ADSL hos TDC BB, med Switch
Fra : jan

Dato : 14-11-01 03:11

jeg har hørt at man via en switch hos bredbånd kan køre internet på to
computer uden at "master" computeren er tændt, passer det? og hvordan skal
det sættes op ?

Fra : Torben

Dato : 13-11-01 18:57

Hvis du har den nye adsl forbindelse, hvor der foelger en router med kobler
alle pcere paa nettet via routeren. Det eneste du behoever er en hub eller
en switch for at faa flere pcere paa nettet og pcerne er ikke afh;ngige af
hinanden. Den eneste der altid skal vaere taendt er router og hub/switch. Da
der hoejst sansynligt er tale om et lille netvaerk, vil jeg anbefale en hub,
da den er meget billigere end en switch.

Fra : jan

Dato : 14-11-01 04:00

det med router, så er det netexpress du tænker på, jeg snakker om bredbånd,
det er uden router.

Fra : S. Andersen

Dato : 13-11-01 19:17

Bestil TDC-BB med 2 dynamiske IP adresser .. køb en switch .. og 2 stk IKKE
krydsede kabler . og de 2 putere stryger lige på nettet. Hvis du
selvfølgelig sørger for dine netkort er installeret korrekt !

Hver komputer får så sin egen IP adresse på det store Indernet !

Hvis du vil ha flere end 2 putere på, ja så bestiller du bare flere
dynamiske ip adresser !

Fra : G&H

Dato : 13-11-01 19:23

Hej Jan .........
Nu er jeg ikke helt sikker i mit svar, for jeg får først ADSL torsdag
Men jeg har forhørt mig rundt omkring, inden jeg valgte min løsning.
Her i huset har vi pt. 4 maskiner, og de vil jo alle gerne på nettet.
De er i forvejen koblet sammen i et net, via en hub ......
Jeg gik også og mente at man skulle bruge en switch, for at de alle kunne
komme på, men sådan er det ikke.

Jeg gravede lidt i det og der var en som på et tidspunkt fortalte hvad
forskellen på en hub og en switch er.
På en switch ...... Der "snakker" alle maskinerne "i munden på hinanden".
Altså alle maskinerne kan tale med hinanden samtidigt..
På en hub..... Der er der kun 2 maskiner ser kan snakke sammen
samtidigt.......

Så gik jeg lidt videre i sagen, og fandt ud af at en router, er en maskine
som forbinder 2 netværk ......

Senere fandt jeg så ud af, at hvis man vælger en switch, så skal alle
maskinerne have en særskilt adresse ( IP nummer ) Hvad der jo egentlig er
indlysende nok, da de jo alle snakker i munden på hinanden.......

Men hvis man vælger en hub, så skal der kun bruges routeren's adresse, op
mod nettet !! Da der i virkeligheden kun er en maskine der "snakker" med
nettet af gangen.........

Du kan altså godt køre med flere maskiner på en ADSL linie, men hvis du
vælger at bruge en switch, så skal du have flere IP-adresser, hvad der PT
koster 16.-- kr. ekstra om måneden.
Hvis du vælger en hub, så sparer du de 16 kr. Men skal så selv sætte dine
maskiner op, med den rigtige "under"- adressering. Se en tidligere tråd hvor
jeg spurgte om netop det ..........

Jeg har valgt en løsning med en router og en hub, som bliver installeret af
TDC på torsdag .......
Det bliver vist lidt dyrere end hvis jeg havde valgt en "købe"-løsning med
en switch, men til gængæld kan jeg så smække alle de maskiner på, som jeg nu
har lyst til..... herunder printerserver osv..

Håber det jævnede et par buler ............

Mvh
Thomas

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 13-11-01 21:28

"G&H" <hendeham@worldonline.dk> wrote in message

> Håber det jævnede et par buler ............

Eller blev mere forviret....

grundlæggende. Har du de samme muligheder ved at have en hub og en Switch.

Med bredbånd, skal hver maskine have en IP adresse. Så hvis der er 4
maskiner på nettet. Skal man altså bestille løsningen med 4 IP adresser.

Hvis man vil have fast IP, og man vil dele. Er det en fordel at købe en
Router.

En Hub, er meget lidt velegnet til Bredbånd|adsl

Da hele nettet snakker i "munden på hinanden" som du selv kalder det.... Så
hvis der er 2 maskiner der vil snakke internt. Skal trafikken forbi ADSL
modemmet også.,, og det sløver rimeligt meget...

Med en Switch. har du mange fordele. Modemmet tilsluttes med 10 Mbit.
Computerne med 100 Mbit. hvis computer 1, snakker med ADSL modemmet. Har du
10 Mbit direkte til ADSL modem. Snakker computer 2 og computer 3 sammen, har
de et direkte 100 Mbit link. hvis computer 1,2 og 3 snakker med ADSL
modemmet. delers de om 10 Mbit til ADSL modemmet. Mens at computerne kan
snakke sammen, med 100 Mbit stadigt....

Nu er jeg ikke selv så god til at forklare.. men kig forbi net-faq.dk

Fra : G&H

Dato : 13-11-01 23:42

> [...]

> snakke sammen, med 100 Mbit stadigt....
>
> Nu er jeg ikke selv så god til at forklare.. men kig forbi net-faq.dk

Helt ærligt ............. Om du har 10 Mbit eller 100Mbit hen til din
router ............. er fuldstændigt lige meget...........
Det er jo MEGET langt fra de hastigheder du får gennem routeren
Og på et almindeligt hjemmenetværk er 10 Mbit mere end rigeligt til, at ALLE
kan spille Quake og surfe samtidigt ........
Men du må jo være ansat ved TDC ...................

Fra : S. Andersen

Dato : 14-11-01 00:12

"G&H" <hendeham@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Helt ærligt ............. Om du har 10 Mbit eller 100Mbit hen til din
> router ............. er fuldstændigt lige meget...........
> Det er jo MEGET langt fra de hastigheder du får gennem routeren

Hvad er det lige det har med sagen at gøre ?, fordelen ved 100mbit er jo
selvfølgelig på ens lokalnetværk .. det kan enhver da tænke sig til !

> Og på et almindeligt hjemmenetværk er 10 Mbit mere end rigeligt til, at
ALLE
> kan spille Quake og surfe samtidigt ........

10mbit-1.25mb/s er nu lidt i underkantet for mig, da jeg ofte overfører
20-30gb imellem mine maskiner !

--
Søren Andersen

Fra : Michael Thomsen

Dato : 14-11-01 02:18

Man behøver sku ikke at være ansat hos TDC eller CC for at være lidt klog på
det område.. Det handler bare om at interesserer sig nok!!

Tja lad os starte med Switch og hub forklaring.

Hvis du har en switch og en hub er der på INGEN måde nogen forskel for
kabler, IP adresser.. Forskellen ligger i at en Switch har en CPU som gør at
den kan få alle maskinerne til at "snakke" sammen på samme tid..! Hvilket er
meget nødvendigt i en stort netværk (>12-16 ports) Det er knap så nødvendigt
i en 8 ports switch.
En Hub. vil kun kunne lave en forbindelse mellem 2 computere på en gang..
Alt dette sker selvfølgelig i meget hurtigt fart, så der er ikke nogen der
rigtigt kan mærke forskel (igen kun hvis det er et lille netværk)

Router..
Som "G&H" skriver er en router en "maskine" som sætter 2 netværk sammen..
dvs. Dit Intranet(Lokal netværk) og internettet(www)

ADSL/Bredbånds forbindelse

Når man skal dele en ADSL/BB linje mellem flere computere.. kan det gøres på
flere måder..
Hvis man har en router så kan man sætte den i en Hub/Switch og sætte sine
maskiner i switchen/huben.
Hvis man har en ADSL modem (Internt) Bliver man nød til at sætte en Gateway
op.. (Samme funktion som en router) og så skal man have en netkort i sin
computer med ADSL modemet.. Fra det netkort sætter man kabel over i den
anden computer..ellers hub/switch hvis der er mere end 1 computer.

På denne måde behøves man ikke og købe en IP adresse mere.. Men den ene måde
kræver selvfølgelig at den ene computer står tændt når man skal på nettet.!

Her var en lille forklaring..hvis det ikke rigtigt giver nogen mening, så
skriv til mig, så skal jeg hjælpe..

Mvh Michael
www.hunters.dk

Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-12-01 03:19

Hej!

Michael skrev:

> [...]
sin
> computer med ADSL modemet.. Fra det netkort sætter man kabel over i

Når man bestiller "Bredbånds ADSL" hos TDC får man et EKSTERNT
ADSL-modem. Det ville jo også være irellevant med to dynamiske
IP-adresser med mulighed for at få flere hvis TDC leverede et internt
modem med dette produkt. For som andre allerede har nævnt kan man
udmærket have flere maskiner på en bredbånds ADSL forbindelse uden at
skulle bruge en router, netop fordi at der er tilnyttet mere en en
ip-adresse til abonnementet. Men pas på! Man skal have en god firewall!
Ønsker man at spare routeren og samtidigt have et lokalnet bør man have
to netværkskort i hver maskine og to switce (en switch er trods at
faldet så meget i pris at jeg ikke mener at det idag kan betale sig at
købe en hub, selvom at gevinsten ikke er så stor i små netværk.)
ADSL-modemet tilsluttes den ene switch som så igen forbindes til det ene
netværkskort i hver af maskinerne. Disse netværkskort konfigureres så
som anbefalet af TDC. Det andet netværkskort konfigureres så til
lokalnetværket og tilsluttes den anden switch.

Men som allerede nævnt man skal have en god firewall. Jeg kan anbefale
Zonealarm som er gratis og Norton Internet Security (som også indeholder
Norton Antivirus) som kan købes i de fleste komputerforretninger.

http://www.kandu.dk/

Fra : jakob

Dato : 04-01-02 16:11

Hejsa

Jeg kan ikke få ADSL til at virke.

Jeg har ADSL, UDEN router, jeg har fået:
1 Fast IP
Gateway
Subnet Mask
DNS adr. Primær
DNS adr. Secondær

Jeg har en såkaldt: Hjemme "erhvervs" løsning.

Er der andre der har haft problemmer med denne slags abb. ?

Er der nogen der ved om jeg kan drage nogen nytte af at have en switch ?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-01-02 17:43

"jakob" <jakob@taarnskov.com> wrote in message
> Jeg har ADSL, UDEN router, jeg har fået:
> 1 Fast IP
> Gateway
> Subnet Mask
> DNS adr. Primær
> DNS adr. Secondær

Hvordan sætter du det op?

> Jeg har en såkaldt: Hjemme "erhvervs" løsning.
>
> Er der andre der har haft problemmer med denne slags abb. ?

Jeg sidder på sådan en forbindelse.

> Er der nogen der ved om jeg kan drage nogen nytte af at have en switch ?

Det kan du vel godt...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 04-01-02 19:20

On 4 Jan 2002 07:11:24 -0800, jakob wrote:
> [...]
>
> Er der andre der har haft problemmer med denne slags abb. ?
>
> Er der nogen der ved om jeg kan drage nogen nytte af at have en switch ?

Det kan du ikke såfremt du kun har en PC, hvis du har mere end en,
så skal du også bruge en router.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Preben Graversen

Dato : 04-01-02 20:22

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

Det kan du ikke såfremt du kun har en PC, hvis du har mere end en,
så skal du også bruge en router.

Hej

Det er ikke helt korrekt. Det kan sagtens lade sig gøre med 2 netkort.
Dertil lægger man lidt godt software der kan route mellem netkortene.

Preben Graversen
pg@hogym.dk
preben@lundgaarden.dk

Fra : Jesper Skriver

Dato : 04-01-02 21:48

On Fri, 4 Jan 2002 20:22:09 +0100, Preben Graversen wrote:

> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke helt korrekt.

Jo.

> Det kan sagtens lade sig gøre med 2 netkort. Dertil lægger man lidt
> godt software der kan route mellem netkortene.

Så har du også en router.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ole

Dato : 04-01-02 19:43

Hej Jacob

Hvis du har opkopling hos Tdc, og iøvrigt har sluttet det teknisk rigtigt
til skulle der ikke være noget problem.

Har du opsat din TPI til: hen automatisk" det er vigtigt og så behøver du
ikke at tænke på Gateway, supnet mask osv. Men husk at skrive Dns
adresserne, de står i det brev du har fået fra TDC.

Til allersidst.
Jeg oplevede også at det ikke virkede den dag det blev sluttet til, jeg
ringede til hotline, og man havde hos tdc glemt at koble forbindelse til,
det tog dog kun 2 min.
Jeg kender flere der har prøvet det samme. Fordårligt teledanmark. Ring og
klag.
ole