/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvad kan der være galt med motorolie?
Fra : pk2dk99
Vist : 849 gange
200 point
Dato : 20-01-13 22:06

Hej
Jeg har et spørgsmål. Jeg har en pegeout 406, 1,8 benzin, 2001. Jeg startet bil idag efter 2 dag. Bilen startet fint og jeg jeg var på vej ud med børne men efter 8 km kørsel så jeg rød lampe i display som viser at mangler olie i motor. Jeg stopet bil med det samme og sluk motor. Når jeg åbent motorrum så der var olie på motor og det hele. Olie pind var Ca 3 til 4 cm ud fra hul. Jeg kald min sød nabo til hjælp og han hentet olie. Vi fjernet olie fra motor med et klud og opfyldt nye olie igen og så kom vi bare hjem.
Jeg har vasket hele motorrum med varm vand og tjek utæthed. Men vi kunne ikke find ud noget utæthed. Vi mener at olie kom ud fra oliepinds hul...Bilen starter fint efter ny olie. Næsten ingen støj fra motor når bil starter.

Hvorfor kom næsten hele olie ud fra motor? Venligst hjælp mig. Hvad skal jeg gøre? Er det farligt eller hvad???????
Venligst svar
På forhånd tak...
Mvh

 
 
Kommentar
Fra : McBobo


Dato : 20-01-13 22:26

Mon ikke et tjek ven en automekaniker kan løse dine bekymringer på problemet.
Umiddelbart kunne det tyde på en defekt pakning, men det er kun gætterier.

McBobo


Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 210 point
Dato : 20-01-13 22:35

det kunne være ånderøret der er stoppet. det giver overtryk i motoren og så bliver oliepinden skudt ud og der kan følge en del olie med.
det er helt sikkert noget du skal have kigget på, for ellers tager din motor skade.


Kommentar
Fra : Beestone


Dato : 21-01-13 01:52

Enig med trimare46.
Fænomenet er ret almindeligt i kolde vinter perioder og skyldes som nævnt overtryk i bundkarret.

Under normal kørsel udvikles der en smule vand i forbrændingsprocessene og noget af det havner i motorolien, det kan ike kundgås.
Normalt vil det dampe ud, når motoren er godt gennemvarm og olien dermed også.
Det sker gennem sump udluftningsslanger som forbinder til motorens indsugning.
Det er et lovkrav, at det skal være sådan, så der ikke lukkes oliedampe ud fra en kørende bil.

Kører man mest kortere ture til daglig, når motoren ladrig at blive ordentlig gennemvarm, og så vil olien efterhåden indeholde mere vand, som fordamper sammen med olitåge, køles ned igen og kondenserer i olieslangerne, som mayonnaise.
Pga vandindholdet i mayonnaisen, fryser den til is over natten og danner en frostprop, som lukker fuldstændigt tæt.

Nu kan oliesumpen ikke komme af med det overtryk der altid dannes, pga den lille lækage der altid er i stempelringene.
Resultatet er, at trykket bliver så stort, at oliepinden skydes op, og olien presses ud samme vej.
I løbet af ganske kort tid, mangler motoren olie og lampen lyser.
Først når motoren bliver varm, holder den op med at skyde olien ud.

Det er et alvorligt problem som skal rettes hurtigst muligt, da motoren bliver ødelagt når den kører uden olie.

Løsningen er at rense de omtalte slanger for mayonnaise. Det skal gøres grundigt, da mayonnaisen vil fyse og danne frostpropper meget hurtigt igen over natten.

Herefter hæver man motortemperaturen, for at nedsætte dannelsen af ny mayonnaise
Det gøres nemmest ved at sætte en afskærmning op inde bag kølergitteret, så kølingen nedsættes.
Afskærmningen skal være stabil, vandfast og fastgjort.
Et stykke stift plast, en plastbakke el.lign er fint.
Husk at det stadig skal være muligt at trække luft igennem køleren, når blæseren kører.
Man må derfor ikke spærre for luft til blæseren.

Men det vigtigste : slanger skal rengøres for mayonnaise og det er et forfærdeligt fedtet svinearbejde, som man nok bør betale sig fra.
Man bør også bede værkstedet om at tjekke køler termostaten, den har for vane med tiden ikke at ville lukke helt, hvorefter motoren kører alt for længe inden den bliver varm.

Kommentar
Fra : transor


Dato : 21-01-13 09:04

Bestones svar er fint , og det skal du rette dig efter.
Kun på et punkt er jeg lidt uenig.

hvis bilen normalt kører korte ture uden ordentlig opvarmning, kan det være nok med en ordentlig varmetur til at fjerne mayonnaisen.
Sådan et par hundredekilometer med driftvarm motor, koster naturligvis en del brændstof. men en mekanikkerregning er dyere. Hvis der er kølevandstermometer i bilen , kan du kontrollere om termostaten virker godt nok. Den bør være oppe på normal driftstemperatur indenfor ca. 10 minuttwer kørsel. Det kan være meget hurtigere, afhængig af kørestil og motortype.

Lad være med at varme kabinen op ved at lade motoren gå kold i tomgang mere end 10 sekunder før du kører. Det giver især mayo-problemet, og er i det hele taget ikke godt for motoren.
Det gælder om at få den varm hurtigst muligt og det sker bedst ved belastning med moderat omdrejningstal.

Godkendelse af svar
Fra : pk2dk99


Dato : 22-01-13 04:14

Tak for svaret trimare46. mekaniker mener også at åndrørert kan være stoppet pga kold. men alt er i orden efter tjek af ham... tak til alle...

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409076
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste