Søge på NULL eller tom celle.
Fra : Brian Elmegaard

Dato : 12-11-01 12:26

Hej,

jeg er kommet til at importere en tekstfil så kolonnerne ikke blev
rigtig fordelt. Nu prøver jeg at slette dem igen, men det går ikke så
godt.

Ideen er at slette de rækker hvor kolonnen med navn er NULL eller de
hvor kolonnen med adresse er tom.

Jeg har prøvet at finde dem med:
SELECT * FROM adresser WHERE navn = NULL;
SELECT * FROM adresser WHERE ISNULL(NAVN);
SELECT * FROM adresser WHERE adresse = "";

Ingen af delene synes at virke, men måske er det mig, der kludrer.
Bør en af disse fungere?
--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.rk-speed.dk http://fiduso.dk http://sunsite.auc.dk/dk-tug

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-11-01 13:06

On Mon, 12 Nov 2001 12:25:35 +0100, Brian Elmegaard wrote:

> [...]
> ISNULL(NAVN); SELECT * FROM adresser WHERE adresse = "";
>
> Ingen af delene synes at virke, men måske er det mig, der kludrer. Bør
Du kan ikke søge på Null felter, men kun på felter, der ikke er null.
--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

Fra : Steen Andersen

Dato : 12-11-01 14:21

Nu ved jeg ikke hvad det er for en database, men på de fleste vil denne her
virke:
SELECT * FROM adresser WHERE navn IS NULL;

mvh Steen

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 12-11-01 14:40

"Steen Andersen" <steen62@worldonline.dk> writes:

> Nu ved jeg ikke hvad det er for en database, men på de fleste vil denne her
> virke:
> SELECT * FROM adresser WHERE navn IS NULL;

Det ville jeg også gerne have det til, men her er hvad jeg får at
vide:
mysql> SELECT * FROM adresser WHERE Mellemnavn IS NULL;
Empty set (0.05 sec)

mysql> SELECT COUNT(*) FROM adresser
-> ;
+----------+
| COUNT(*) |
+----------+
| 1802 |
+----------+
1 row in set (0.00 sec)

Fra : camraz

Dato : 12-11-01 15:20

> Jeg har prøvet at finde dem med:
> SELECT * FROM adresser WHERE navn = NULL;
> SELECT * FROM adresser WHERE ISNULL(NAVN);
> SELECT * FROM adresser WHERE adresse = "";

Hvilket svar får du på den sidste forespørgsel?
Hvis du får svaret 'empty set' kan det være at feltet ikke er tomt selvom
du regner med det. Måske indeholder feltet udelukkende mellemrum?
Det vil du kunne se med en forespørgsel som

SELECT CONCAT('#', adresse, '#') FROM adresser

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 12-11-01 15:40

"camraz" <cmr@tele0.com> writes:

> Hvilket svar får du på den sidste forespørgsel?

Jeg må have lavet noget ged da jeg prøvede. Nu virker det som det skal.

> SELECT CONCAT('#', adresse, '#') FROM adresser

og det finder så ikke noget.

Tak,