/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
hakke,borer,trimme og plane
Fra : Erik_F
Vist : 1832 gange
65 point
Dato : 08-03-03 21:50

er der nogen der kan fortælle mig detaljeret hvordan man foretager disse indgreb...
eller er der nogen der kender en eller flerer hjemmesider med ovenstående...


 
 
Kommentar
Fra : hanhan


Dato : 09-03-03 21:37

Er det en knallert vi snakker om?

Hanhan

Accepteret svar
Fra : hj3

Modtaget 65 point
Dato : 10-03-03 10:43


Hvis vi starter med Let tuning kan nævnes at dette betyder at du laver om på delene selv, og
således kan du formå at holde udgifterne nede på et minimum.
Cylinderen skal naturligvis som det første udbores. Det kan gøres på flere måder, men alle
metoderne går ud på det samme; nemlig at få låseringen der holder plumben fast, smadret.
Da Poul skulle have sin plumb ud for første gang valgte han (vistnok *he,he*) at smadre hele
indsugningssiden for så at pille plumben ud. Herefter lavede han en ny indsugningsside i cylinderen
ved hjælp af flydende metal. Det holdt da tæt!!! Da jeg selv skulle have plumben ud af min Maxi´s
cylinder valgte jeg den bedste metode. Nemlig at bore ovenfra og ned langs siden af plumben. På et
tidspunkt kan boret ikke gå længere ned, og det betyder at du er nået ned til låseringen. Nu finder
du bare et lidt stærkere bor, og borer så låseringen i smadder. Very easy.
Når plumben er pillet ud, skal du bore indsugningshullet op til den diameter som din karburator & studs
har. Du kan også vælge at se om ikke du kan forme indsugningshullet som et rektangel. Det giver mere
fart på benzinblandingen og derved flere omdrejninger! Poler også gerne skyllekanalerne HELT blanke...det
giver en hel del. Når du er færdig med cylinderen, skal topstykket planes. Går det enten ved hjælp af et
helt plant bord som du har lagt noget fint sandpapir på eller bring det om til en der har en drejebænk.
Når du planer et Maxi topstykke må du gerne plane det 100% ned. Poul kunne i sin tid ikke få det vildt nok,
og valgte at tage 1,5mm af cylinderens top. Åhr satan hvor gik det hurtigt. Dog opnåede han kun at maskinen
sprang adskillige toppakninger (rigtig mange).
Stemplet skal hakkes for at motoren kan yde maksimalt, men husk at du max. må skære op til 10mm af den side
af stempelet der vender opad mod indsugningen.
Karburatoren kan du selv fræse op. Du må KUN file i toppen af gennemstrømningskanalen, ellers ødelægger du
karburatorhuset. Den lovlige 12mm. studs kan du bore op til 14mm. med et bor, for så med forsigtighed at file
den op til ca. 15mm. Hvis du filer mere eller tyrer et for stort bor ned igennem studsen, er der fare for at
du ødelægger den.
Nu er du færdig med de ting du kan lave selv, eller få en kammerat til at gøre for dig.
Det der er beskrevet ovenfor giver en helvedes masse omdrejninger og det er ikke så godt for krumptapslejrene.
Desuden kan du med en lovlig 13 til 47 gearing heller ikke udnytte alle de omdrejninger. Derfor skal
maskineriet geares om til enten:
1 = 16 til 47 (lidt dårligt optræk, men høj topfart)
2 = 13 til 36 ( Godt optræk samt topfart)
Personligt har jeg kun prøvet nr. 1 men Poul havde nr.2 monteret på sin Maxi K som billedet ovenfor viser. Han var
ovenud tilfreds med den gearing.
Når du gearer din Maxi undgår du de høje opslidende omdrejninger, og desuden går knallerten bare det hurtigere...
såe hvorfor ikke !?!
Sidst men ikke uvæsentligt: Udstødningen. Tag den lovlige Maxi udstødning af, og kyl den ad h til. Den er ikke
mange knaster værd alligevel. Køb mindst en 3,5hk udstødning til din Maxi, eller bedre; en Proma ligesom Poul
havde på sin maskine.
Nu har du tunet din Maxi let, men den går sikkert ikke særlig godt. Det er fordi din tænding skal indstilles til
at tænde på et andet tidspunkt og din karburator skal dyses om og indstilles.
Vi starter med tændingen. Her skal være en god kondensator samt platinsæt. Helst Bosch (original dele). Det holder
bedst. I tændingens ankerplade er der skåret nogle små slidser hvor skruerne der holder tændingen fast sidder. Løsn
skruerne og flyt forsigtigt ankerpladen sådan et skruerne kommer til at side lige midt i hver slidt. Så skulle den
tænding være klaret!
Karburatoren dyses i ved det ovenstående op fra f. eks dyse 46 til dyse 48 og indstilles.

Godkendelse af svar
Fra : Erik_F


Dato : 11-03-03 10:47

Tak for svaret hj3.
                        

Kommentar
Fra : knolp


Dato : 25-03-03 19:51

Her er en knald god hjemmeside om emnet.
http://users.cybercity.dk/~bbe8722/tuningstricks.htm


Kommentar
Fra : Erik_F


Dato : 26-03-03 21:56

ja DET LIGNER GODT NOK DET DER STÅR I FORVEJEN.


Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409081
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste