|
| Gearkasse. Fra : Mosebaek | Vist : 643 gange 100 point Dato : 21-05-13 10:18 |
|
Ind imellem,må man jo bide i det sure æble,og ta`sine ord i sig igen.(De indviede,ved nok hvad jeg hentyder til).
Min søn har en Opel Vectra Direct 2,2. 2006.
Den er begyndt med at ville smutte ud af 1. og 2. gear.Hvad kan det skyldes ?? Kan det mon justeres væk. Har haft bil i 50 år (ikke sønnen) og har aldrig prøvet dette.Så jeg er lidt nysgerrig.
Jeg spørger af egen drift,han har ikke bedt mig.
Vh. M.
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 21-05-13 12:07 |
|
Mener det er en kugle og fjeder i et hul, som holder skiftegafflen på plads.Som regel er fjederen knækket. Mener at du ikke trænger og demontere gearkassen, hvis du kan komme til der gear skiftet er. Som jeg husker det så er det et 15 minutters job.Hvis du slipper at tage ud gearkassen.
alimak
| |
| Kommentar Fra : EA_HS |
Dato : 21-05-13 12:57 |
|
de gange jeg har haft det problem med en bil,
har det altid været synkromesh ringen der er slidt,
ja,... det ved jeg,. fordi det har været på biler hvor der ikke er / var nogen justerings mulighed,
det kan altså blive slidt,... selv på en Opel,...
hvis du kører i den, og skiftevis giver gas,.. slipper gas,...
( ikke for vildt,. med Opelens mange kræfter ;)
- og den hopper ud ved den manøvre,.. så er det ret sikkert synkromesh ringen/ene der er slidt,
om det kan svare sig at skifte,.. afh. naturligvis af prisen.
| |
| Kommentar Fra : EA_HS |
Dato : 21-05-13 13:19 |
|
Citat det kan være, at det blot er et justeringsproblem |
Den,. brugte alle 'billige' bilhandlere for mange år tilbage,.. .. LOL
det var dengang branchen var lovløs,.. og sælger kunne krybe udenom sine forpligtigelser,
og trække klager i langdrag,.. så køber til sidst opgav.
| |
| Accepteret svar Fra : Beestone | Modtaget 100 point Dato : 21-05-13 15:57 |
|
Syncromesh ringene anvendes alene til at bringe tandhjulene op i samme hastighed før indgreb, ved gearskifte, uanset der skiftes "op" eller "ned".
De har intet at gøre med om gearene "falder ud".
Hvis gearet ikke vil forblive indkoblet, uanset hvilket gear og hvilken belastning det udsættes for, er der 2 mulige fejl.
a) holdemekanismen er slidt eller defekt. Som nævnt er den mest anvendte kontruktion en kugle under fjedertryk som presses mod et hak på gearvælger akslen.
Her er det oftest fjederen som knækker, sjældent et udslidt hak (kun på biler med virkeligt stort brugsslid)
b) justeringen af gearvælger mekanismen, specielt for (dobbelt) kabeltræk. Her vil den manglende/dårlige justering forhindre at gearet falder korrekt i hak og derfor vil gearet alene på motorvibrationer kunne falde ud.
Er det kun et enkelt gear der falder ud, skal fejlsøgningen starte på en defekt holdefjeder, for lige præcis dette gear.
Er det flere gear der falder ud, er det med sikkerhed gearvælger mekanismen der er ude af justering, en meget almindelig fejl på kabeltræks gearskifte.
Fejeln kan f.eks. opstå ved almindelihgt slid, hvor kablerne bliver slappe med tiden, hvorefter de ikke længere trækkes ordentligt i hak ved gearskifte.
Det går som regel ud over de lavere gear, da de er en smule mere slidte i holdemekanismen end de høje gear.
| |
| Godkendelse af svar Fra : Mosebaek |
Dato : 21-05-13 16:47 |
|
Tak for svaret Beestone.Meget flot forklaring. Selv har jeg ikke megen forstand på kabelskifte.
Sidst jeg så en gearkasse åben,var i en Kadett C.Der går gearstangen direkte ned til gaflerne.
Simpel og effektivt. Det var bare gummibælgen,der skulle skiftes.
Tingene er blevet noget mere kompliceret,siden da.
Den skal på værksted,om en uges tid. Og alt efter hvordan det ser ud,vil han måske prøve med en "hugger" gearkasse.
Vh. M.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|