|
| Kan utæt køler tømmes? (Ingefær-tætner?) Fra : cristian2 | Vist : 8451 gange 50 point Dato : 16-03-11 08:24 |
|
Min Peugeot 309 1,4 er blevet utæt i køleren. Vandet løber ud på en halv time. Jeg tror at det skyldes at jeg en gang har suppleret med vand uden først at komme frostvæske i vandet. Utætheden opstod nemlig i forbindelse med at der var frost nede i køleren. Jeg fik af vide af en ven at man kan komme et middel i som standser det. Altså noget der sætter sig i utætheden og tætner hullet hvor vandet løber ud. Det lyder umiddelbart som en god idé, da jeg har svært ved at komme ind til utætheden og få det svejset (vandet løber ud lige foran venstre forhjul).
1. Jeg fik at vide af den Falck-mand, som hentede mig, at det er vigtigt at tømme køleren helt forinden da der kan sidde vandlommer tilbage i systemet som vil fryse og sprænge køleren igen næste gang det bliver frostvejr - selvom jeg fylder op med vand med frostvæske i. Hvordan tømmer man køleren? Hvor sidder der en bundprop eller lignende?
2. Hvad hedder sådan et middel som kan stoppe hullet, og hvor køber man det (de har det ikke på alm. tankstationer)? Jeg har hørt at nogle mener at man skal bruge ingefær i stedet. Det lyder spøjst. Er det revet frisk ingefær, eller hvad? - og i hvilke mængder?
Tak for hjælpen!
| |
|
Du kan købe køletætner hos et hvilket som helst firma, der handler med reservedele til biler.
Thansen eksempelvis.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 16-03-11 09:45 |
|
Eller sende den til rep/ ombytning.
| |
| Kommentar Fra : nomore |
Dato : 16-03-11 10:46 |
|
Citat køletætner hos et hvilket som helst firma |
det har de på min lokale shell tank, og koster næsten intet.
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 16-03-11 11:52 |
|
Du trenger ikke tømme din køler ,for at komme køletetner på. Bare køb en flaske og kom den på og kør den varm.
alimak
| |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 16-03-11 12:04 |
|
Den almindelige cirkulation i kølesystemet vil sikre at ALT vandet bliver fortyndet i systemet.
Det er ikke rigtigt hvad Falck manden har fortalt.
Årsagen til en frostsprængning skyldes formentlig, at der kun har været rent vand på, eller at kølervæsken har været for gammel, så den ikke længere har nogen effekt.
Den skal nemlig udskiftes med nogle års mellemrum.
Alene på din model, tror jeg ikke der er tale om en frostsprængning, men almindelig tæring.
Bilen er jo ca. 20år gammel.
De tætningsmidler man kan købe er alle baseret på ingefær pulver, da der ikke findes noget andet der er lige så effektivt - til samme pris.
Det er derfor helt normalt, at der breder sig en duft af bagværk, når bilen bliver varm.
| |
| Kommentar Fra : cristian2 |
Dato : 16-03-11 13:21 |
|
Til Beestone: Citat De tætningsmidler man kan købe er alle baseret på ingefær pulver, da der ikke findes noget andet der er lige så effektivt - til samme pris. |
Vil det sige, at jeg lige så godt kan rive et tot ingefær på rivejernet og smide ned i hullet til kølervæske - er det det du siger?
| |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 16-03-11 13:30 |
|
Citat Citat
De tætningsmidler man kan købe er alle baseret på ingefær pulver, da der ikke findes noget andet der er lige så effektivt - til samme pris.
Vil det sige, at jeg lige så godt kan rive et tot ingefær på rivejernet og smide ned i hullet til kølervæske - er det det du siger? |
Nej det skal være fintmalet pulver.
Du kan købe et brev eller 2 i Bilkas krydderi afdeling.
Det virker lige så godt.
| |
| Kommentar Fra : kogalejy |
Dato : 16-03-11 14:45 |
|
Alt det med at komme tætningsmidler i kølesystemet, er noget amatøragtigt juks, som kan forstyrre
vandpumpe og tilstoppe visse steder i systemet. Der må være en slange under køleren der kan afmon-teres, det skal begge slanger til køleren iøvrigt, for køleren skal nemlig ud og have udskiftet kølerlegemet hos en kølerfabrik, det er den eneste og rigtige måde at klare problemet på. At der bagefter skal fyldes op med rent vand tilsat kølervæske burde være en selvfølgelighed. Mvh. K.
| |
| Kommentar Fra : kogalejy |
Dato : 16-03-11 14:49 |
|
Jeg håber ikke da den løb tør for vand at den gik i kog, for så plejer toppakningen at blive utæt, vær
opmærksom på det.
| |
| Kommentar Fra : cristian2 |
Dato : 16-03-11 15:20 |
|
Kogalejy: Citat for køleren skal nemlig ud og have udskiftet kølerlegemet hos en kølerfabrik, det er den eneste og rigtige måde at klare problemet på. |
At skifte "kølerlegemet", løser vel ikke problemet med utætheden? Hullet kan vel gemme sig alle steder i systemet (som er vanskeligt at lokalisere - det drypper ud lige foran venstre forhjul)? Eller mener du at hele kølersystemet (med alle rør og slanger inde omkring motoren som køler den ned) bør udskiftes?
Tak for hjælpen!
| |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 16-03-11 15:26 |
|
Det går helt fint at forlænge livet på en utæt køler med lidt pulver.
Det der med at det "kan" tilstoppe og "skade" diverse steder i motoren, er den sædvanlige advarsel fra proffer, som skal leve af at reparere biler.
Jeg tror nu heller ikke at en ejer af en bil til 350K ville begynde at hælde pulver i kølesystemet, som første forsøg.
Men her er der tydeligvis tale om en 20år gammel bil i gør-det-selv økonomi klassen.
Dertil er ingefær pulveret et kendt og afprøvet middel igennem mere end 50år.
Også blandt klassiker og veteran folk, inklusive mig selv og mine egne biler siden 70erne.
Det her er et forum, der går ud på at hjælpe folk, som gerne vil og kan selv.
Der er ikke brug for løftede pegefingre og standard commercials her..
Dem hører vi til overflod, når vi vælger værkstedet
| |
| Kommentar Fra : alka |
Dato : 16-03-11 15:35 |
|
Hvis det er en ældre køler, kan du komme til at "tætne for meget". Hvis køleren i rørsystemet er til tilkalket/tilgroet, så kan tætningsmidlet også stoppe "disse huller", og du stå så med en køler - der ikke kan køle. Resultatet kan blive en defekt toppakning.
Tætningsmiddel til køler er en nødløsning!
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 16-03-11 16:16 |
|
Det er noget juks med kølertætner. Det holder ikke i længden, og det risikerer at stoppe de forkerte steder og give dårlig cikulation. Desuden dårlig varmeovergang.
Lad være med tætneren. Find en køler hos en hugger, helst en som har været renoveret nylig.
| |
| Kommentar Fra : kogalejy |
Dato : 16-03-11 16:26 |
|
Man starter med at sætte en dertil egnet pumpe med manometer på ekspansionsbeholderen
og når der så er pumpet tryk på systemet kan man som regel se hvor vandet pipler ud, derefter kan
man så rette fejlen hvad den så skyldes.
| |
| Kommentar Fra : pims |
Dato : 16-03-11 17:22 |
|
Hvis vandet løber ud på en halv time, tror jeg ikke at nogen form for kølertætner virker. Det tyder på en stor utæthed. En ny/brugt køler er den bedste løsning. Du siger at det løber ud lige ved venstre forhjul.
Er du sikker på, at det ikke bare er en defekt kølerslange?
Pims
| |
| Accepteret svar Fra : dova | Modtaget 50 point Dato : 16-03-11 18:54 |
|
For det første kan du ikke bare svejse sådan en køler...den er lavet af aluminium og den skal skiftes ud ved utætheder.
Køletætningsmidler virker altså ikke når utætheden er så stor, at anlægget tømmes på ½ time.
I øvrigt kan det også skade motoren fordi det kan tilstoppe nogen kølekanaler...og nej, det er ikke bare
Citat den sædvanlige advarsel fra proffer, som skal leve af at reparere biler. |
men fakta.
Jeg synes ellers ikke det lyder som om du har behov for at finde ud af hvordan køleren tømmes, når den klarer det helt selv på ½ time
Citat At skifte "kølerlegemet", løser vel ikke problemet med utætheden? Hullet kan vel gemme sig alle steder i systemet (som er vanskeligt at lokalisere - det drypper ud lige foran venstre forhjul)? Eller mener du at hele kølersystemet (med alle rør og slanger inde omkring motoren som køler den ned) bør udskiftes |
Det kommer sgu da an på om det er køleren der er utæt eller ej, det gik jeg ud fra det er når du efterlyser køletætningsmidler.
DU SKAL FØRST OG FREMMEST HAVE FUNDET UD AF HVOR VÆSKEN KOMMER UD FØR DET KAN BETALE SIG AT GRANSKE I HVAD DER SKAL LAVES
Citat Jeg tror at det skyldes at jeg en gang har suppleret med vand uden først at komme frostvæske i vandet |
Nej, det har ingenting at sige
Citat Utætheden opstod nemlig i forbindelse med at der var frost nede i køleren |
Det har til gengæld noget at sige, for det tyder på, at bilen måske har været kørt varm fordi der ikke var cirkulation i væsken grundet is???
Så er det sjældent køleren der bliver utæt, men derimod slanger eller vandpumpe der springer/flækker......eller værre endnu, at topstykket/toppakningen bliver defekt sådan at vandet presses ud af anlægget hurtigere end som så.
Der sidder muligvis en overtrykslange fra toppen af køleren og ud til den ene side, som vandet kan presses ud af.
Jeg synes der er noget der tyder på, at du skal have en ,med lidt mere forstand på biler end dig, til at kigge lidt på den og finde ud af hvad der egentligt er galt med den..
| |
| Kommentar Fra : ove112 |
Dato : 16-03-11 19:53 |
|
stødt ingefær har jeg brugt mange gange har været på en tank det har virket mange gange efter at folk har forsøgt med køler tæt og stadig ikke været tæt
| |
| Godkendelse af svar Fra : cristian2 |
Dato : 25-05-11 16:13 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|