/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Perkins 3 cylinderet diesel
Fra : michaelmoeslund
Vist : 2161 gange
100 point
Dato : 11-02-08 15:43

I vores projekt af en båd, sidder der en 3 cy. perkins diesel på 43-45hp

Der sidder et overtryksrør fra ventildækslet, hvor skal luften/olietågen fra dettte rør gå hen?

Da jeg købte båden var der bare påmonteret en slange som gik ned i sumpen...

Det lugter ikke så godt..

Har overvejet om slangen ikke bare skal ind i indsugningsmanifolden, så vil det jo ryge med udstødningen ud, hvor går røret hen orginalt?

 
 
Kommentar
Fra : trimare46


Dato : 11-02-08 16:09

originalt går det bare ned i sumpen, men det er en udmærket ide at føre det ind i udstødningen. det er jo ikke kun lugten der generer. der vil også komme olie med ud af slangen og det ser ikke pænt ud.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund


Dato : 11-02-08 16:12

hmhm

Det kunne da være rart, hvis jeg ligesom kunne få olietågen ind i systemet igen, da der når den bliver varm, kommer meget olietåge/dryp af olie ud af slangen...

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 11-02-08 16:38

Mon ikke det er det der polulært kaldes "ånderøret"

Så er motoren meget underkomprimeret, da det ikke er meningen der skal komme olietåge/oliedryp ud af den.

Men indsugningen er det rigtige sted, der ville den sidde, såfremt motoren var monteret på en traktor eller i en bil.

Kommentar
Fra : Sailor


Dato : 11-02-08 17:38

Hej.

Hvis det ligefremt er så slemt, at der er tåget og drypper, vil det nok være en god ide at overhale motoren med en gang nye stempel- og olieskraberinge. Hvis hårdheden eller rettere blødheden i materialet som ringene er lavet af er rigtig, kan man mange gange nøjes med at skifte ringe uden at behøve at udbore cylindrene. Det vil dog altid være en god ide at hohne cylindrene så man får en god og rimelig hurtig tilpasning af de nye olieskraberinge.

Held og lykke med foretagendet.
De bedste hilsener fra
Sailor

Kommentar
Fra : dabj


Dato : 11-02-08 17:56

Som dova siger skal den ind i indsugningen. Normalt er der en studs på indsugningsfiltert til slangen.
Sæt den under ingen omstændigheder i udstødningen, det kan forårsage både brand og eksplotion.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : fætter


Dato : 11-02-08 19:37

Som tidligere nævnt er indsugningen det rigtige sted at føre ånderøret hen.
Men inden du nu gir dig til at flå motoren ud af din båd for at få skiftet stempelringe og boret op, så slå lige koldt vand i blodet. En motor i en båd kan nemt ha gået mange timer hvor den bare har plumret afsted, og det er ikke noget dyserne er særlig glade for i længden. Hvis dyserne begynder at "hænge" lidt dannes der dråber på enden af dysen som drypper ned på stemplet og derfra løber noget af det ned i sumpen til olien. Men nu er det jo sådan diesel olie har det med at fordampe når den så bliver varm, og når denne diesel-damp kommer ud gennem ånderøret fortættes noget af den igen, og det kan gi både dråber(som er helt sorte) og ildelugtende damp. Du skal også være opmærksom på at den luft eller damp der komme gennem slangen kan ha et stort indhold af kulilte som er en tung gas som lægger sig i bunden af dit skib. Kulilte er jo som bekendt ikke noget at spøge med.

Men hvis der ikke ligefrem står en strid vind ud af dit ånderør og motoren ellers er til at få igang, så tag du og pil dine dyser at og få dem tjekket. Det vil også gi dig en bedre brændstof økonomi.

Mvh M

Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 11-02-08 19:47

Jae fætter tilslutter mig dine ord og sparer på mine egne Har ordtnet en del dyser i min tid og en lille bidrag er også at motoren bestemt ikke har godt af at dyserne drypper i stedet for at sende en tåge ind

Mvh Sune

Kommentar
Fra : egjegj


Dato : 12-02-08 08:32

Hvis du sætter den i indsugningsmanifold/luftindtag skal du huske at sætte en prop i slangen med et hul på 2 til 3 mm, det nedsætter olieforbruget men kan stadig lede dine olietåger. Hvis du bruger en slange på 6 til 8 mm vil du få et stort olieforbrug! du skal jo bare ha fjernet "lugten". Held og lykke med det. ex diesel sejler.

Kommentar
Fra : egjegj


Dato : 12-02-08 08:35

alternativt kan slangen monteres lige uden for luftindtag da der ikke er direkte sug! direkte i manifold er ikke så godt da der er det største sug.

Godkendelse af svar
Fra : michaelmoeslund


Dato : 12-02-08 08:52

Tak for svaret dova.

Og tak alle for kommentarene...

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409071
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste