10 siddepladser - de "nye" regler i praksi~
Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 13-11-01 00:15

Som I ved har vi i øjeblikket Ullas bil til opbygning hos Sahva Aalborg.

De har netop fået kasseret en bil til syn med begrundelsen, at der ikke
var /synlige/ bespændingspunkter til 10 siddepladser. Det er den lokale
bilinspektørs udlægning af opstramningen pr 1. oktober.

Sahva i Brøndby har derimod fået 2 biler godkendt efter 1. oktober uden
problemer

Som jeg har forstået notatet fra ToldSkat er det først, når (hvis) bilen
overgår til kategori M2 dvs 10-pers bus, at reglerne gælder.

Hvis der skal være bespændinger og plads til 10 sæder, så er bilen
totalt uegnet som bil for kørestolsbruger, og det vil da også forøge
udgifterne til opbygningen.
Og da det er en kendt sag, at de fleste handicap-busser enten ryger
udenlands eller ombygges til varebiler, er det da helt grotesk.

Er det den lokale synsmand, der er galt på den. Eller er der nogen, der
har hørt, hvad praksis er andre steder.

Skal vi overveje, at køre bilen til syn et andet sted?

Leonard - har du hørt noget?

--
Karl Ejnar
karl.ejnar@ingenioer.dk

Fra : Leonard

Dato : 13-11-01 08:54

"Karl Ejnar Christensen" <karl.ejnar@ingenioer.dk> skrev:

>Og da det er en kendt sag, at de fleste handicap-busser enten ryger
>udenlands eller ombygges til varebiler, er det da helt grotesk.

Det er jo netop for at undgå, at disse biler ikke bliver til det de
egentlig er, på papiret i hvert fald, nemlig til en bus, at reglerne
er blevet strammet op.
Jeg havde dog fået det indtryk, at bilimportørerne havde klaret sig,
ved at fremstille en enkelt af hver model til syn, med 10 sæder og det
hele. Og så var det iorden.
Men der er stor forskel på bilinspektører, så det kan da godt være at
Sahva skal have fundet et andet sted at syne biler i det nordjyske.

--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i Paraplegikerkredsen
Brug tilgængelighedsbasen på http://paraplegi.dk/