/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Golf 3 TD kørelys
Fra : Josph
Vist : 1136 gange
100 point
Dato : 09-08-11 18:29

Hej

En morgen ville bilen ikke starte, det viste sig det var starteren der var stået af, købte en ombytter og så var jeg kørende igen, men nu virker kørelyset ikke.

Golf 3 TD fra 94 import fra Tyskland, tror at kørelys er monteret senere.

Jeg kan ikke finde ud af hvordan det virker
Mener at, når jeg sætter tænding til så skal der komme lys

Hvordan kan jeg komme lidt videre.
Har prøvet at følge ledninger, men håbeløs for der er lavet så mange lus og ekstra ledninger,

Køre det ind over starter, så ombytteren svaret ikke til den gammel ?

God råd til fejlsøgning efterlyses

 
 
Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 09-08-11 19:00

Umiddelbart har ledninger til kørelys ikke fat i starter....

Men ofte er kørelys lavet med 2 relæer. Hvor det ene trækker når bilen lader og tænder nær lysset og positionslys

Det andet relæ trækker når man enten tænder for lyskontakt eller når man skifter til langt lys.

På nogle biler er kørlys monteret af "tumper", så det ikke er muligt at skifte til positionslys (Som er lovkrav at man skal kunne når man f.eks holder ved en Jernbaneoverkørsel),

Hvordan ledninger er ført på din bil kan naturigvis ikke ses på Kandu. Det kræver man kan se bilen.
Men der kan jo hodt være taget en pluskedning ved din starter.

Jeg går dog ud fra at du har sat alle ledninger korrekt tilbage på de steder hvorfar de blev demonteret da du skiftede din starter.

mvh Benjamin



Kommentar
Fra : Beestone


Dato : 09-08-11 19:21

Det kan meget vel være årsagen, at du har rodet med starteren ...

Fordi trækspolen i kørelysrelæet ofte får sin stelforbindelse gennem starterens tændingskontakt forbindelse på ældre biler.
Årsagen er enkel :
1) Starterens trækspole har en meget lille modstand til stel og vil derfor være en fin stel til kørelysrelæet.
2) når der kommer +12V på starterens trækspole ved start, vil kørelysrelæet gå ud og slukke for de strømslugende forlygter, så starteren får så meget strøm som muligt.

Den "anden side" af kørelysrelæets trækspole er som regel forbundet til tændingsplus, så kørelyset tænder allerede når tændingsnøglen drejes til 1.ste eller 2.det hak.

Det KAN i al fald være årsagen til dit nuværende problem ...

Kommentar
Fra : iccy99nn


Dato : 09-08-11 20:38

Hej Joseph.
Jeg tror relæet sidder som et relæ inde i sikringsboxen, med stikben direkte i sikringspladen.
MVH Iccy99nn.

Godkendelse af svar
Fra : Josph


Dato : 10-08-11 19:31

Der var 2 relæere og en fuglerede, der sagde spar 2, jeg fand ikke helt ud af hvordan
de 2 relæer virker sammen, men 86 på begge relæere var bundet sammen og gik over til strømgenerator

87 gik ud til nærlys pære
85 på det ene relæ til stel
30 gik til plus via en sikring på det ene relæ. Sikringen var sprunget og ved skift af denne så virket kørelys igen.

Ja, jeg blev ikke så klog, men det virker.

Tak for svaret Benjamin.Hansen du ledte mig godt på vej

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409080
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste