Mit net på ADSL
Fra : G&H

Dato : 12-11-01 19:22

Jeg har et lille hjemmenetværk, og får nu ADSL.
Det lille hjemmenetværk er sat op omkring en hub, og så satser jeg på, at
kunne lade alle maskinerne få adgang til internettet via en router.
Men hvordan gør jeg ........ Skal alle maskinerne sættes op med hver sin
"under"-IPadresse eller skal de alle have samme adresse ....

Mvh
Thomas

Fra : Martin Petersen

Dato : 12-11-01 20:06

"G&H" <hendeham@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> Men hvordan gør jeg ........ Skal alle maskinerne sættes op med hver sin
> "under"-IPadresse eller skal de alle have samme adresse ....
De skal ikke have samme adresse (en ip-adresse er unik på netværket)..

Hvis routeren understøtter dhcp (automatisk tildeling af ipadresser osv.)
skal du bare sætte kryds i 'hent automatisk en ip-adresse'.

I modsat fald skal du sætte maskinerne op med (forskellige) ip-adresser i
samme subnet som routeren (eg. router: 192.168.10.1/24 -klienter:
192.168.10.x, x!=0, 1 og 255).
Derudover skal du sætte (default) gateway på maskinerne til routerens ip og
de opgivne dns-servere skal også indtastes.

Håber det er nogenlunde forståeligt..

/Martin

Fra : G&H

Dato : 13-11-01 14:32

"Martin Petersen" <martin@REMOVEfyrreklitten.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I modsat fald skal du sætte maskinerne op med (forskellige) ip-adresser i
> samme subnet som routeren (eg. router: 192.168.10.1/24 -klienter:

Vil det sige ..... ?
Routeren har 192.168.10.1/24 (eksempel)
Maskine 1 får 192.168.10.1/24.1
Maskine 2 får 192.168.10.1/24.2
Maskine 3 får 192.168.10.1/24.3
Maskine 4 får 192.168.10.1/24.4

Så er det jo ret simpelt .............

Mvh
Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-11-01 15:37

On Tue, 13 Nov 2001 14:31:34 +0100, "G&H"
<hendeham@worldonline.dk> wrote:

> Routeren har 192.168.10.1/24 (eksempel)

Ja.

> Maskine 1 får 192.168.10.1/24.1
> Maskine 2 får 192.168.10.1/24.2
> Maskine 3 får 192.168.10.1/24.3
> Maskine 4 får 192.168.10.1/24.4

Nej, 192.168.10.x/24.

> Så er det jo ret simpelt .............

Ja.

-A

Fra : G&H

Dato : 13-11-01 16:23

> Ja.

> Nej, 192.168.10.x/24.

Maskine 1 får 192.168.10.161/24
Maskine 2 får 192.168.10.162/24
Maskine 3 får 192.168.10.163/24
Maskine 4 får 192.168.10.164/24

Hvordan virker det system ......... det er jo ikke et heraki, så hvordan kan
jeg være sikker på, at der ikke er andre på nettet med samme nummer ?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-11-01 17:01

On Tue, 13 Nov 2001 16:23:03 +0100, "G&H"

> Maskine 1 får 192.168.10.161/24
> Maskine 2 får 192.168.10.162/24
> Maskine 3 får 192.168.10.163/24
> Maskine 4 får 192.168.10.164/24

Ja, for eksempel.

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=ip

> det er jo ikke et heraki

Nej 192.168.10.x/24 er et fladt subnet.

> så hvordan kan jeg være sikker på, at der ikke er andre på nettet
> med samme nummer ?

Mener du, hvordan du kan være sikker på, at der ikke er andre på
Internet, der benytter samme adresser? Det kan du være helt
sikker på, fordi de adresser ikke routes i Internet.

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=priv-ip

Eller mener du, hvordan du kan være sikker på, at der ikke er
andre på dit netværk, der benytter de adresser? Det kan du være
ret sikker på, da det er dig selv, der administrerer dem.

-A

Fra : G&H

Dato : 13-11-01 17:12

> [...]
> andre på dit netværk, der benytter de adresser? Det kan du være
> ret sikker på, da det er dig selv, der administrerer dem.

Jow jow ............ takker ....... *S*

Mvh
Thomas