Mad "problem".
Fra : Sofie

Dato : 13-11-01 11:53

Hejsa.

Jeg har en lille datter, som er begyndt at spise.
Og det er jo også godt nok.
Problemet er at jeg er lidt ide-forladt når det kommer til
maden jeg laver til hende.
Mos bliver vel lidt kedeligt i længden.
Hun er 8 mdr. og har en særdeles god appetit.
Det skal lige nævnes at vi er vegetarer, så kød, fisk og fjerkræ
er udelukket.
Hvis der sidder nogen med gode links, opskrifter, ideer osv.
tager jeg imod med kyshånd.

Tusind tak
Sofie

Fra : Uffe Holst

Dato : 13-11-01 12:36

In an article of 13 Nov 2001 Sofie wrote:

> Hun er 8 mdr. og har en særdeles god appetit.
> Det skal lige nævnes at vi er vegetarer, så kød, fisk og fjerkræ
> er udelukket.

Nu er det godt nok ikke svar på dit spørgsmål. Jeg havde for nylig en
længere snak om kost og kost til børn med en af mine venner, der er
økonoma, på trods af at ingen af os har børn. Hun nævnte blandt andet,
at man skal passe meget på med en ren vegetarisk kost til små børn,
da de meget nemt ikke får de vitaminer og lignende, de har behov for,
selvom de spiser en kost, der vil være fuldt ud acceptabel for voksne.
Men det er du sikkert allerede opmærksom på.

--
Uffe Holst

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 13-11-01 13:08

Er barnet også vegetar? Jeg tror ligesom Uffe at i skal være utroligt
påpasselige med at fravælge med der er naturlig kost for mennesker (også
børn).
Een ting er at i som voksne har valgt ikke at indtage kødprodukter, det er
et valg
som i på jeres egen krop kan mærke evt. bivirkninger af. Det er lidt svært
at mærke på en 8 mdr. gammel baby, og hun siger med garanti ikke fra overfor
det, selvom hendes krop måske mangler noget.

Tag det ikke som et surt opstød, eller som om jeg har et problem med at folk
er vegetarer eller ej. Men jeg er overbevist om at i er nød til at vurdere
jeres beslutning MEGET kritisk, og nok helst i samråd med en der ved præcist
hvilke ting sådan en størrelse har brug for (småbørnsernæringsekspert). Jeg
skal i hvert fald ikke til at kloge i det...

Michael.

Fra : Uffe Holst

Dato : 13-11-01 15:38

In an article of 13 Nov 2001 Michael Jørgensen wrote:

> (småbørnsernæringsekspert).

Såfremt der er noget, der hedder en småbørnsernæringsekspert, så vil en
sådan sikkert også kunne give en masse gode forslag til vegetarisk kost,
som egner sig til et lille barn - såfremt vegetarisk kost overhovedet
egner sig.

Medmindre I allerede ved en masse om små børn og vegetarkost, så synes jeg
bestemt ligesom Michael, at man bør tage en snak med en ekspert om
problematikken, så problemer kan afværges. Det er vel trods alt i de
yngste år, at en korrekt kostsammensætning er mest vigtig.

I et tillæg til Berlingske Tidende var der i lørdags en artikel om
vegetarer og lignende, som jeg dog ikke læste, men nu har jeg lige skimmet
den. Det eneste, de skriver om små børn, er følgende: "Vegankost til børn
under tre år stiller særlige krav til kostens sammensætning og variation og
bør derfor ikke iværksættes uden kyndig ernæringsfaglig bistand."

Men selvom det ikke ligefrem er vegankost, så er det måske alligevel en god
idé at tale med en kyndig person.

--
Uffe Holst

Fra : Betin@

Dato : 13-11-01 20:56

uhc@post6.tele.dk skrev...

> S=E5fremt der er noget, der hedder en sm=E5b=F8rnsern=E6ringsekspert, s=E5=
> vil en
> s=E5dan sikkert ogs=E5 kunne give en masse gode forslag til vegetarisk=
> kost,
> som egner sig til et lille barn - s=E5fremt vegetarisk kost overhovedet
> egner sig.
Det er meget svært at læse hvad du skriver da din newsreader bruger
Quoted Printable som nogle newsreadere ikke kan læse. Kunne du
overtales til at pille det fra så jeg også kan læse hvad du skriver?

Betin@

Fra : Uffe Holst

Dato : 14-11-01 13:05

In an article of 13 Nov 2001 Betin@ wrote:

> Det er meget svært at læse hvad du skriver da din newsreader bruger
> Quoted Printable som nogle newsreadere ikke kan læse. Kunne du
> overtales til at pille det fra så jeg også kan læse hvad du skriver?

Nej, desværre. Det er det eneste min newsreader understøtter. Du kunne
derimod finde dig en newsreader, der har en ordentlig support for
standarden.

--
Uffe Holst

Fra : Betin@

Dato : 14-11-01 15:17

uhc@post6.tele.dk skrev...

> Nej, desv=E6rre. Det er det eneste min newsreader underst=F8tter. Du=
> kunne
> derimod finde dig en newsreader, der har en ordentlig support for
> standarden.

Nu ved jeg ikke hvad du mener med standarden, men på www.usenet.dk står
følgende:

Quoted Printables
Quoted Printables er en teknik til at omforme et 8-bits tegnsæt som
ISO-8859-1 til 7-bit. Dette sker ved at repræsentere alle tegn udover
de 7 bit til hexadecimale koder indledt af et =-tegn. Eksempelvis
bliver 'æ' til '=E6' og 'Ø' til '=D8'. Det anbefales at lade være med
at benytte Quoted Printables.

Umiddelbart synes jeg det lyder mærkeligt at du ikke kan slå det fra,
det kan man i alle de andre newsreadere som jeg har hørt om.

Betin@

Fra : Uffe Holst

Dato : 14-11-01 17:02

In an article of 14 Nov 2001 Betin@ wrote:

> Nu ved jeg ikke hvad du mener med standarden

Standarden er den internetstandard, der beskriver, hvordan en Usenet-besked
skal være opbygget. Så vidt jeg erindrer er det RFC 2041-2045, der omhandler
MIME, herunder quoted-printable.

Hvis din newsreader ikke kan finde ud af det, så er det blot fordi du har
valgt en newsreader, hvor programmører er hoppet over gærdet, hvor det er
lavest og kun gidet implementere et subset af standarden. Find der en
bedre newsreader.

> Umiddelbart synes jeg det lyder mærkeligt at du ikke kan slå det fra,
> det kan man i alle de andre newsreadere som jeg har hørt om.

Ja, men nu har du nok heller ikke hørt om dem alle.

--
Uffe Holst

Fra : Henningsen

Dato : 15-11-01 12:56

Nogen gange får jeg fornemmelsen af at man skal have en højre edb-uddannelse
for at få lov til at være med i disse nyhedsgrupper, og samtidig føle sig
godt tilpas...
Jeg fatter simpelthen ikke en hujende fis af hvad i taler om....

Pia

Fra : Betin@

Dato : 15-11-01 13:56

postmaster@danacomp.dk skrev...
> [...]
> godt tilpas...
> Jeg fatter simpelthen ikke en hujende fis af hvad i taler om....

Hvis du kigger på mit første indlæg vil du kunne se at æ, ø og å ser
mærkelige ud i det jeg har quotet fra Uffes indlæg. At sidde og læse
sådant et indlæg er træls da man så skal stave sig igennem hvert ord.

Betin@

Fra : Uffe Holst

Dato : 16-11-01 13:21

In an article of 15 Nov 2001 Betin@ wrote:

> Hvis du kigger på mit første indlæg vil du kunne se at æ, ø og å ser
> mærkelige ud i det jeg har quotet fra Uffes indlæg. At sidde og læse
> sådant et indlæg er træls da man så skal stave sig igennem hvert ord.

Og det bedste af det hele er jo, at du kan undgå det ved at skifte din
MicroPlanet Gravity v2.50 ud med et stykke bedre software.

--
Uffe Holst

Fra : Betin@

Dato : 18-11-01 20:26

uhc@post6.tele.dk skrev...

> Og det bedste af det hele er jo, at du kan undg=E5 det ved at skifte din
> MicroPlanet Gravity v2.50 ud med et stykke bedre software.

Til dato er det den bedste jeg har prøvet. Outlook Express er opgivet
da den bare blev langsommere og langsommere for til sodst at gå helt i
stå. Forte Free Agent synes jeg er bøvlet, så indtil videre bliver jeg
ved Gravity.
Betin@

Fra : Riber&Lumholdt

Dato : 19-11-01 09:23

Hej nyhedsgruppe,

Min datter på 6½ ønsker sig brændende en Betty Spaghetti dukke til jul.
Har nogle af jer erfaringer med disse dukker, gode som dårlige, hører jeg
meget gerne fra jer,

På forhånd tak,
Pernille R.

Fra : John Witt

Dato : 19-11-01 19:59

On Mon, 19 Nov 2001 09:23:18 +0100, "Riber&Lumholdt"
<Ribermail@get2net.dk> wrote:

Hej Pernille,

>Min datter på 6½ ønsker sig brændende en Betty Spaghetti dukke til jul.
>Har nogle af jer erfaringer med disse dukker, gode som dårlige, hører jeg
>meget gerne fra jer,

Vores datter på 6 år har en og haft rigtig meget glæde af den (Dem,
det er to søstre).
De kan skilles og samles på en masse måder, og også når der er
veninder på besøg kan de sidde længe og lege med dem både inde og ude.

John

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 13-11-01 14:46

Sofie wrote:

> [...]
> er udelukket.
> Hvis der sidder nogen med gode links, opskrifter, ideer osv.

8 mdr? Så er hun da ved at være træt af mos, er hun ikke? Hun skal have
noget fast, som hun selv kan stoppe i munden!

Broccoli, blomkål, gulerødder, frikadeller (vegatariske eller ikke),
kartofler (eller andre rodfrugter) bagt som både i oven, pasta (både som
båndspaghetti og som skruer) etc. Samt naturligvis brød. Med smør!

En kort (og formodentlig ufuldstændig) liste over, hvad min søn (11 mdr)
har fået de sidste 3-4 måneder.

Og i øvrigt er jeg enig med Uffe og Michael: I skal sørge for at være
meget sikre på at hun ikke bliver fejlernæret, hvis I vil fastholde en
vegetarisk kost.

--
Kristian Damm Jensen | Feed the hungry. Go to
kristian-damm.jensen@cgey.dk | http://www.thehungersite.com

Fra : mfrank

Dato : 07-12-01 22:01

Hej K.
Dit indlæg lyder meget fornuftigt der hvor du skriver:
> [...]
som
> båndspaghetti og som skruer) etc. Samt naturligvis brød. Med smør!

Kun IKKE smør = mættet fedt, kolesterol og salt. Største enkeltårsag til
ca. 25.000 dødsfald i DK om året!. Ditto for kød, kokos, og palmeolie,
som alle også indeholder mættet fedt. Ligesom stegt and, der slår
rekorden med 40-50% mættet fedt. Antal Dødsfald i december stiger med
flere tusind! Læs Lars Okholms bog: Okholm 2000, Ny strategi for et
bedre liv eller andre bøger om ernæring (gruppe 61.38 på biblioteket)

http://www.kandu.dk/

Fra : Tomas O.

Dato : 14-11-01 09:22

Sofie skrev:

> [...]
> Mos bliver vel lidt kedeligt i længden.
> Hun er 8 mdr. og har en særdeles god appetit.
> Det skal lige nævnes at vi er vegetarer, så kød, fisk og

Hvorodan får barnet så de proteiner der er uundværlige når man
vokser? Æg er ikke godt for en så lille i for store mængder. Ja
du må undskylde, men som de andre i tråden tror jeg ikke på at
ren vegetar kost er særlig godt for en baby.

Det er ligesom for 10-15 år siden da vi voksne skulle droppe alt
fedtet i maden og e hel del unger led af fejlernæring fordi de
skulel leve af fiberkost. Det er misforstået hensyntagen til sin
krop.

Vi mennesker er fra naturens hånd altædende. Der skal bare være
balance i det vi indtager. Da vi fra naturens hånd er både
samlere og jægere er vores fordøjelsessystem indrettet derefter.
Det er sværere i naturen at skaffe sig kød, derfor er vores
fordøjelsessystem så snedigt indretttet at vi kan leve udmærket
af at spise omkring 20-30% kød og resten grændt, som rodfrugter,
salater bær og lignende.

Det er altså ikke for sjov at vores fordejlesessystem er indretet
således. Det er naturens orden.

Derfor er det sådan at en baby, der vokser skal have varieret
kost. Proteiner er cellernes byggesten og en baby der vokser skal
'producere' en helvede mængde af nye celler for at vokse fra 4-5
kg til et voksent individ på 60-80 kg.

Al ensidig kost er i mine øjne 'voldtægt' af naturens orden.

--
Hilsen Tomas O. som mangler et sted at bo fra 01.01.02 1v eller
2v lejlighed, gerne fremleje i kortere tid helst i København

Fra : mfrank

Dato : 07-12-01 21:54

Hej Thomas.
Vi har aldrig hørt om et vegetarbarn i Danmark som har lidt af
proteinmangel. Og det er logisk. Vi kan nemlig ikke optage proteiner fra
f.eks. dyrekød eller bønner. Det vi gør er at bruge en masse
stofskifteenergi til at nedbryde protein til aminosyrer. Derefter dannes
de specielle menneskeproteiner vi skal bruge af en kombination af 23
aminosyrer. Alle disse aminosyrer findes i frugt og grønt, og det er
mere hensigtsmæssigt for kroppen at optage dem der. Desuden anbefaler
alle ernæringseksperter (undtagen visse læger der ikke har faget
ernæringslære i deres studium) at vores føde skal bestå af over 65%
kulhydrater, skal indeholde fibre, vitaminer og mineraler, og kød
indeholder utrolig lidt af disse ting. Og når du gennemsteger kød,
koagulerer proteinerne (=æggehvidestoffer), og bliver værdiløse, kun
mættet fedt og kolesterol bliver tilbage - årsagen til hjerte-
karsygdomme
som dræber over 25.000 mennesker om året i Danmark (Statistisk Årbog),
ca. halvdelen af alle dødsfald. Men prøv at læse Bøger af Lars Okholm,
John Buhl, Lene Hansson og mange andre som skriver om ernæring, hvis det
interesserer dig.. Står på biblioteket i gruppe 61.38. Og spis så råt
kød hvis du alligevel vil ha proteiner. Den historie med proteiner er
kødbranchens sidste halmstrå for at forsøge stadig at sælge
ernæringsfattigt kød til 100-300 kr. pr. kg.

http://www.kandu.dk/

Fra : Sofie

Dato : 08-12-01 13:32

"mfrank" <mfrank.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kødbranchens sidste halmstrå for at forsøge stadig at sælge
> ernæringsfattigt kød til 100-300 kr. pr. kg.

Tusind tak for dit indlæg.

Mvh.
Sofie