SE-nummer
Fra : Bart

Dato : 12-11-01 19:00

Hej

Jeg har kontaktet en møbelfabrik og nogle firmaer som sælger edb-ting, fik
jeg at vide at de kun sælger til erhverv og ikke private.

Jeg er privatperson og vil derfor gerne vide om at hvis jeg får mig et
SE-nummer, bliver det muligt at handle hos sådanne steder udenom almindelige
butikker?

Eller hvordan kan jeg gøre det?

På forhånd tak for hjælpen

Venlig hilsen Bart

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 12-11-01 20:56

In article <3bf00e28$0$2039$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Bart claimed the following:
> [...]
> SE-nummer, bliver det muligt at handle hos sådanne steder udenom almindelige

Nu er det op til den enkelte virksomhed, om de har lyst til at handle med
dig eller ej. De fleste vil dog sikkert gerne handle med dig, hvis du har
et CVR-nummer.

> Eller hvordan kan jeg gøre det?

Du får et CVR-nummer ved at blive registreret hos Told&Skat. Gå ned på
det lokale T&S kontor, udfyld en formular på et par sider (mest multiple
choice spørgsmål), og et par uger efter modtager du registreringen.

Vær opmærksom på, at du sandsynligvis som lille person, ikke vil spare
væsentligt på edbudstyr ved at handle ved grossister.

--
Anders Vind Ebbesen
Consultant in innovating robust portals

Fra : Elmo Jensen

Dato : 12-11-01 21:00

I indlæg <3bf00e28$0$2039$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, skrev
bart@privat.dk følgende....

> Jeg er privatperson og vil derfor gerne vide om at hvis jeg får mig et
> SE-nummer, bliver det muligt at handle hos sådanne steder udenom almindelige
> butikker?

Et SE-nummer eller CVR-nummer som det også hedder, er dit bevis på at du
er registreret hos Told&Skat som erhvervsdrivende, og derfor skal føre
momsregnskab.

Det betyder også at du med dit SE-nummer i hånden kan købe ind de steder
som du selv beskriver "hos sådanne steder" - f.eks. Metro, grossister
osv. - så svaret på dit spørgsmål er ja.

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
[news2@ddibbsystem.dk][www/ftp/telnet.ddibbsystem.dk][ICQ 125572551]
[Fidonet 2:236/35][Virnet 9:451/35][Zyxnet 16:45/35][OS2net 81:445/35]

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 13-11-01 00:27

En biting - men man behøver ikke at blive momsregistreret for at få et
CVR-nr.

Mvh. JørgenE

Fra : Jens Christian Jense~

Dato : 13-11-01 10:27

"Jørgen E. Madsen" <elsted@madsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> En biting - men man behøver ikke at blive momsregistreret for at få et
> CVR-nr.
>
> Mvh. JørgenE

Hej Jørgen

Nej - men så skal man registreres for noget andet. Jeg er formand for en
lille forening, der gerne ville have et CVR nr., for at kassereren kunne
undgå at blande sit CPR nr. ind i sagen. Det blev afvist, fordi vi hverken
skulle registreres for moms eller skat (eller nogle af de lidt mere
eksotiske forhold, der også kræver registrering).

mvh.
Jens Chr. Jensen

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 14-11-01 00:07

"Jens Christian Jensen" <jchrjensen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skulle registreres for moms eller skat (eller nogle af de lidt mere
> eksotiske forhold, der også kræver registrering).

Ja, det har du ret i, men hvis den i foreninger blot oprettes som en
forening! på kassererens CPR fremgår dette meget klart af de indberetninger
der foretages til Told & Skat, og renten medtages ikke på den pågældendes
selvangivelse eller servicebrev.

Mvh. JørgenE

Fra : Jens Christian Jense~

Dato : 14-11-01 16:20

> [...]
indberetninger
> der foretages til Told & Skat, og renten medtages ikke på den pågældendes

Rigtigt. Jeg har også selv været kasserer for en forening på eget CPR nummer
og uden problemer. Men derfor kunne det alligevel være rart, om et sådant
foretagende kunne registreres under sin egen identitet.

mvh
Jens Chr. Jensen

Fra : The BMA man

Dato : 15-11-01 18:04

On Wed, 14 Nov 2001 00:06:56 +0100, "Jørgen E. Madsen"
<elsted@madsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>der foretages til Told & Skat, og renten medtages ikke på den pågældendes

Det er rigtigt, at sådan burde det være.
Men jeg har desværre erfaring for, at det ikke altid går så
smærtefrit!

Stay loving & keep cool

Brian Madsen

PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 15-11-01 18:50

The BMA man wrote:

> Det er rigtigt, at sådan burde det være.
> Men jeg har desværre erfaring for, at det ikke altid går så
> smærtefrit!

Har du noget imod at sende detail informationer til mig eller Jørgen ?

Så vil vi bringe det videre til kontaktudvalget med ToldSkat, og jeg
har erfaring for, at det hjælper gevaldigt, når der er konkrete forhold
på bordet.

Hvis det er Sjælland, er Jørgen bedst, Jylland til mig.

(Jeg håber det er ok, Jørgen

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : The BMA man

Dato : 15-11-01 19:43

On Thu, 15 Nov 2001 18:50:28 +0100, Erik G Christensen
<egc@post1.tele.dk> wrote:

>Har du noget imod at sende detail informationer til mig eller Jørgen ?

Ja - desværre.
Det var ikke mig personligt, der havde problemet, men een jeg kender.
Så jeg vil ikke oplyse personoplysninger.

Det der skete var, at renteindtægterne for en foreningskonto (en
spejdergruppe) blev registreret under kasserens cpr-nr - og desværre
medtaget i "personlige" renter.
Det blev dog rettet efter en høflig henvendelse til
skatteforvaltningen i pågældende kommune.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 15-11-01 20:48

The BMA man wrote:

> [...]
> medtaget i "personlige" renter.
> Det blev dog rettet efter en høflig henvendelse til
> skatteforvaltningen i pågældende kommune.

Ok, men konkrete fejlregistreringer er et "hot" emne, især hvis der
er tvivl, når der skal gives personlige oplysninger, så, er du er sikker
på, at vedkommede har været opmærksom på, at det var en forening, han
indberettede for ?

Dette er alene for at kunne "bide" de relevante myndigheder, hvor det
gør ondt, men kun hvis det kan dokumenteres.

Fra : The BMA man

Dato : 17-11-01 12:01

On Thu, 15 Nov 2001 20:48:03 +0100, Erik G Christensen
<egc@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
>er tvivl, når der skal gives personlige oplysninger, så, er du er sikker
>på, at vedkommede har været opmærksom på, at det var en forening, han

Ja, det er jeg sikker på.
Det havde været en foreningskonto i flere år, der nu var blevet
flyttet over til en ny kasserer.
Og den gamle havde ikke disse problemer, den nye dog også kun denne
ene gang.

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 16-11-01 22:19

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Adviser for danish farmers, economy
> ICQ # 59294864
> Prepare for the worse - hope always the best

Den var jeg ellers helt med på, Erik - men som du nævner, er det ikke meget
bevendt med tomme ord, hvis ikke man kan dokumentere det, og da udtalelsen
endda er på anden hånd, kan det ikke rigtigt bruges til noget, selvom det
godt kan være rigtigt.

Mvh. JørgenE

Ps. Hvilken afdeling af Told & Skat har du kontakt med - man kunne jo få
brug for det (min kontakt er Køge)

Fra : The BMA man

Dato : 17-11-01 12:03

On Fri, 16 Nov 2001 22:18:41 +0100, "Jørgen E. Madsen"
<elsted@madsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>endda er på anden hånd, kan det ikke rigtigt bruges til noget, selvom det

Det er ikke anden hånd. Det er lige fra hestens mule.

(Gider du i øvrigt ikke skære lidt i de indlæg, du svarer på?)

Fra : Erik G Christensen

Dato : 17-11-01 12:17

"Jørgen E. Madsen" wrote:

> Ps. Hvilken afdeling af Told & Skat har du kontakt med - man kunne jo få
> brug for det (min kontakt er Køge)

Normalt Randers, men kontoret ligger i Silkeborg, så har vi konkrete
problemer med andre T*S afdelinger, har vi indenfor organisationen
(landbrugets regnskabskontorer) medlemmer i alle kontaktgrupper over
hele landet.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 13-11-01 00:54

Bart wrote:

> [...]
> SE-nummer, bliver det muligt at handle hos sådanne steder udenom almindelige

Det må du spørge det enkelte firma om.

Nogle handler ikke med private, fordi private har særlige rettigheder, der
ikke kan afviges. Derfor ville deres forretningsbetingelser være ugyldige over
for private. I sådanne tilfælde, kan du blot kalde dig "Firmaet Bart" - det
kræver ikke nogen registrering, men du mister dine alm. forbruger-rettigheder.
Andre sælger primært til videresalg, og de vil typisk bede om SE-nummer - og
kræve, at firmaet er registreret med en branchekode, der passer til deres
produker. Evt. vil de kræve et minimumskøb eller andre bindinger.

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Fra : Palle B

Dato : 13-11-01 01:50

"Bart" <bart@privat.dk> skrev i en meddelelse

Jeg er privatperson og vil derfor gerne vide om at hvis jeg får mig et
> SE-nummer, bliver det muligt at handle hos sådanne steder udenom
almindelige
> butikker?

Det kan du godt, hvis firmaet også vil handle med dig.

MEN, læg mærke til at momsregistreringen sandsynligvis ikke skåner dig for
at betale fuld moms.
Hvis du ikke aktivt driver virksomhed (og helst meget), vil Told & Skat ikke
acceptere at refundere moms til dig, da du derved bliver regnet for
hobbyvirksomhed eller lignende.
Bortset fra det kan du måske spare lidt penge, men nok ikke mange, ved at
handle med grossister.

Palle

Fra : Knud Berggreen

Dato : 19-11-01 21:00

In <3bf0e733$0$360$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, on 11/13/2001
at 10:26 AM, "Jens Christian Jensen" <jchrjensen@mail.tele.dk> said:

> [...]

>hverken skulle registreres for moms eller skat (eller nogle af de lidt
>mere eksotiske forhold, der også kræver registrering).

Det er jeg også, og idet medlemmerne har bopæl i forskellige kommuner så
skattevæsenet ikke nogen anden udvej end at tildele os et SE-nummer (som
det hed den gang).

/Knud

--
Skrækeksempler på splittede, sammensatte ord: http://www.fiduso.dk/skraekeksempler.htm
Og de andre sider på sitet er også ganske tankevækkende....