ata 66/100 kabel
Fra : Basta

Dato : 12-11-01 22:38

Jeg har en 30 gb ATA 100 IBM hd.
Men et gammelt kabel.
Kan jeg bruge et ata 100 kabel på et asus p3b-f bundkort ?
Hvad er forskellen på et ata 100 og et "normalt" kabel ?
Hvad koster sådan et kabel.

Jeg ved at den ene har 40 ledere mens det andet har 80, men passer det i et
bundkort der er lavet til et 40 leders kabel ?
80 må vel betyde at stikket er dobbelt så stort.

Mvh Nikolas

Fra : Madsen

Dato : 12-11-01 22:43

"Basta" <basta@image.dk> skrev:

> Jeg har en 30 gb ATA 100 IBM hd.
> Men et gammelt kabel.
> Kan jeg bruge et ata 100 kabel på et asus p3b-f bundkort ?

Har ikke orket at kigge efter, men det afhænger lidt af om det
er en ATA66 eller en ATA100 controller der sidder på dit bund-
kort. Hvis det blot er en ATA33, så er der jo ikke meget ved at
skifte kablet ud.

> Hvad er forskellen på et ata 100 og et "normalt" kabel ?

Dobbelt så mange ledere (80) som i ATA33 (40)

Det svinger lidt. Prøv evt. www.edbpriser.dk

> Jeg ved at den ene har 40 ledere mens det andet har 80, men passer det i et
> bundkort der er lavet til et 40 leders kabel ?
> 80 må vel betyde at stikket er dobbelt så stort.

Nej, selve stikkene er lige store. Det er blot selve kablet som
har dobbelt så mange ledere, eller rettere, så er de 40 af dem
vist kun afskærming som sørger for mindre støj og derved
højere hastighed. (Correct me i'f i'm wrong!)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Basta

Dato : 12-11-01 22:55

Jeg mener at bundkortet køre ata33
Men jeg får en fejl meddelse når jeg forsøger at installere winxp, og jeg
har hørt at det er fordi mit kabel ikke er et udma kabel.

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q297/1/85.ASP

Nikolas

Madsen <madsens@whomail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bf0433c$0$223$edfadb0f@dtext.news.tele.dk...

Fra : Jørgen S.

Dato : 13-11-01 19:49

Hej NG

Jeg vil gerne lige spørge, har lige skiftet min gamle HD ATA 33 ud med en ny
HD ATA 100, men det kabel der går fra bundkortet er vel et IDE kabel med 40
ledninger?. Hvad har ATA med bundkortet at gøre? Er det ikke kun
overførselshastigheden? Der er da ikke nogen stik i bundkortet med 80
ledninger?.

Hilsen

Jørgen Storgaard

Fra : Mogens

Dato : 13-11-01 20:12

On Tue, 13 Nov 2001 19:49:19 +0100, "Jørgen S."
<Storgaard@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>ledninger?. Hvad har ATA med bundkortet at gøre? Er det ikke kun
>overførselshastigheden? Der er da ikke nogen stik i bundkortet med 80

Hej

Dit bundkort skal have en ATA100 harddisk controller og du skal
bruge et ATA100 kabel for at få fuld udnyttelse af den hurtigere
harddisk. Hvis bare en af delene er ATA33, så er det det hurtigste
du kan køre.
Tjek manualen til bundkortet og se hvilken harddisk controller
der sidder på det. Er det en ATA100, så køb et nyt kabel.

Mvh Mogens

Fra : Jørgen S.

Dato : 13-11-01 22:09

Hej igen

Jeg er stadig ikke helt med, mit bundkort som er et Soltec 75Kav er til ATA
33/66/100, men det jeg spørger om der er, forskel på gl. og nye IDE kabler?,
jeg kan ikke se/mærke forskel på nyt eller gl. kabel, bortset fra at der er
kommet farve på stikket blå/grå/sort, men virkningen er stadig den samme

Hilsen

Jørgen

Fra : Mogens

Dato : 13-11-01 22:43

On Tue, 13 Nov 2001 22:09:22 +0100, "Jørgen S."
> [...]

>kommet farve på stikket blå/grå/sort, men virkningen er stadig den samme

Jeg har samme bundkort og det har en ATA100 controller.

Der er forskel på kablerne. De gamle ATA33 kabler har kun 40 ledere,
mens ATA66 og ATA100 har 80 ledere som er tyndere. Stikkene er
ens og du kan godt sætte et ATA33 eller ATA66 kabel i et bundkort
som har en ATA100 controller. Jeg har selv et ATA33 kabel til mine
2 CD drev. Tit vil et ATA100 kabel have blå stik, men ellers er det
ikke til at se forskel.

Sætter du et ATA100 kabel på og har du en ATA100 harddisk, så
burde den køre ATA100 helt automatisk. Det gjorde mit MB ihvertfald.
Du kan se hvad den kører på den sorte skærm lige før Windows
bliver læst ind. Du kan evt. trykke på Pause så du kan nå at se hvad
der står.

Mvh Mogens

Fra : Madsen

Dato : 13-11-01 22:39

"Jørgen S." <Storgaard@adslhome.dk> skrev:

> [...]
> kommet farve på stikket blå/grå/sort, men virkningen er stadig den samme

Der er ikke nogen forskel på stikkene rent fysisk. Det er kablet
der gør forskellen, så vidt jeg ved.
ATA66/ATA100 har 40 ledninger og 40 afskærmningsledninger
for at minimere støj. ATA33 har også 40 ledninger men mangler
afskærmningen.

Hvad siger BIOS når du starter op? Hvis der står UDMA Mode5
ud for dine harddiske, så kører du ATA100 på diskene.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.