|
| svejse i bundprop Fra : simonanton | Vist : 1789 gange 50 point Dato : 01-04-11 08:13 |
|
Hej
købte en brugt for 4 uger siden og ville igår give den nyt olie, MEN finder så ud af at bolt hovedet er næsten helt væk, det er simpelthen slidt væk
Nu tænker jeg istedet for at bore lortet ud, kan jeg så svejse noget ekstre materiale på uden fare for eksplosioner. Bundkaret er af alu men bolten er af jern
| |
| Kommentar Fra : stilkene |
Dato : 01-04-11 08:37 |
|
Hvis du vil svejse på bundproppen, mens den er monteret, så er et sikkert, -og det er, at det vil du fortryde. (Aluminiummet vil smelte, da varmen forplanter sig, -og dernæst vil olien brænde)
Det kan ikke være så vanskeligt at få den af med en rørtang, og så skaffe sig en ny.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 01-04-11 08:59 |
|
Du kan ikke svejse på et bundkar mens det sidder på.
Der er ikke så mange der kan svejse i alu.
En bundprop af jern slides ikke op, men kan evt. tæres op.
Hvis den bundprop ellers er tæt - så kan du på nogle servicestationer suge den gamle olie op og så bare hælde noget nyt på.
Nu er det vel ikke gearkasseproppen du har kigget på.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 01-04-11 09:10 |
|
Jeg har aldrig oplevet dårlige kanter på en bundprop. Men hvis du er helt sikker på at det er motorbundkarrets prop du har fat i må der jo være en idiot, som har mishandlet den.
En passende svejsetang er første forsøg på noget som kan tage godt fat i den. Den kan spændes så hårdt at den laver sin egen kant.
Næste forsøg er at bore op i proppen nedefra , men ikke helt ud i gevindet. Husk at kørne ellers kan du ikke starte midt i skruen. Dereftet skrues den ud med en Schraubenauszieher. på godt dansk en ornepik.
Det med at varme eller svejse er for risikabelt me alu bundkar.
Bundkar af Alu er sjældne. Er du helt sikker på at du ikke tager fejl og ser på gearkassen .
| |
|
he he nej det er bundproppen i bundkaret.
problemet ville jo klart være løst hvis jeg kunne få fat med en rørtang, tro mig alt er afprøvet
men der er ikke meget tilbage at gribe fat i, derfor ville jeg netop svejse et stykke jern på, den lille stump af bolt-hovedet der er tilbage.
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 01-04-11 09:28 |
|
Må være en klamphugger der har haft bilen før.
Hvis Du ikke vil beskadige bundkarret er den løsning som transor skriver den rigtigste.
| |
| Kommentar Fra : g_h |
Dato : 01-04-11 10:07 |
|
Jeg har prøvet, at svejse en møtrik fast på en bundprop.
Du svejser møtrikken fast, gennem hullet(gevindet)
HUSK det skal være en ubehandlet møtrik uden galvanisering.
Men du skal kende til svejsning, for det skal foregå kort med god hæftning, så svejsningen kan holde til momentet, når fastnøglen tager fat på møtrikken.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 01-04-11 10:23 |
|
Nu er der vel ikke noget som ligner et firkantet hul /hulning i den prop.......................
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 01-04-11 10:42 |
|
Det er ingen problem at svejse en møtrik på bundproppen,hvis du har tjek på at svejse.
Bundproppenen skal være rengjort/slepet, møtrikken bore du lige gevibdet væk, så det er ren jern, og så svejse i hullet, hæft møtrik fast og afkøld med tryklyft, og så hæft igen og køl, der skal kun 2-3 gode hæft til inde i huldet for at det kan holde, vårme og hurtig afkøling er også med til at det løsner sig. Men HUSK at køle med det samme efter svejsning.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 01-04-11 11:25 |
|
Varmeudvidelsen i ALU er betydelig større en i stål. Derfor vil det være lettest at få skruen løs når bundkarret er driftsvarmt.
Men prøv nu en god svejsetang. Den har reddet mig adskillige gange hvor boltehovedet var dårligt.
| |
| Kommentar Fra : alka |
Dato : 01-04-11 14:25 |
|
Hvad er det for en bil? Bundkar i alu? Du har kun én mulighed - når bundkareter i alu. En rørtang kan skrue bundproppen ud - eller du får hele gevindstykket med ud = ødelagt bundkar!
Glem alt om at svejse. Du skal under alle omstændigheder have "proppen" ud, så .....
| |
|
Så nu er proppen kommet ud, Fulgte hejdu58`s råd (atter en gang) og svejsede samtidig med afkøling med luft.
Varmen fra svejsningen og ny møtrik gjorde det skide let.
Grunden til at jeg valgte at svejse var, skulle jeg til at eksperimentere med gevindskæring og en evt knækket ornediller så skulle jeg under alle omstændigheder ha nyt bundkar. Så jeg tog chancen og denne gang var den det værd.
så hejdu58 igen en gang takker jeg for et godt tip
| |
| Godkendelse af svar Fra : simonanton |
Dato : 01-04-11 15:16 |
| | |
| Kommentar Fra : GramPro |
Dato : 17-10-11 09:09 |
|
Hvis du har eller har tænkt dig, at gennemfør det der, så håber jeg, at du har en godt brandforsikring, og en gode ulykkesforsikring, for jeg tror bestemt, at du få brug for begge forsikringer. Hvad med, at gør det rigtig, og køb et nyt bundkar, og pakning.
Fortæller du ikke hvilken løsning du har valgt, og hvordan det gik.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|