelfilter, og sparer så også nogle ekstraafgifter. -Det må du selvfølgelig også tage med i dine betragtninger.
Jeg slæber en del med campingvogn, og der viser dieselen også sit værd.
Ps: Jeg er usikker på om den diesel du henviser til er med partikelfilter, -hvis ikke vil du få en ekstraafgift om året til staten, men det kan du få oplyst ved enhver forhandler, hvad det drejer sig om, -men kan også Google det.
| |
| Kommentar Fra : esbrablok |
Dato : 26-08-13 11:40 |
|
Der står den kosrer 4300 året i grøn afgift.
Er det ik den afgift du tænker på?
hvis der ik er partikel filter på koster det så ik kun omkring 1000 kr at få det
Eller er det dyrere. Har aldrig haft diesel bil før..
| |
| Kommentar Fra : stilkene |
Dato : 26-08-13 11:56 |
|
Hvis den er uden partikelfilter, skal du glemme at eftermontere et sådant. Det koster en del mere end du nævner, at få det monteret, så de fleste vælger at betale den årlige afgift på ca. 1000kr./årligt. Der udover har vi yderligere, alle dieseldrevne biler blevet pålagt yderligt, en misundelsesafgift på ca. 1000kr. årligt.
Du skal så tænke på at dieselolien er billigere, og dieselbiler oftest kører længere på literen. Så vil du lave et årsregnskab, skal du indregne disse faktorer.
Den siddende regering, har til kendetegn at altid være vældig rundhåndet, med at styre alt med at pålægge afgifter.
| |
| Kommentar Fra : esbrablok |
Dato : 26-08-13 12:25 |
|
for at forstå det ret.
dvs den grøn afgift der står bilen koster hos forhandlere er eks misundelsesafgiften..
så det bliver 4200 i grøn afgift + ydligere 1000 kr
| |
| Kommentar Fra : stilkene |
Dato : 26-08-13 12:26 |
| | |
| Kommentar Fra : esbrablok |
Dato : 26-08-13 12:27 |
|
rettelse.
er det både 1000 kr i misundelses afgift + ydligere 1000 pga filteret + 4200 i grøn afgift..
for så det squ lige pludselig ret dyrt
| |
| Kommentar Fra : stilkene |
Dato : 26-08-13 12:28 |
| | |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 26-08-13 13:19 |
|
Jeg ville købt bilen med den laveste km.på tælleren. Den første, der er skiftet motor og gear kan du ikke stole på. "Alle" der køber motor og/ eller gearkasse, så har de kørt 75/80000km.Køber man en motor på huggeren så har de aldrig gået 200000.Tror det er meget svindel med det.
alimak
| |
| Kommentar Fra : esbrablok |
Dato : 26-08-13 14:22 |
|
Nu jeg itvivl igen. .
1,6 motorenbhar 115 hk. Og 1.9tdi 105..
kan 1.6 motoren trække eller er den langsom
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 27-08-13 19:57 |
|
Du skal kigge grundigt på dit kørselsbehov og mønster. Kører du mange relativt korte ture, eller kører du lange stræk hvor motoren for alvor bliver gennemvarmet ?
Dieselmaskiner bør ikke køre en masse korte ture med start og stop i det uendelige. Det har INGEN motorer godt af, men det kan benzin motorer bedre klare. " Prisen " er så, at en benziner ikke udnytter brændstoffet lige så effektivt som en diesel og derfor kan forekomme mere " tørstig ".
Benzinmotorerne kan såmænd sagtens trække, og i sagens natur tager de også flere omdrejninger, end selvtænderen. Men hvad er det du sigter til, når du spørger om de kan trække ? Er det trailer / campingvogn er svaret entydigt ja, men det koster på brændstofsiden. Er det " boulevard race " du mener, hvor der skal lægges fra land så de andre kun ser dine baglygter bør du end ikke overveje diesel. En diesel bør og skal køres med omtanke, da den trækker anderledes og bestemt ikke bryder sig om for mange omdrejninger. Kompressionen er en hel del hårdere i en diesel, så bl.a. derfor sætter det en begrænsning på hvor hårdt den kan og bør køres. Belastningen på lejer, krumtap, stempler etc. ER en del større, end en standard benzinmotor.
Til gengæld holder en velpasset diesel til mange kilometer, hvis man ikke konsekvent piner den og " glemmer " olieskift etc.
Og vigtigst af alt: Lav et budget hvor du indregner alle tænkelige parametre:
afgifter, forsikring, brændstof, vedligehold og service etc. Så bør valget ikke være så vært. Held med det...
| |
| Kommentar Fra : esbrablok |
Dato : 28-08-13 09:04 |
|
tak for det lange svare..
jamen jeg køre faktisk mange små ture, men også nogle lange...
om 1 år kommer jeg til at skulle køre det dobblet af det jeg køre nu, da jeg flytter til aarhus.
det jeg mente var, hvilken bil er hurtigst, en 1,9 tdi med 105 hk elller en 1,6 benzin 115 hk.
forsikring er den samme.
den mere afgift jeg betaler er sparet væk i brænstof på 4-5 måneder..
| |
| Kommentar Fra : stilkene |
Dato : 28-08-13 09:46 |
|
Det er svært at vide hvad du mener med hurtigst. Er det acceleration du mener vil jeg tro at turbodieselen kan være hurtigst i nogle omdrejningsområder, men mener du topfart er det sikkert benzin.
Men hvad betyder det også? -Det er Golf du spørger til, er hurtighed afgørende, -- lige hvad du mener, tror du så det er Golf du skal have?
Golf er på alle områder økonomisk i drift.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 28-08-13 15:35 |
|
Ja,undskyld mig,men
Mon ikke dette udtryk er opfundet af dem,der helst ikke vil betale det,som det nu koster at køre i deres egen bil. Og derfor synes skatteyderne skulle være mere "solidariske".
Der er jo ingen der er tvunget til at køre en bil,med påført "misundelsesafgift".
Hvis "egoen" var lidt mindre,kunne man måske "nøjes" med en ydmyg Opel,som mig.
Var ved at grine min røv i laser,da jeg så på FDM`s forum,at Citroen C5 ejerne mente de blev vist for lidt respekt/prestige,ved at køre i deres mærke. Bobbob...... så er det man spørger sig selv,hvor indbildsk kan man være. Jeg har en (påliderlig) bil,for at blive fragtet fra punkt A til B. Og ikke for at folk skal tro,jeg er storskibsredder.
Iøvrigt er det en glimrende indlæg Cortina01,har skrevet ang. kørselsmønster for en Diesel.
Så forleden dag,at bilsalget igen er ved at tippe,til fordel for bensin biler.
M.
| |
| Kommentar Fra : esbrablok |
Dato : 28-08-13 20:05 |
|
jeg ville aldrig hae taget golf hvis jeg havde råd til bmw, men bliver nødtil at sælge min bmw, da jeg er på su igen..
det er mest i acceleration jeg tænker på, topfarten er næsten den samme...
| |
| Kommentar Fra : Walid87 |
Dato : 28-08-13 21:07 |
|
Hvis jeg var dig så ikke købe Golf og spring over til Polo med billigere i drift.
Men Benzin er billigere i drift, og du spare penge, diesel er hoevdepine men den mister ikke så meget i værdig når det skal sælges igen!;)
Men klart Benzin !!
| |
| Kommentar Fra : esbrablok |
Dato : 29-08-13 09:45 |
|
hvorfor er diesel hovedpine??
| |
| Godkendelse af svar Fra : esbrablok |
Dato : 29-08-13 11:41 |
| | |
| Kommentar Fra : Walid87 |
Dato : 29-08-13 12:07 |
|
Fordi det meget dyrt i afgift, derovre, er det dyrt i reparationer :)
| |
| Kommentar Fra : esbrablok |
Dato : 30-08-13 11:22 |
|
jep. det er ca 2000 kr dyre i afgift om året men de penge er vel hurtigt tjent ind
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|