|
| Honing eller udboring Fra : mig-selv | Vist : 955 gange 50 point Dato : 06-08-12 18:41 |
| | |
|
Ved honing sliber man de lodrete slidspor i cylinder-væg.
Ved udboring laver man et større hul som kræver at du sætter nye stempler (overstørrelse) i.
Alt efter hvor slidt din cylinder er kan der være forskel på hvad der kan anbefales.
Du skal efter honing ofre nye stempelringe og olieskraberringe.
Det kan dog være en god idé at få målt hvor slidte din cylinder er.
Honing skulle du selv kunne klare.
Mvh Benjamin
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 06-08-12 19:44 |
| | |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 06-08-12 20:06 |
|
Hvis din cylinder er meget slidt, så er den også smallere for oven og for neden.
Det kan du ikke klare med en honing.
Ved udboring på et cylinder værksted, vil de hone cylinderen efter udboringen og levere nyt stempel og ringe som passer til.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 06-08-12 20:16 |
|
Jo tak, men det koster altså masser af penge, samt levering og så videre.
kunne gætte mig mig at en udboring + stempler ville koste 6000.- alt i alt
Så kunne jeg ligeså godt købe en ny/ gammel motor med garanti.
Men det er bare et project og intet andet, som jeg ikke vil ofre de mange penge på.
Samt jeg har endnu ikke fået skilt dyret af, der er trods alt 6 cylindre med det hele,
at holde styr på, så det må være en dag jeg ikke har så meget andet at lave.
Samt jeg har ikke manualen, men må gå rundt med små muse poter, hvis det ikke skal gå helt galt,
når det hele skal samles igen.
| |
| Kommentar Fra : dabj |
Dato : 06-08-12 20:35 |
|
Få nu i første omgang målt komp. på den, det er jo ikke sikkert at der er noget i vejen med den.
Hvis det er den model du henviser til med dit link, vil jeg skyde på at du i værste fald kan nøjes med honing og nye ringe.
Mvh
dabj
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 06-08-12 20:40 |
|
Som skrevet, kender jeg ikke meget til den, og vil også lige få målt komp på den, men rimelig svært at smide den motor på en scooter, og ned det lokale værksted for at få det målt.
Men man kan jo købe et billigt og sikkert upræcist værktøj til at måle det med, bare de viser rimelig ens kompression, også ved Biltema.
| |
| Godkendelse af svar Fra : mig-selv |
Dato : 06-08-12 21:57 |
|
Tak for svaret Benjamin.Hansen.
| |
|
Hvis du laver en komprimationstest på alle dine cylinder og aflæser resultat. "Gemmer det"...
Bagefter laver du en komprimationstest, hvor du har puttet lidt olie i cylinder, og så måler du den igen. Hvis dette mærkbart øger komprimationstryk har der for meget slid ved dine stempelringe.
Olie ved den sidste prøve, laver en film der tætner ved stempelringe, herved tester du kun stempelringe.
Mvh Benjamin
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 07-08-12 05:17 |
| | |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 07-08-12 11:05 |
|
Men lad nu være med at købe overstørrelse stempelringe - du risikerer at de knækker fordi der ikke er plads i toppen, som jo ikke er så slidt som midten.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|