/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
SE-nummer
Fra : Bart


Dato : 12-11-01 19:00

Hej


Jeg har kontaktet en møbelfabrik og nogle firmaer som sælger edb-ting, fik
jeg at vide at de kun sælger til erhverv og ikke private.

Jeg er privatperson og vil derfor gerne vide om at hvis jeg får mig et
SE-nummer, bliver det muligt at handle hos sådanne steder udenom almindelige
butikker?

Eller hvordan kan jeg gøre det?

På forhånd tak for hjælpen


Venlig hilsen Bart



 
 
Anders Vind Ebbesen (12-11-2001)
Kommentar
Fra : Anders Vind Ebbesen


Dato : 12-11-01 20:56

In article <3bf00e28$0$2039$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Bart claimed the following:
> Hej
>
> Jeg er privatperson og vil derfor gerne vide om at hvis jeg får mig et
> SE-nummer, bliver det muligt at handle hos sådanne steder udenom almindelige
> butikker?

Nu er det op til den enkelte virksomhed, om de har lyst til at handle med
dig eller ej. De fleste vil dog sikkert gerne handle med dig, hvis du har
et CVR-nummer.

> Eller hvordan kan jeg gøre det?

Du får et CVR-nummer ved at blive registreret hos Told&Skat. Gå ned på
det lokale T&S kontor, udfyld en formular på et par sider (mest multiple
choice spørgsmål), og et par uger efter modtager du registreringen.

Vær opmærksom på, at du sandsynligvis som lille person, ikke vil spare
væsentligt på edbudstyr ved at handle ved grossister.

--
Anders Vind Ebbesen
Consultant in innovating robust portals
www.ebbesen.org | anders@ebbesen.org
Sjov og spas, øh: http://boomer.dk

Elmo Jensen (12-11-2001)
Kommentar
Fra : Elmo Jensen


Dato : 12-11-01 21:00

I indlæg <3bf00e28$0$2039$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, skrev
bart@privat.dk følgende....

> Jeg er privatperson og vil derfor gerne vide om at hvis jeg får mig et
> SE-nummer, bliver det muligt at handle hos sådanne steder udenom almindelige
> butikker?

Et SE-nummer eller CVR-nummer som det også hedder, er dit bevis på at du
er registreret hos Told&Skat som erhvervsdrivende, og derfor skal føre
momsregnskab.

Det betyder også at du med dit SE-nummer i hånden kan købe ind de steder
som du selv beskriver "hos sådanne steder" - f.eks. Metro, grossister
osv. - så svaret på dit spørgsmål er ja.

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
[news2@ddibbsystem.dk][www/ftp/telnet.ddibbsystem.dk][ICQ 125572551]
[Fidonet 2:236/35][Virnet 9:451/35][Zyxnet 16:45/35][OS2net 81:445/35]
[STNnet 111:7045/35][Data +45 58853844 v90 / x75][Binkp 80.62.52.180]
[Vi modtager Fidopoints][Hent posten gennem Internettet][Det er nemt!]

Jørgen E. Madsen (13-11-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen E. Madsen


Dato : 13-11-01 00:27

En biting - men man behøver ikke at blive momsregistreret for at få et
CVR-nr.

Mvh. JørgenE

"Elmo Jensen" <news2@ddibbsystem.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.165a48a0f2583b4b989691@news.inet.tele.dk...
> I indlæg <3bf00e28$0$2039$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, skrev
> bart@privat.dk følgende....
>
> > Jeg er privatperson og vil derfor gerne vide om at hvis jeg får mig et
> > SE-nummer, bliver det muligt at handle hos sådanne steder udenom
almindelige
> > butikker?
>
> Et SE-nummer eller CVR-nummer som det også hedder, er dit bevis på at du
> er registreret hos Told&Skat som erhvervsdrivende, og derfor skal føre
> momsregnskab.
>
> Det betyder også at du med dit SE-nummer i hånden kan købe ind de steder
> som du selv beskriver "hos sådanne steder" - f.eks. Metro, grossister
> osv. - så svaret på dit spørgsmål er ja.
>
> Med venlig hilsen
> Elmo Jensen
> --
> [news2@ddibbsystem.dk][www/ftp/telnet.ddibbsystem.dk][ICQ 125572551]
> [Fidonet 2:236/35][Virnet 9:451/35][Zyxnet 16:45/35][OS2net 81:445/35]
> [STNnet 111:7045/35][Data +45 58853844 v90 / x75][Binkp 80.62.52.180]
> [Vi modtager Fidopoints][Hent posten gennem Internettet][Det er nemt!]



Jens Christian Jense~ (13-11-2001)
Kommentar
Fra : Jens Christian Jense~


Dato : 13-11-01 10:27


"Jørgen E. Madsen" <elsted@madsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3bf05ae2$0$211$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> En biting - men man behøver ikke at blive momsregistreret for at få et
> CVR-nr.
>
> Mvh. JørgenE

Hej Jørgen

Nej - men så skal man registreres for noget andet. Jeg er formand for en
lille forening, der gerne ville have et CVR nr., for at kassereren kunne
undgå at blande sit CPR nr. ind i sagen. Det blev afvist, fordi vi hverken
skulle registreres for moms eller skat (eller nogle af de lidt mere
eksotiske forhold, der også kræver registrering).

mvh.
Jens Chr. Jensen



Jørgen E. Madsen (14-11-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen E. Madsen


Dato : 14-11-01 00:07


"Jens Christian Jensen" <jchrjensen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3bf0e733$0$360$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Jørgen
>
> Nej - men så skal man registreres for noget andet. Jeg er formand for en
> lille forening, der gerne ville have et CVR nr., for at kassereren kunne
> undgå at blande sit CPR nr. ind i sagen. Det blev afvist, fordi vi hverken
> skulle registreres for moms eller skat (eller nogle af de lidt mere
> eksotiske forhold, der også kræver registrering).
>
> mvh.
> Jens Chr. Jensen
>

Ja, det har du ret i, men hvis den i foreninger blot oprettes som en
forening! på kassererens CPR fremgår dette meget klart af de indberetninger
der foretages til Told & Skat, og renten medtages ikke på den pågældendes
selvangivelse eller servicebrev.

Mvh. JørgenE



Jens Christian Jense~ (14-11-2001)
Kommentar
Fra : Jens Christian Jense~


Dato : 14-11-01 16:20


"Jørgen E. Madsen" <elsted@madsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3bf1a790$0$726$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Ja, det har du ret i, men hvis den i foreninger blot oprettes som en
> forening! på kassererens CPR fremgår dette meget klart af de
indberetninger
> der foretages til Told & Skat, og renten medtages ikke på den pågældendes
> selvangivelse eller servicebrev.
>
> Mvh. JørgenE
>

Rigtigt. Jeg har også selv været kasserer for en forening på eget CPR nummer
og uden problemer. Men derfor kunne det alligevel være rart, om et sådant
foretagende kunne registreres under sin egen identitet.

mvh
Jens Chr. Jensen



The BMA man (15-11-2001)
Kommentar
Fra : The BMA man


Dato : 15-11-01 18:04

On Wed, 14 Nov 2001 00:06:56 +0100, "Jørgen E. Madsen"
<elsted@madsen.mail.dk> wrote:

>Ja, det har du ret i, men hvis den i foreninger blot oprettes som en
>forening! på kassererens CPR fremgår dette meget klart af de indberetninger
>der foretages til Told & Skat, og renten medtages ikke på den pågældendes
>selvangivelse eller servicebrev.

Det er rigtigt, at sådan burde det være.
Men jeg har desværre erfaring for, at det ikke altid går så
smærtefrit!


Stay loving & keep cool

Brian Madsen

PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.


Erik G Christensen (15-11-2001)
Kommentar
Fra : Erik G Christensen


Dato : 15-11-01 18:50

The BMA man wrote:
>
> On Wed, 14 Nov 2001 00:06:56 +0100, "Jørgen E. Madsen"
> <elsted@madsen.mail.dk> wrote:
>
> >Ja, det har du ret i, men hvis den i foreninger blot oprettes som en
> >forening! på kassererens CPR fremgår dette meget klart af de indberetninger
> >der foretages til Told & Skat, og renten medtages ikke på den pågældendes
> >selvangivelse eller servicebrev.
>
> Det er rigtigt, at sådan burde det være.
> Men jeg har desværre erfaring for, at det ikke altid går så
> smærtefrit!

Har du noget imod at sende detail informationer til mig eller Jørgen ?

Så vil vi bringe det videre til kontaktudvalget med ToldSkat, og jeg
har erfaring for, at det hjælper gevaldigt, når der er konkrete forhold
på bordet.

Hvis det er Sjælland, er Jørgen bedst, Jylland til mig.

(Jeg håber det er ok, Jørgen

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - hope always the best

The BMA man (15-11-2001)
Kommentar
Fra : The BMA man


Dato : 15-11-01 19:43

On Thu, 15 Nov 2001 18:50:28 +0100, Erik G Christensen
<egc@post1.tele.dk> wrote:

>Har du noget imod at sende detail informationer til mig eller Jørgen ?

Ja - desværre.
Det var ikke mig personligt, der havde problemet, men een jeg kender.
Så jeg vil ikke oplyse personoplysninger.

Det der skete var, at renteindtægterne for en foreningskonto (en
spejdergruppe) blev registreret under kasserens cpr-nr - og desværre
medtaget i "personlige" renter.
Det blev dog rettet efter en høflig henvendelse til
skatteforvaltningen i pågældende kommune.


Stay loving & keep cool

Brian Madsen

PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.


Erik G Christensen (15-11-2001)
Kommentar
Fra : Erik G Christensen


Dato : 15-11-01 20:48

The BMA man wrote:
>
> On Thu, 15 Nov 2001 18:50:28 +0100, Erik G Christensen
> <egc@post1.tele.dk> wrote:
>
> >Har du noget imod at sende detail informationer til mig eller Jørgen ?
>
> Ja - desværre.
> Det var ikke mig personligt, der havde problemet, men een jeg kender.
> Så jeg vil ikke oplyse personoplysninger.
>
> Det der skete var, at renteindtægterne for en foreningskonto (en
> spejdergruppe) blev registreret under kasserens cpr-nr - og desværre
> medtaget i "personlige" renter.
> Det blev dog rettet efter en høflig henvendelse til
> skatteforvaltningen i pågældende kommune.

Ok, men konkrete fejlregistreringer er et "hot" emne, især hvis der
er tvivl, når der skal gives personlige oplysninger, så, er du er sikker
på, at vedkommede har været opmærksom på, at det var en forening, han
indberettede for ?

Dette er alene for at kunne "bide" de relevante myndigheder, hvor det
gør ondt, men kun hvis det kan dokumenteres.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - hope always the best

The BMA man (17-11-2001)
Kommentar
Fra : The BMA man


Dato : 17-11-01 12:01

On Thu, 15 Nov 2001 20:48:03 +0100, Erik G Christensen
<egc@post1.tele.dk> wrote:

>Ok, men konkrete fejlregistreringer er et "hot" emne, især hvis der
>er tvivl, når der skal gives personlige oplysninger, så, er du er sikker
>på, at vedkommede har været opmærksom på, at det var en forening, han
>indberettede for ?

Ja, det er jeg sikker på.
Det havde været en foreningskonto i flere år, der nu var blevet
flyttet over til en ny kasserer.
Og den gamle havde ikke disse problemer, den nye dog også kun denne
ene gang.


Stay loving & keep cool

Brian Madsen

PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.


Jørgen E. Madsen (16-11-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen E. Madsen


Dato : 16-11-01 22:19


"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3BF40064.68738749@post1.tele.dk...
> The BMA man wrote:
> >
> > On Wed, 14 Nov 2001 00:06:56 +0100, "Jørgen E. Madsen"
> > <elsted@madsen.mail.dk> wrote:
> >
> > >Ja, det har du ret i, men hvis den i foreninger blot oprettes som en
> > >forening! på kassererens CPR fremgår dette meget klart af de
indberetninger
> > >der foretages til Told & Skat, og renten medtages ikke på den
pågældendes
> > >selvangivelse eller servicebrev.
> >
> > Det er rigtigt, at sådan burde det være.
> > Men jeg har desværre erfaring for, at det ikke altid går så
> > smærtefrit!
>
> Har du noget imod at sende detail informationer til mig eller Jørgen ?
>
> Så vil vi bringe det videre til kontaktudvalget med ToldSkat, og jeg
> har erfaring for, at det hjælper gevaldigt, når der er konkrete forhold
> på bordet.
>
> Hvis det er Sjælland, er Jørgen bedst, Jylland til mig.
>
> (Jeg håber det er ok, Jørgen
>
> --
> Regards Erik G Christensen
> Adviser for danish farmers, economy
> ICQ # 59294864
> Prepare for the worse - hope always the best

Den var jeg ellers helt med på, Erik - men som du nævner, er det ikke meget
bevendt med tomme ord, hvis ikke man kan dokumentere det, og da udtalelsen
endda er på anden hånd, kan det ikke rigtigt bruges til noget, selvom det
godt kan være rigtigt.

Mvh. JørgenE

Ps. Hvilken afdeling af Told & Skat har du kontakt med - man kunne jo få
brug for det (min kontakt er Køge)



The BMA man (17-11-2001)
Kommentar
Fra : The BMA man


Dato : 17-11-01 12:03

On Fri, 16 Nov 2001 22:18:41 +0100, "Jørgen E. Madsen"
<elsted@madsen.mail.dk> wrote:

>Den var jeg ellers helt med på, Erik - men som du nævner, er det ikke meget
>bevendt med tomme ord, hvis ikke man kan dokumentere det, og da udtalelsen
>endda er på anden hånd, kan det ikke rigtigt bruges til noget, selvom det
>godt kan være rigtigt.

Det er ikke anden hånd. Det er lige fra hestens mule.

(Gider du i øvrigt ikke skære lidt i de indlæg, du svarer på?)


Stay loving & keep cool

Brian Madsen

PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.


Erik G Christensen (17-11-2001)
Kommentar
Fra : Erik G Christensen


Dato : 17-11-01 12:17

"Jørgen E. Madsen" wrote:

> Ps. Hvilken afdeling af Told & Skat har du kontakt med - man kunne jo få
> brug for det (min kontakt er Køge)

Normalt Randers, men kontoret ligger i Silkeborg, så har vi konkrete
problemer med andre T*S afdelinger, har vi indenfor organisationen
(landbrugets regnskabskontorer) medlemmer i alle kontaktgrupper over
hele landet.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - hope always the best

Jonathan Stein (13-11-2001)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 13-11-01 00:54

Bart wrote:

> Jeg har kontaktet en møbelfabrik og nogle firmaer som sælger edb-ting, fik
> jeg at vide at de kun sælger til erhverv og ikke private.
>
> Jeg er privatperson og vil derfor gerne vide om at hvis jeg får mig et
> SE-nummer, bliver det muligt at handle hos sådanne steder udenom almindelige
> butikker?

Det må du spørge det enkelte firma om.

Nogle handler ikke med private, fordi private har særlige rettigheder, der
ikke kan afviges. Derfor ville deres forretningsbetingelser være ugyldige over
for private. I sådanne tilfælde, kan du blot kalde dig "Firmaet Bart" - det
kræver ikke nogen registrering, men du mister dine alm. forbruger-rettigheder.
Andre sælger primært til videresalg, og de vil typisk bede om SE-nummer - og
kræve, at firmaet er registreret med en branchekode, der passer til deres
produker. Evt. vil de kræve et minimumskøb eller andre bindinger.

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.
http://www.jsp-hotel.dk/





Palle B (13-11-2001)
Kommentar
Fra : Palle B


Dato : 13-11-01 01:50

"Bart" <bart@privat.dk> skrev i en meddelelse

Jeg er privatperson og vil derfor gerne vide om at hvis jeg får mig et
> SE-nummer, bliver det muligt at handle hos sådanne steder udenom
almindelige
> butikker?

Det kan du godt, hvis firmaet også vil handle med dig.

MEN, læg mærke til at momsregistreringen sandsynligvis ikke skåner dig for
at betale fuld moms.
Hvis du ikke aktivt driver virksomhed (og helst meget), vil Told & Skat ikke
acceptere at refundere moms til dig, da du derved bliver regnet for
hobbyvirksomhed eller lignende.
Bortset fra det kan du måske spare lidt penge, men nok ikke mange, ved at
handle med grossister.

Palle



Knud Berggreen (19-11-2001)
Kommentar
Fra : Knud Berggreen


Dato : 19-11-01 21:00

In <3bf0e733$0$360$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, on 11/13/2001
at 10:26 AM, "Jens Christian Jensen" <jchrjensen@mail.tele.dk> said:


>"Jørgen E. Madsen" <elsted@madsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>news:3bf05ae2$0$211$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

>> En biting - men man behøver ikke at blive momsregistreret for at få et
>> CVR-nr.

>Nej - men så skal man registreres for noget andet. Jeg er formand for en
>lille forening, der gerne ville have et CVR nr., for at kassereren kunne
>undgå at blande sit CPR nr. ind i sagen. Det blev afvist, fordi vi
>hverken skulle registreres for moms eller skat (eller nogle af de lidt
>mere eksotiske forhold, der også kræver registrering).

Det er jeg også, og idet medlemmerne har bopæl i forskellige kommuner så
skattevæsenet ikke nogen anden udvej end at tildele os et SE-nummer (som
det hed den gang).

/Knud


--
Skrækeksempler på splittede, sammensatte ord: http://www.fiduso.dk/skraekeksempler.htm
Og de andre sider på sitet er også ganske tankevækkende....

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408942
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste