|
| Helt nyt strøm; men HVAD!? Fra : zyberchief | Vist : 1048 gange 200 point Dato : 25-07-07 23:38 |
|
Hey
For lidt over en måned siden stillede jeg en hel masse spørgsmål, der omhandlede "generatorproblemer" på min Suzuki GSX400.
http://kandu.dk/Spg105424.aspx
Jeg har nu skiftet både stator, enretter/regulator, batteriog kigget en masse ledninger igennem og skiftet stik, hvis de så for klamme og gamle ud.
Jeg fandt et par løse forbindelser og nogle få andre ting, som nok lige skal skiftes; men noget undrer mig MEGET!
Har fulgt Palle Hansens forskrifter og tjekket volten med motoren tændt. Hvis jeg kobler statoren fra og måler på den, giver den hel fint omkring de 80V ved 5000omdr. (præcis som håndværksbogen siger).
Når jeg så sætter statoren til systemet igen, forstår jeg så ikke, hvorfor jeg kune kan måle omkring de 12,5V over batteriet. Og det er stort set konstant ved alle omdrejningstal, og der sker sgu ikke det helt store udsving, når jeg slår lyset til og fra...
Både håndværksbogen og Palle siger, at volten gerne skulle ligge omkring de 14V, så hvad sker der lige?
Håber nogen med lidt mere forstand på motorcykler og elektronik kan hjælpe. Synes susemig det er træls, når cyklen bare står parkeret i skuret MED pladerne på
Venlig hilsen Zyberchief
Citat I de fleste tilfælde er det batteriet den er gal med, men også dårlige forbindelser kan spille ind.
Hvis lyset bliver kraftigere fra tomgang til hurtige gang, fortæller det at generatoren levere godt nok, men der kan stadig være en fejl (Ensretter/zenerdiode) i reguleringskassen.
Start aldrig uden batteri på. Batteriet er et 11 Ah.
der trækkes direkte fra krumtapakselen, med en 20A sikring indskudt til batteriet.
1. test:
Mål DC spænding over batteriet ved 2500 omdr. /min, den skal ligge mellem 13,8-14,5 volt
Ligger spændingen indenfor grænserne, er det nok batteriet der er svagt (Hvor underlig det end lyder, men kapaciteten er nok dårlig) Et batteri holder normalt 4 år.
2. test:Start og hold den på 5000omdr./min, tænd højt lys.
Mål DC med voltmeter den skal være mellem 13,5 og 15,5 Volt
Hvis den ligger uden for området:
Fjern venstre dæksel, og koble generatoren fra ensretter/spændingsregulator (En enhed)
De 3 gule ledninger som vi kan kalde 1 2 og 3, skal måles med voltmeter i AC stilling:
Stadig ved 5000 omdr. Skal hver måling være over 80 Volt.
Maskinen har sin 3 faset AC generator trukket direkte fra enden af krumtapakselen. Den består af en stator og rotor.
Signal generatoren sidder på højre side af krumtappen, og giver besked når transistortændingen skal åbne for strøm til tændspolen, som giver gnist til et af de 2 tændrør, men her kan fejlen ikke ligge, når maskinen jo starter fint.
VH Palle Hansen |
| |
| Accepteret svar Fra : peterpyt | Modtaget 100 point Dato : 02-08-07 13:38 |
|
Hello..
Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig, men jeg kender en som har Haynes manualen til netop din model. Hvis du er interesseret kan jeg evt. scanne og sende et par sider om det elektriske.
Jeg havde selv en GSX 250 fra 82 på et tidspunkt, (ved godt din er en 400) det er en dejlig cykel, jeg kan godt forstå at du er frustreret over at den står i garage..
kontakt mig evt. på peterpyt@gmail.com
mvh
Peter..
| |
|
har godt nok selv købt Haynes værkstedshåndbog, så det behøves ikke rigtigt. Jeg dog sikker på, at der er en del andre, som vil blive glade for en pdf-manual, hvis du kan lokke din ven til at scanne den ind
Jeg har ikke været ude og tjekke batteriet igen for nyligt; men jeg har nu kørt med det nye elektronik i godt en uge uden et eneste problem! Spurgte hos min lokale max-leverandør, hvorfor spændingen ikke var, som håndbogen sagde, og fik svaret: "Det er jo også et helt nyt batteri, du har i. Det skal lige have lidt tid til at falde ned, inden det viser rigtigt." Ved ikke, om det passer; men det kører i hvert fald
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|